ברוב הפעמים שבהן אנשים מגלים כי הם זכאים לירושה, ועם כל הצער הכרוך במותו של המוריש, אשר בדרך כלל הוא קרוב משפחה או חבר קרוב, הירושה מתקבלת בברכה ומאפשרת ליורשים לשלם חובות או לרכוש דירה וכדומה. אולם במקרים מסוימים היורשים בוחרים להסתלק מהירושה, ובפועל זכויותיהם בעיזבון מועברות לקרוב משפחה אחר.


דוגמה נפוצה לכך היא כאשר אחד ההורים הולך לעולמו ומוריש את עזבונו לבן זוגו ולילדים. פעמים רבות הילדים מוותרים על חלקם לטובת ההורה שנותר בחיים, מתוך הבנה שיקבלו את הירושה לאחר פטירתו. באיזה מועד ניתן להסתלק מהירושה, והאם היורש שהסתלק יכול להעביר את חלקו לכל אדם שירצה? באילו נסיבות מומלץ להסתלק מהירושה?


מה קובע חוק הירושה לגבי ויתור על ירושה?


לפי חוק הירושה, כאשר אדם הולך לעולמו עזבונו יחולק ליורשים בהתאם לצוואה שהשאיר או על פי הוראות החוק. במסגרת הצוואה יכול המוריש לקבוע מיהם האנשים שיירשו את רכושו ואיזה חלק יקבלו, לרבות אנשים שאינם בני משפחתו.


כמו כן, נקודת המוצא של המחוקק היא שלא ניתן לכפות על יורש את קבלת הירושה, אם הוא אינו מעוניין בכך. אמנם לא קל לדמיין מצב שבו אדם יבחר שלא לרשת סכום כסף או רכוש, שהרי מי יכול להתנגד לכך, אולם במצבים מסוימים, למשל משיקולי מס או כאשר היורש חייב כספים לנושים, דווקא מומלץ להסתלק מהירושה.


מבחינה משפטית, יתרונו העיקרי של צעד זה הנעוץ בעובדה שיורש אשר בחר לוותר על חלקו בעיזבון ולהסתלק מהירושה, נחשב כאילו מעולם לא היה יורש. כלומר, לא ניתן לראות בו כמי שהיה פעם יורש, אלא הוא ייחשב למי שמעולם לא ירש.


באילו אופנים אפשר להסתלק מהירושה?


קיימות שתי דרכים להסתלק מירושה. הדרך הראשונה היא הסתלקות כללית, שמשמעה ויתור על הירושה שלא לטובת אדם אחר, אלא העברת חלקו של היורש שהסתלק לשאר יורשי המנוח על פי דין, כפי שנקבע חלקם בחוק.


כמו כן ניתן לבצע הסתלקות ספציפית, כלומר לוותר על חלק הירושה ולהעביר את הזכויות לאדם ספציפי. לא ניתן להעביר בדרך זו את הזכויות בירושה לכל אדם, אלא אך ורק לבן הזוג של המוריש, לאחיו או לילדיו.


מתי ויתור על ירושה הוא בעצם יתרון?


אם כן, החוק מאפשר ליורשים להחליט שאינם מעוניינים לקבל את הירושה. אך מהן הסיבות האפשריות לרצונם להסתלק? מכיוון שלאחר ההסתלקות לא ניתן לראות ביורשים שהסתלקו כיורשים לשעבר, אלא כמי שמעולם לא קיבלו את הירושה, הדבר מהווה יתרון בשני מצבים עיקריים.


הראשון, כאשר הגדרה כ"יורש" עלולה לגרום לו נזק, למשל אם צבר חובות ויש לו נושים, כאשר יקבל את הירושה נושיו ירצו לפרוע את חובו מהנכסים שקיבל.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


היתרון השני הוא כאשר מעוניינים להעביר נכסים, כגון נכסי נדל"ן, שהעברתם כרוכה בתשלום מס שבח. הסתלקות מהירושה יכולה להביא לפטור מתשלום המס מאחר שההעברה תיחשב חלק מהליך ההורשה.