לאור העלייה במקרי האלימות ותקיפת זקנים בישראל, תוקן חוק העונשין בשנת 2008, ויצא תיקון לחוק שנועד להחמיר בעונשם של תוקפי זקנים באמצעות עונשי מאסר כבדים.

 

על פי הגדרת חוק העונשין "זקן" הוא אדם שמלאו לו 65 שנים. העונש הצפוי על תקיפת זקן וגרימת חבלה של ממש, הוא חמש שנות מאסר. במקרה של גרימת חבלה חמורה העונש הצפוי הוא שבע שנות מאסר. כאשר בעבירה מסוג זה, לא ניתן לרצות את כל העונש על תנאי, למעט במקרים מיוחדים.

 

תקיפה נחשבת לכל מצב שבו אדם מכה, דוחף, נוגע או מפעיל כוח על אדם אחר, כאשר המעשה עלול לגרום לאי נוחות, כאב ונזק גופני ופוגע באוטונומיה של הנפגע, זאת, מבלי שניתנה הסכמתו של הנפגע, או אם ההסכמה הושגה במרמה.

 

פער הכוחות שבין התוקף לקורבן

 

בעבירת תקיפה נפגעים הערכים החברתיים של הגנה על כבודם, שלומם וביטחונם של נפגעי העבירה. בעצם הפניית אלימות כלפי קשישים יש משום חומרה יתירה, זאת בשל פער הכוחות הבולט בין התוקף לקורבן, ובכך שקבוצה זו מתאפיינת במצב פיזי ומנטלי שאינו שפיר המצדיק הגנה מוגברת מבתי המשפט ובכלל.

 

למרות הגישה המחמירה של בתי המשפט, בעבירה פלילית של תקיפת זקנים, נבחן כל מקרה לגופו. הבחינה כוללת את גיל המותקף והנזק שנגרם לו, פער הכוחות בין התוקף לקורבן, קיומה של תלות בין התוקף לקורבן, האם נעשה שימוש בנשק חם או קר, הודאה במעשה, נטילת אחריות, נסיבות האירוע, נסיבותיו האישיות של הנאשם וכדומה.


תקיפת זקן בפתח ביתו

 

לפני כחודש ימים, הוגש כתב אישום מתוקן בעבירה של תקיפת זקן הגורמת חבלה של ממש. הנאשם כבן 45 שנים בעל עבר פלילי, איים על זקן כבן 75 שנים, מחוץ לבניין שבו הוא מתגורר. הנאשם הטיח בפני המתלונן כי הוא העליב את האחיינית שלו, ותקף אותו במכת אגרוף. כתוצאה מהמכה המתלונן נפל על גרם המדרגות בבניין, נחבל בראשו וביד ימינו, ועקב כך נגרמו לו חבלות בדמות שריטה בלחי ימין.

 

הנאשם הודה במעשיו במסגרת הסדר טיעון, אולם הצדדים לא הגיעו להסכמה לעניין העונש ובטרם טענו ביחס לכך, נשלח הנאשם לקבלת תסקיר שירות המבחן. במסגרת התסקיר מסר הנאשם כי פגע במתלונן על רקע אופיו האימפולסיבי והביע חרטה על מעשיו. אולם בהמשך ציין כי לא תקף את הקשיש, אלא רק היו חילופי דברים ביניהם וכי הודאתו נבעה נוכח רצונו לסיים את התיק.

 

בית המשפט הדגיש כי העובדה שהמתלונן הותקף בסמוך לביתו בבניין שבו הוא מתגורר, מגדילה את הפגיעה בתחושת הביטחון האישי שלו, תחושה אשר גורמת לאנשים מבוגרים רבים להסתגר בביתם ללא קשר לתקיפה כזו או אחרת. עוד ציין כי גם אם הנאשם סבר כי המתלונן העליב את אחייניתו, אין בכך כדי להוות ולו במעט הצדקה למעשיו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בית המשפט הביא בחשבון כי מדובר באקט אלימות יחיד ולא אירוע מתמשך, וכי הנאשם לא השתמש בנשק קר או חם, ובפועל לא נגרמו למתלונן חבלות למעט שריטה בלחי. עם זאת הנאשם בעל עבר פלילי המונה 12 הרשעות קודמות במגוון תחומים כאשר חמש מתוכן הן עבירות אלימות.

 

בנסיבות אלה גזר בית המשפט על הנאשם: עשרה חודשי מאסר בפועל, ארבעה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, ופיצוי למתלונן בסך של 2,500 שקלים.