סחיטה היא עבירה פלילית של הנעת אדם לעשיית מעשה כלשהו שהוא אינו מעוניין לעשות, או הימנעות ממעשה שהוא מעוניין לעשות בניגוד לרצונו החופשי. הסחיטה הנפוצה ביותר היא לשם קבלת כסף וטובות הנאה וגם סחיטה מאנשי עסקים בתואנה של מתן הגנה המכונה פרוטקשן.

 

סחיטה יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות אמירות שונות, מכתבים מאיימים, התנהגות אלימה וגם בדרך של גרימת שכרות וסימום שלא בהסכמה או שלא בידיעה. חוק העונשין מבחין בין שני סוגים של עבירות סחיטה: באיומים ובכוח.

 

סעיף 428 לחוק קובע כי סחיטה באיומים היא הטלת אימה על אדם אחר בכתב, בעל פה, בהתנהגות, בפגיעה שלא כדין בגופו או פגיעה בחירות, ברכוש, בפרנסה, בשם הטוב או בצנעת הפרט, כאשר מטרת הסחיטה היא להניע את האחר לעשות מעשה או להימנע ממעשה שהוא רשאי לעשותו.

 

סחיטה בכוח היא שימוש שלא כדין בכוח פיזי כדי להניע אדם אחר לעשות מעשה או להימנע מלבצע מעשה. החוק מגדיר גם שימוש בסמים או משקאות משכרים כאמצעי להפעלת כוח.

 

בתי המשפט בישראל עמדו לא פעם על חומרתה של עבירת הסחיטה באיומים ועל הצורך להטיל בגינה ענישה מוחשית ומרתיעה הכוללת רכיב ממשי של מאסר בפועל. על פי חוק העונשין העונש הצפוי בגין עבירת סחיטה באיומים וסחיטה בכוח הוא עד שבע שנות מאסר, ואם בעקבות הסחיטה נעשו המעשה או המחדל, העונש עלול להגיע עד תשע שנות מאסר.

 

בכתב אישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו בגין עבירת סחיטה באיומים, נגזר על נאשמת שהציגה עצמה כמיסטיקנית וסחטה במרמה תוך הפעלת איומים כספים מלקוחותיה, עונש של 30 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על תנאי, ופיצויים למתלוננות בסך כולל של כ- 474,000 שקלים.

 

על פי עובדות כתב האישום, הנאשמת, כבת 50 מהיישוב מיתר, פרסמה במקומון מודעות שבהן הציגה עצמה כמוציאה כישופים קשים על ידי שדים ומחזירה אהבות. בעקבות המודעות פנו אליה נשים רבות, לשם קבלת טיפולים מיסטיים. הנאשמת קיבלה במרמה מאות אלפי שקלים, תוך ניצול מצוקת הפונות ותוך יצירת מצג שווא כוזב שלפיו ישמשו הכספים למימון עלות הטיפולים.


איימה כי בני משפחה ימותו אם הכישוף לא יוסר

 

בין היתר, טענה הנאשמת בפני מתלוננת שסבלה מכאבים באזור הלב, כי יש בכוחה לטפל בה בזכות יכולותיה המיסטיות וכי אם לא תעבור אצלה טיפול היא תמות. הנאשמת איימה עליה שלא תספר על הקשר ביניהן, ואמרה לה כי הוטלו עליה כישופים קשים שעלולים לפגוע בבני משפחתה ולגרום למוות. הנאשמת דרשה עשרות אלפי שקלים, תמורת טיפול שכלל הצמדת שקית ניילון לבטנה להעלמת הכאב, והמתלוננת שילמה לה עבורו.

 

במקרה אחר, פנתה אל הנאשמת אישה וביקשה שתסייע לה להתמודד עם קשייה המשפחתיים. במהלך הפגישה קראה הנאשמת בקלפים ובקפה וטענה כי היא יכולה לטפל בבעיותיה, אך עליה לשלם לה סכומי כסף, הנדרשים למימון חומרים יקרים המיועדים לטיפול.

 

לאחר שטיהרה את ביתה ונסעה עמה לבית קברות לצורך השלמת הטיפול, טענה הנאשמת כי עליה לקבל טיפול נוסף אחרת בתה לעולם לא תתחתן, ואף עלולה להתאשפז בבית חולים בעקבות מצב דכאוני קשה. עקב כך סחטה ממנה עוד כספים למימון הסרת הכישוף.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

בית המשפט המחוזי הרשיע את הנאשמת בעבירות של סחיטה באיומים שהביאה לידי מעשה, ובעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. כדי לקבוע את העונש המתאים, הביא בחשבון את עברה הפלילי הנקי, נסיבות חייה הקשות והעובדה שאיננה עוסקת עוד במתן טיפולים ועזרה נפשית. הנאשמת הגישה ערעור על גזר הדין, אולם בית המשפט העליון קבע כי אין מקום להצדיק התערבות בעונש והערעור נדחה.