זו אחת החוויות הקשות הראשונות שחווים בתחילת הליך גירושין: רגע הגילוי שבן הזוג הגיש נגדכם תביעת גירושין, גם אם הייתם מודעים לכך שהזוגיות במשבר, ובייחוד אם לא ידעתם על כוונתו לפתוח תיק גירושין. אך דווקא בזמן זה ולמרות רגשות הפגיעה הקשים, יש חשיבות יתרה לפעול במהירות אך לא לנקוט צעדים אשר עלולים לפגוע בכם בהמשך הדיונים המשפטיים העתידיים.


למרבה הצער, הליכי גירושין רבים כרוכים בקושי רב של שני הצדדים, הן מהפן האישי והן מהפן המשפטי שעלול להיות מורכב ולהימשך זמן רב. מה צריך לעשות לאחר שהפנמתם כי הוגשה נגדכם תביעת גירושין? כדאי לבנות אסטרטגיה כבר בשלב הגשת כתב ההגנה, אשר יכול להשליך על המשך ההליכים בצורה משמעותית.


בכל הליך משפטי, וגם בכל הקשור לדיני משפחה, זכותו של הצד הנתבע להגיש טענות נגדיות לבית המשפט. כשמדובר בתביעת גירושין, ישנם הבדלים בין ניהול ההליך בבית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה. למשל, הצד הנתבע כלל אינו חייב להגיש כתב הגנה אם תביעת הגירושין הוגשה בבית הדין הרבני.


מה לעשות לאחר קבלת תביעת הגירושין?


אם הוגש נגדכם כתב תביעה לגירושין, הדבר החשוב ביותר הוא לא להתמהמה יתר על המידה, ולהכין כתב הגנה מפורט תוך איסוף כל המידע, הראיות והמסמכים הרלוונטיים שיכולים לחזק את טענותיכם. אם הוגשו מספר תביעות במסגרת תביעת הגירושין, יש להגיש כתב הגנה נפרד עבור כל תביעה ותביעה.


לאחר מכן יתקיימו דיונים במטרה להבין מה מקורו של הסכסוך, אם קיים, כיצד נוצר הקרע בין בני הזוג ואיך ניתן להגיע להסכם גירושין. בעת הצורך הערכאות המשפטיות יוציאו צווים זמניים או החלטות ביניים, וכל אחד מהצדדים יוכל להציג את טענותיו, להגיש תצהירים ולזמן עדים מטעמו. בסיום ההליך יימסרו סיכומים והערכאה המשפטית תיתן את פסיקתה.


כבר בעת קבלת כתב התביעה חשוב לבחון אותו בפירוט כדי להחליט מהי הדרך הטובה ביותר לפעול, ולהגיש במסגרת כתב ההגנה טענות הנוגעות לסעיפיו. פעמים רבות כתב התביעה הראשוני כולל פרטים שגויים שניתן להפריכם.


בתוך כמה זמן צריך להגיש את כתב ההגנה?


ניתן להגיש את כתב ההגנה בתוך 30 ימים, אלא אם כן מדובר בתביעת מזונות, ואז יש להגיש את כתב ההגנה בתוך 15 ימים. מעבר לפרק זמן זה, מבלי שהנתבע יקבל היתר להארכת המועד מבית המשפט, הצד התובע יוכל לדרוש פסק דין שיבוסס על כתב התביעה בלבד. כאשר בכתב הטענה מוצגות טענות חדשות שלא פורטו בכתב התביעה, ניתן לבקש תשובה על טענות אלו. לאחר מכן ייקבע המועד לשלב הראשון בהליך הגירושין.


אם עוד לפני קדם המשפט הגיעו הצדדים להסכם גירושין, ניתן לזרז את ההליך וכבר בשלב הדיון המקדמי לבקש את אישורו של ההסכם ולקבל עבורו תוקף של פסק דין. לאחר מכן הצדדים יזומנו לדיון משותף, ולאחר מתן פסק הדין המאשר את ההסכם הם יוכלו לפנות לבית הדין הרבני ולקבוע מועד להסדרת הגט.


אם מדובר בהליך רכושי, הנתבע יכול להימנע מהגשת כתב הגנה רשמי לבית הדין הרבני, או לחלופין לשטוח את טענותיו במסגרת הדיון בבית הדין, בעל פה.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


בכל מקרה זכרו שהליכי גירושין עלולים להימשך תקופה ארוכה, לעתים אף שנים. הדבר תלוי במורכבות המקרה ובדרך שבה בני הזוג לשעבר מנהלים את המאבק. מדובר בהליך מורכב וקשה ולכן מומלץ להסתייע בייעוץ משפטי ולא לנהל לבד את ההליכים.