כדי לעבור הליך פונדקאות בארץ, יש לעמוד במספר קריטריונים ולקבל אישור מוועדה מיוחדת של משרד הבריאות. מלבד זאת, עלותו של ההליך בישראל גבוהה, ומספר הנשים שיכולות או מבקשות לשמש פונדקאיות בארץ אינו גבוה. מדובר בהליך מורכב וממושך, המותיר אנשים רבים המשתוקקים לילד ללא מענה.


אחד הפתרונות האפשריים עבור אזרחים שאינם רשאים לפנות לפונדקאות בישראל, למשל רווקים ורווקות, זוגות מבוגרים, זוגות חד מיניים או גבר ואישה שאינם בני זוג המעוניינים להיות שותפים להורות, כמו גם אזרחים שיכולים לעבור את ההליך בארץ אך לא מצליחים לאתר פונדקאית מתאימה או מבקשים לעבור הליך מזורז יותר, הוא פנייה להליך פונדקאות בחו"ל.


מהם השיקולים שצריכים לחשוב עליהם לפני שמחליטים היכן לבצע את הפונדקאות, ואיך מסדירים את מעמדם של הילדים שנולדו בהליך פונדקאות בחו"ל כאזרחי מדינת ישראל?


באילו תנאים צריך לעמוד כדי לבצע הליך פונדקאות בישראל?


בראש ובראשונה, נכון להיום רק בני זוג הטרוסקסואליים רשאים לקחת חלק בהליך פונדקאות בארץ, כלומר יחידים, שותפים ללא זוגיות או זוגות גאים אינם עומדים בקריטריונים. עם זאת חשוב לדעת שמתבצעים צעדים חקיקתיים בימים אלו במטרה להרחיב את מעגל הזכאים לפונדקאות, כמו גם את הקריטריונים לשמש אם פונדקאית.


נכון להיום, מלבד מקרים חריגים, על האם הפונדקאית נאסר להיות נשואה, והיא צריכה להיות אם לילדים משלה. כמו כן אין אפשרות שתהיה לה קרבה משפחתית להורים המיועדים.


גם ההורים וגם הפונדקאית צריכים לעבור מיונים פסיכולוגיים ורפואיים לפני שיינתן להם אישור להמשיך בתהליך, ולאחר מכן עליהם לחתום על הסכם משפטי מקיף ולהביאו לאישור ועדה מיוחדת. רק בתום כל השלבים הללו יוכלו להתחיל בפרוצדורות הרפואיות הנדרשות.


מהם היתרונות של הליך פונדקאות בחו"ל?


לאור המורכבות בביצוע ההליך בארץ, קיימים מספר יתרונות לביצוע ההליך בחו"ל. אחד היתרונות המרכזיים הוא האפשרות לקצר את ההליך במדינה עם בירוקרטיה פשוטה וזריזה יותר. עם זאת חשוב לזכור כי משך הטיפולים משתנה ממקרה למקרה.

 

יש לך שאלה?

פורום פונדקאות


יתרון נוסף הוא עלויות נמוכות יותר, אך המחיר כמובן משתנה משמעותית ממדינה למדינה. פונדקאות באחת ממדינות העולם השלישי, לדוגמה, תהיה זולה משמעותית מפונדקאות בארץ. עם זאת, לא בטוח שפונדקאות בארצות הברית, שהיא אחת המדינות המבוקשות ביותר לפונדקאות, תהיה זולה יותר. מכל מקום, ככל שיהיה צורך בניסיונות רבים יותר עד להשגת ההריון המבוקש, כך ההליך כולו יתייקר.


הסדרת מעמדם של ילדי פונדקאות שנולדו בחו"ל


איך מסדירים את מעמד הילד לאחר השיבה ארצה? בסופו של ההליך, יש לבצע בדיקה גנטית כדי לוודא שההורים הם אכן הוריו של הילד, וכמו כן תתבצע בדיקה שהליך הפונדקאות התנהל בצורה חוקית. לאחר שהילד יוכר כצאצא של הורים ישראלים, הוא יוכר כאזרח ישראלי. אם רק אחד מההורים הוא ההורה הביולוגי של הילד, רק הוא יוכר כהורה, וההורה השני יכול לאמץ אותו.