תסקיר שירות המבחן הוא גוף השייך למשרד הרווחה, ומטרתו לאבחן, לטפל ולשקם נאשמים בפלילים. התסקיר בוחן את מסוכנותו של הנאשם על פי הרקע המשפחתי שלו, נסיבותיו האישיות לביצוע העבירה שבה הוא מואשם, מודעותו לחומרת המעשים וחרטתו עליהם.

 

על פי סעיף 37 לחוק העונשין, לפני גזירת העונש, רשאי בית המשפט לדרוש תסקיר בכתב של קצין מבחן, הכולל את עברו של הנאשם, מצבו המשפחתי עם פרטים מלאים ככל האפשר על הוריו, בן זוגו, ילדיו, אחיו ואחיותיו, מצבו הכלכלי, מצב בריאותם של הנאשם ובני משפחתו ונסיבות פרטיות מיוחדות שהביאוהו לידי עבירה.

 

במסגרת התסקיר נבחנות אפשרויות חלופיות לענישה מלבד מעצר בפועל, כמו השתלבות בתכנית שיקומית, ביצוע עבודות שירות לתועלת הציבור וכדומה. קצין המבחן רשאי להמליץ לפני בית המשפט על טיב העונש שיש בו סיכוי על פי התרשמותו, במטרה להחזיר את הנאשם למוטב.

 

על פי סעיף 38 לחוק העונשין, בית המשפט לא יטיל עונש מאסר, שלא על תנאי, אלא לאחר קבלת תסקיר. במקרה שהטיל בית המשפט עונש מאסר לאחר קבלת התסקיר, העתק מהתסקיר יישלח לנציב בתי הסוהר כדי להתוות את דרך הטיפול באסיר.

 

את הפניית הנאשם לקבלת תסקיר שירות המבחן, יכולים לבקש עורכי הדין מטעם התביעה או ההגנה. טרם ביצוע התסקיר רשאי הנאשם להתייעץ עם עורך דין פלילי ולקבל הכוונה לקראת הסדר טיעון ולמתחם ענישה המקובל על הצדדים.

 

עורך דין המייצג את החשוד או הנאשם יכול לבקש תסקיר של קצין מבחן הן בשלב המעצר, כדי להקל בתנאי מעצרו, והן לפני מתן גזר הדין, במטרה להקל בעונשו. התסקיר מהווה כלי בידי ההגנה במהלך הדיונים להסדר טיעון בעונש מול התביעה, וכן משמש את בית המשפט בבואו לקבוע את עונשו של הנאשם.

 

האם הנאשם מתאים לעבור הליך שיקומי?

 

תסקיר שירות המבחן מאפשר לקבל תמונה נרחבת על אישיותו של הנאשם שלא במסגרת הדיון המשפטי, ולברר מהן הנסיבות שהובילו אותו לביצוע העבירה, כאשר המטרה המרכזית של התסקיר היא לסייע לבית המשפט להחליט האם הנאשם מתאים לעבור הליך שיקומי, האם יש לגזור עונש מוחשי לריצוי בעבודות שירות או מאסר מאחורי סורג ובריח, או להסתפק במאסר על תנאי.

 

במסגרת תסקיר שירות המבחן הנאשם נפגש עם קצין מבחן שהוא עובד סוציאלי, המתמחה באבחון ובשיקום עבריינים. קצין המבחן אוסף פרטים רבים לצורך ניתוח אישיות הנאשם, ומברר באיזה בית גדל, במה עוסקים בני משפחתו, כיצד השתלב במוסדות החינוך, האם שירת בצבא, מהו מקור פרנסתו בעבר ובהווה, האם יש לו רישום פלילי, עם איזה אנשים הוא מתרועע, מהן תכניותיו לעתיד ועוד.

 

התסקיר נותן לנאשם הזדמנות כנה לקחת אחריות על מעשיו, ובמסגרתו מברר קצין המבחן מה היו המניעים לביצוע העבירה, האם הנאשם הביע חרטה על מעשיו והראה נכונות לשנות את התנהגותו העבריינית.

 

אם קצין המבחן התרשם כי הנאשם הפגין רצון לעבור שינוי ניכר באורח חייו, הוא יכול להמליץ על תכנית שיקומית מתאימה, לצד הטלת פיקוח וצו מבחן במהלך תקופת השיקום. כמו כן, קצין המבחן עשוי להמליץ על הטלת עבודות שירות במקום עונש מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

הנאשם רשאי לבקש מקצין המבחן המלצה לטיפול שיקומי, הוא יכול לגלות מוטיבציה גבוהה לעבור הליך גמילה אם הוא מכור לאלכוהול וסמים, ולהתחיל בשיקום טרם הדיון בבית המשפט, כדי להשפיע לחיוב על תוצאות גזר הדין. בנוסף הנאשם רשאי לבקש להימנע מהרשעתו בפלילים, אולם לשם כך עליו להוכיח כי ההרשעה תפגע משמעותית בעתידו המקצועי, כגון, הפחתת הסיכוי להשתלב בעבודה ממשלתית, או קבלת רישיון לעבודות מסוימות, כמו עריכת דין וראיית חשבון.