שימו את הילדים בראש מעייניכם: כאשר מתגרשים ויש ילדים קטנים בתמונה, אחד הנושאים החשובים ביותר שיש לקבוע הוא המשמורת עליהם, כלומר מי יהיה ההורה המשמורן שאצלו ישהו הילדים במרבית הזמן או מתי תיקבע משמורת משותפת של שני ההורים, וכן קביעת זמני השהות של הילדים עם ההורה השני. כמובן, עדיף לכל הנוגעים בדבר להגיע להסכם הדדי המקובל על הצדדים ולהביאו לאישור בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.


ללא הסכמה בין ההורים, הערכאות המשפטיות הן אלה שיקבעו את המשמורת והסדרי הראייה, כאשר עקרון העל המנחה אותן הוא כמובן טובת הילד. השיקולים השונים שיפעילו השופטים בקביעת זמני השהות ישתנו ממקרה למקרה ואף משופט לשופט, וכמו כן ישנם הבדלים מהותיים בין פרשנות המושג "טובת הילד" בבית המשפט לענייני משפחה לבין הפרשנות שניתנת לו בבית הדין הרבני.


באופן עקרוני, עד לאחרונה פסקו הערכאות המשפטיות בנושא המשמורת בהתאם לחזקת הגיל הרך, חזקה הניתנת לסתירה אשר גורסת כי עד גיל שש, טובתם של הילדים היא להיות במשמורת האם, כל עוד אין נסיבות מיוחדות המצדיקות אחרת. אך מגמת הפסיקה משתנה בשנים האחרונות והפכה לשוויונית יותר, וכבר נפסק לא פעם שהאב יקבל את המשמורת גם עבור ילדים מתחת לגיל שש או שנקבעת משמורת משותפת.


מכל מקום, אם המשמורת המלאה ניתנת לאחד ההורים, ההורה השני זכאי אוטומטית להמשיך בקשר רציף עם הילדים ולהתראות איתם במהלך השבוע בשעות מוגדרות מראש, בסופי שבוע, בחגים ובחופשות. הסדרים אלו מכונים הסדרי ראייה או זמני שהות. כיצד הם נקבעים ובאילו מקרים ניתן להרחיב אותם?


מהם זמני השהות המקובלים?


למרות שינוי המגמה לעבר הסדרים שוויוניים יותר בין האם והאב, עדיין ההסדר הנפוץ ביותר בישראל הוא משמורת מלאה של האם, כאשר האב מקבל זכויות ביקור והסדרי ראייה. ההסדרים המקובלים כוללים לרוב שני מפגשים בשבוע אחר הצהריים ועד הערב, ולעתים כוללים גם לינה עד למחרת היום, ונוסף על כך זמני שהות בכל סוף שבוע שני, בדרך כלל מצהרי יום שישי ועד מוצאי שבת, וכן חלוקה שווה בין ההורים בכל הנוגע לחופשות וחגים.


מתי ניתן לקבוע הסדרי ראייה נרחבים?


כאשר ההורה שאינו המשמורן רוצה לקחת חלק מרכזי יותר בגידול הילדים, ניתן לקבוע זמני שהות נרחבים וממושכים יותר מהמקובל. אפשר לקבוע בהסדר כי הילדים ילונו אצל ההורה, נוסף על הלינה בכל סוף שבוע שני, גם פעמיים או שלוש פעמים במהלך השבוע.


הלכה למעשה, זמני שהות נרחבים הפכו נפוצים מאוד הן בקרב ההורים עצמם והן מבחינת אנשי המקצוע המעורבים בענייני המשמורת והסדרי הראייה, ובאים כחלופה מעשית למשמורת משותפת. עם זאת, כדי שהסדרי הראייה המורחבים יהיו אפשריים, על שני ההורים להתגורר בסמיכות זה לזה ובקרבת מוסדות החינוך של הילדים.


קיימות מספר אפשרויות לקיום הסדרים נרחבים. לדוגמה, אפשר לקבוע שהילדים ילונו אצל ההורה השני פעמיים בשבוע, והוא זה שייקח אותם למסגרות החינוכיות למחרת בבוקר. כך תינתן האפשרות להורה שאינו המשמורן לבלות זמן ניכר יותר עם ילדיו ולהשקיע באיכות הקשר עמם.


אפשרות אחרת היא לקבוע כי בסופי השבוע שבהם הילדים לנים אצל ההורה השני, ההסדר יחל כבר ביום חמישי במקום ביום שישי, ויסתיים ביום ראשון במקום במוצאי שבת. זוהי אפשרות פחות נפוצה, אך ניתנת ליישום כאשר ההסדר הוא לטובת הילדים.


כמו כן ניתן לחלק את זמני הלינה לסירוגין, כך שבסוף השבוע שבו הילדים שוהים עם ההורה המשמורן הם ילונו אצל ההורה השני שלוש פעמים בשבוע, ובשבוע שלאחר מכן ילונו אצלו פעמיים בשבוע. אפשרות זו מעניקה מרווח תמרון גדול להורים, אך יש לבחון היטב האם ההסדר יהא לטובת הילדים.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


בכל מקרה חשוב לזכור כי החלטות שהתקבלו בנושא זמני השהות עם הילדים אינן סופיות, ואם הנסיבות משתנות, בין שמדובר בצורכי הילדים או ביכולתם של ההורים, ניתן לבקש לשנות את ההסדר בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה.