על פי סעיף 159 לחוק העונשין, אדם המפרסם שמועה או ידיעה שעלולה לעורר פחד ובהלה בציבור, והוא יודע שמדובר בידיעה כוזבת צפוי לשלוש שנות מאסר. במקרה שהנאשם טוען שלא ידע, או שלא היה לו יסוד להניח שמדובר במידע כוזב, עליו להוכיח שנקט באמצעים סבירים כדי לאמת את דיוק העובדות טרם פרסומן.

 

כך למשל, לפני כחודשיים, אישה המתגוררת באילת פרסמה פוסט בדף הפייסבוק שלה, שבו כתבה כי מחבל רדף אחריה ואחרי אנשים נוספים באזור מגוריה וניסה לדקור אותה. בעקבות הפרסום נפתחה חקירה משטרתית, והכותבת זומנה למסור עדות במשטרה. בעת החקירה טענה האישה כי היא הסירה את הפוסט והרקע לניסיון הדקירה הוא פלילי, ולא אירוע חבלני. עקב כך היא נחקרה בגין הפרעה לשלום הציבור.

 

שימוש בחומר הנחזה כמסוכן

 

סעיף 159 בחוק העונשין קובע כי אדם השולח או מוסר לאחר חומר או חפץ כלשהו שנראה כמו חפץ שעלול לסכן את חייו, כמו למשל שליחת מעטפה עם חומר שנראה חשוד, או הנחת תיק במקום ציבורי שבתוכו קופסה המחוברת לחוטי חשמל, שנראה כמו מטען חבלה, בנסיבות שיש בהן כדי לגרום לבהלה בציבור או להפרת הסדר הציבורי, צפוי לשישה חודשי מאסר, או קנס של עד 150,000 שקלים.

 

לאחרונה נמצאה מעטפה בראשון לציון עם חומר החשוד כאנתרקס. המעטפה שנשלחה מחו"ל לבית פרטי הכילה אבקה לבנה לא מזוהה, ונלקחה לבדיקה במכון ביולוגי עקב חשד לטרור כימי באזור. בבדיקה עלה כי החומר החשוד שעורר בהלה ופחד בקרב תושבי המקום הוא לא אחר מאבקת כביסה, על כן מדובר בשימוש בחומר הנחזה כמסוכן, והאדם ששלח את המעטפה צפוי לעמוד לדין בגין עבירה פלילית של הפרעה לשלום הציבור.

 

הפרעות ביחסי עבודה

 

חוק העונשין מתייחס בסעיף 160 להפרעות ביחסי עבודה. על פי סעיף זה, אם לממשלה יש יסוד סביר להניח כי יש ביחסי עבודה כלשהם, הפרעות חמורות שעלולות לסכן את הכלכלה בישראל או את יחסי המסחר עם מדינות חוץ, היא רשאית להכריז על מצב חירום.

 

כל עוד לא בוטל מצב החירום על ידי הממשלה, כל אדם שגרם להפרעה, בדרך של הובלת משא או הסעת נוסעים מישראל למדינות חוץ, או בדרך של מתן שירות ציבורי בארץ בעת מצב החירום, צפוי למאסר של שנה אחת.

 

עבירות כלפי קיום שירותים ציבוריים

 

על פי סעיף 161 לחוק העונשין, אדם המפריע לקיום שירות ציבורי או מחבל בו, כמו הפרעה לעבודתו של פקח מטעם העירייה או עובד חברת חשמל, או מאיים על עובד ציבורי להתפטר או לנטוש עבודתו, או מונע מלהציע או לקבל עבודה ציבורית, תוך פגיעה בגופו או בנכסיו, צפוי לעונש של שלוש שנות מאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

עונש דומה צפוי גם לאדם שמחבל או מפריע להובלת משא או הסעת נוסעים דרך עסק או מסחר בישראל, או בין ישראל לבין מדינת חוץ, או מכריח עובד העוסק בהובלה או בהסעה או בעבודה הקשורה לסחר עם מדינות חוץ, להתפטר או לנטוש עבודתו, או מונע מאדם מלהציע או לקבל עבודה, תוך שימוש באיומים או הפחדה.

 

כתב אישום על עבירות של הפרעות ביחסי עבודה ועבירות כלפי קיום שירותים ציבוריים יוגש בידי היועץ המשפטי לממשלה או בהסכמתו.