שיעור הילודה בישראל הוא מהגבוהים ביותר בעולם המערבי: נכון להיום מדובר על שלושה ילדים לכל אישה בממוצע. למרות זאת וחרף העובדה שהיום האבות לוקחים חלק משמעותי בגידול הילדים כבר מיום היוולדם, עד לאחרונה האם בלבד הייתה זכאית לחופשת לידה, ואילו האב יכול היה לצאת לחופשת לידה רק בתנאי שלא תהיה מקבילה לזו של האם. אולם הצעת חוק חדשה שכבר אושרה בקריאה ראשונה תשנה את המצב, ולו רק במעט.


ברוב מדינות ה-OECD כבר נקבעו הנחיות בינלאומיות המייחדות את זכאותו של האב לחופשת לידה שלא על חשבון חופשת הלידה של האם. מבחינה זו, עד עכשיו ישראל נותרה מאחור. לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי, גם הזכאות לחלוק עם האם את חופשת הלידה נוצלה על ידי גברים מעטים בלבד, הן בשל העובדה שגם כך מדובר בתקופה קצרה יחסית של 14 שבועות, אשר מתוכם האבות יכולים לנצל מקסימום שבעה שבועות, והן משום שהדבר עדיין אינו מקובל בשוק העבודה.


נוסף על כך, דוח משרד הכלכלה שיצא בנושא זה קובע כי המדינה עצמה אינה מעודדת אבות לנצל את זכאותם החוקית לחופשת לידה, אינה יוצרת תמריצים ואינה מפרסמת את פרטי החוק.


מה המצב החוקי נכון להיום?


לעת עתה ועד שהחקיקה בעניין תהפוך לסופית, ניתנת לאבות זכאות לנצל את המשך חופשת הלידה של האם בחלוף שישה שבועות ממועד הלידה, בהתאם לסעיף 6(ח) לחוק עבודת נשים. כלומר, רק אם האישה הזכאית לקבל חופשת לידה של 14 שבועות מסכימה לוותר על חלק מהחופשה, יוכל בן זוגה לנצל את יתרת החופשה בעצמו. אם היא מחליטה לחזור לעבוד לפני תום חופשת הלידה, האב יוכל לקבל את יתרת הימים שנותרו.


זכאותו של בן הזוג לחלוק את חופשת הלידה עם אשתו תלויה למעשה בזכאותה של האישה לכך, כלומר אם ילדה בתקופה שבה אינה עובדת, גם הגבר לא יהיה זכאי לצאת לחופשת לידה. משך התקופה שבה הגבר יכול לקבל חופשת לידה תלוי אף הוא בזכאותה של האישה.

 

כאשר מדובר על 14 שבועות, הגבר זכאי לשבעה שבועות לכל היותר. כאשר מדובר על 26 שבועות, יוכל בן הזוג לצאת ל-14 שבועות מקסימום, ובלבד שעבד לפחות שנה באותו מקום עבודה עד למועד חופשת הלידה.


זכותו של העובד לחלוק את חופשת הלידה עם אשתו ניתנת אוטומטית על ידי המעסיק, כל עוד נמסרה לו הצהרה חתומה על ידי שני בני הזוג חודש ימים לפחות מהיום שבו הגבר רוצה להתחיל לנצל את החופשה. המעסיק אינו יכול שלא לאפשר לעובד המעוניין לנצל את חופשת הלידה לעשות זאת, ואם יפגע בזכויותיו אפשר יהיה לתבוע ממנו פיצויים.


מה כוללת הצעת החוק החדשה?


על פי הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה בתחילת 2016, האב יוכל לצאת לחופשת לידה מקבילה לזו של בת זוגו למשך שמונה ימים, מיד אחרי הלידה. שמונת ימי החופשה יכללו שלושה ימי חופש שנתי בתשלום, וחמשת הימים הנותרים יילקחו על חשבונו של המעסיק כימי מחלה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


נוסף על כך, הצעת החוק מאפשרת לאב לעתיד לקחת שלושה ימי חופשה במהלך ההריון שייחשבו לימי מחלה, כדי שיוכל להיות נוכח בבדיקות רפואיות חשובות. עם זאת, חשוב להדגיש שהצעת החוק עדיין לא אושרה באופן סופי.