ההחלטה להינשא בטקס חילוני-אזרחי במקום בטקס דתי כבר אינה נחשבת נדירה או בלתי מתקבלת על הדעת. על פי הסטטיסטיקה, מספר הנישואים האזרחיים עולה משנה לשנה, גם כאשר מדובר בבני זוג יהודים, אם בשל הרצון שלא לערב את הממסד הדתי בטקס הנישואים ואם משום שבני הזוג, אחד מהם או שניהם, נמנים על המקרים שבהם אין להם אפשרות אחרת, כלומר פסולי חיתון כמו כהן וגרושה שאינם רשאים להתחתן בחתונה דתית בישראל.


אך מה קורה במקרה של פרידה? לאיזה ממסד צריכים לפנות הזוגות כדי לבקש גט? האם הם מחויבים בגירושין דתיים אף על פי שלא נישאו כדת משה וישראל?


נישאתם בחותנה אזרחית? עדיין תיאלצו לבקש גט ברבנות


קיימת הנחה רווחת אך שגויה בקרב הציבור הישראלי, שלפיה בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים לא יצטרכו לעבור בבית הדין הרבני במקרה של פרידה, אלא יוכלו להתגרש באופן אזרחי. אך המציאות שונה: לא משנה אם טקס הנישואין היה אזרחי או דתי, בארץ או בחו"ל, כל עוד מדובר בזוג יהודים, יהיה עליהם לקיים את הגירושין ברבנות, לרבות מתן וקבלת גט.


אמנם המוסד הרבני בארץ אינו מכיר בנישואין שנערכו בטקס אזרחי, אולם בכל זאת ידרוש מבני הזוג להתייצב במדרגות הרבנות במקרה של גירושין. ישנן שתי סיבות למצב זה: האחת, בהתאם לחוק, ניתנת לבית הדין הרבני סמכות בלעדית לפסוק בכל הנוגע לנישואין וגירושין של בני זוג יהודים. על פי ההלכה, גירושין בין יהודים מחייבת גט, גם אם החתונה לא נערכה בטקס דתי.


הסיבה השנייה שבגינה נדרשים בני הזוג לפנות למוסד הרבנות בבואם להתגרש, נעוצה בעובדה שההלכה הדתית מתייחסת אל טקסי נישואין אזרחיים כאל ספק נישואין. על כן במקרה של גירושין אזרחיים יש לתת גט לחומרא כדי לשלול את הנישואין.


אחת המטרות של מתן הגט היא מניעת מקרים של ממזרות, כלומר מקרים שבהם אישה נשואה, או ספק נשואה, מולידה ילדים מגבר אחר. בשל ההשלכות שמצב זה עלול לגרום לילדים, נקבע כי יש להעניק את הגט גם אם מדובר בגירושין אזרחיים.


עם זאת יש לציין כי במהלך הגירושין ובעת הפנייה לבית הדין הרבני, בני הזוג לא יידרשו להוכיח עילה מוצדקת למתן הגט, ומספיק שיאמרו כי הם מעוניינים להיפרד. העניין שונה כאשר מוגשת תביעת גירושין לבית הדין לאחר חתונה דתית, אז יש חובת הוכחה של עילת גירושין, כגון בגידה, מחלה המונעת מבן הזוג לקיים יחסי אישות ועוד.


האם לא מספיק לקבל תעודת גירושין בח"ל ולשנות את הרישום בתעודת הזהות?


באופן עקרוני, התשובה שלילית. גם אם הנישואין האזרחיים נערכו בחו"ל, בני הזוג ייאלצו להתגרש ברבנות בארץ. אך יש לכך סייג אחד: אם בני הזוג לא ירצו בעתיד להינשא בחתונה דתית כדת משה וישראל, וגם אם יחליטו להינשא בשנית החתונה לא תהיה מעורבת באישור הרבנות, הם למעשה משוחררים מפנייה לבית הדין הרבני בבואם להתגרש. כל שעליהם לעשות הוא להוציא תעודת גירושין מבית המשפט במדינה שבה התחתנו.


עם זאת, המדינה מכירה רק בתעודות גירושין שניתנות בכמה מדינות ספציפיות בחו"ל, ולכן, במקרה שהתחתנתם במדינה שאינה מוכרת על ידי מדינת ישראל, ייתכן שלא יהיה מנוס מגירושין וקבלת גט בבית הדין הרבני.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין


כל זאת נכון לבני זוג יהודים. כאשר מדובר בנישואים מעורבים שבהם רק אחד מבני הזוג יהודי, הם כלל לא מוכרים על ידי הממסד הרבני ולא ניתן יהיה לקבל גט. במקרה כזה יש לפנות לבית המשפט לענייני משפחה לצורך ביצוע התרת נישואין.