בני זוג המתנהלים נגדם יותר מתיק הוצאה לפועל אחד, ואינם מסוגלים לעמוד בהסדר החובות, רשאים במקרים מסוימים להגיש בקשה לאיחוד תיקים, כדי לאחד את התיקים הפתוחים ולהסדיר את כל חובותיהם. באמצעות איחוד תיקים יכולים החייבים לפרוש חובותיהם לאורך זמן ולבטל את העיקולים והסנקציות השונות שהוטלו עליהם.

 

במקרה שלא מדובר בחוב גדול, מומלץ לשקול בחיוב איחוד תיקים שיאפשר להחזיר את החובות באופן מסודר לאורך זמן. אולם אם החוב גדול ואין אפשרות להשיבו, רצוי לנסות לבקש הליכי הוצאה לפועל אחרים, כמו הכרזה על חייב מוגבל באמצעים, או פנייה למסלול של פשיטת רגל.

 

חלוקה שווה והוגנת של החובות

 

התא המשפחתי מתנהל בדרך כלל כיחידה כלכלית אחת. בני זוג צוברים במהלך חייהם המשותפים חובות וזכויות מסוגים שונים. כאשר בני זוג רוכשים יחד נכסים, הם יוצרים התחייבויות בגינם ונושאים בנטל הכלכלי הכרוך בקיום חיי משפחה. מטרת חזקת השיתוף בחובות היא להבטיח חלוקה שווה והוגנת של החובות שנצברו במהלך החיים המשותפים.

 

ברוב המקרים על בני הזוג מוטלת אחריות משותפת לחובות שנוצרו על ידי אחד מהם, בתנאי שהחוב נוצר במהלך החיים המשותפים, בין אם מדובר בחוב אישי או עסקי. על כן אם קיים הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין, ניתן לעקל ולמכור נכסים וחפצים הכלולים בו.

 

בני זוג המתנהלים נגדם תיקים שונים, רשאים להגיש בקשה לראש ההוצאה לפועל, במטרה להסדיר את כל חובותיהם בתיק אחד בצורה שקולה ומאורגנת לאורך זמן. המסלול לאיחוד תיקים מתאים לחייבים שחובם אינו גבוה במיוחד, או שיש באפשרותם לעמוד בתשלום חודשי.

 

פעולת האיחוד מונעת מצב שבו מספר נושים נוקטים הליכים משפטיים במקביל, שגוזלים זמן וכסף רב. אולם יש להביא בחשבון כי לא ניתן לאחד תיקי מזונות, במקרה שמדובר בנישואים שניים, ואחד הצדדים חייב מזונות, ולא ניתן לאחד תיקים שאינם כספיים כמו חוב משכנתא, צו עשה או מימוש משכון, ואף לא ניתן לאחד תיקי שטרות בעת שהוגשה התנגדות למימוש שטר, לפני שבית משפט הכריע בדבר ההתנגדות. 

 

את הבקשה יש להגיש ללשכת ההוצאה לפועל, שבה נפתחו רוב התיקים, על גבי טופס איחוד תיקים. בתחתית הטופס יש לפרט מהן נסיבות הבקשה, ולצרף תצהיר המפרט את מצבם הכלכלי של החייבים, ומסמכים נוספים כולל: צילומים של תעודת זהות, רישיון נהיגה, תלושי משכורת, חשבונות בנק, חוזה שכירות וכדומה.

 

לאחר מכן החייבים נדרשים לעבור חקירת יכולת על הכנסות, הוצאות, נכסים וחובות, ולשלם לפחות 3% מסך כל החובות בכל התיקים הפתוחים והתלויים נגדם, ואף להתחייב לשלם בכל חודש 3%, עד שתתקבל ההחלטה.

 

אם הרשם אישר את הבקשה, הוא יקבע מהו שיעור הסכום החודשי שיש לשלם במסגרת תיק איחוד בהתאם למסקנות חקירת יכולתם הכלכלית של בני הזוג, במקום לשלם לכל תיק בנפרד, כך שבסופו של דבר נקבע תשלום חודשי נמוך משמעותית המתאים ליכולתם של החייבים, והתשלומים יתפרשו על פני תקופה ממושכת.

 

יש לך שאלה?

פורום איחוד תיקים

 

עם אישור הבקשה לתיק איחוד, לחייבים מוענקת הגנה מסוימת מפני הנושים, והסנקציות שננקטו עקב פתיחת תיקים יעוכבו, כמו עיקול רכוש, עיקול משכורות או הגבלה על רישיונות נהיגה. אולם הכספים שנתפסו במסגרת העיקולים, אינם מוחזרים, ואף יוצא לחייבים צו עיכוב מהארץ עד לפירעון כל החוב בתיק האיחוד.