הפער בין היחס של מערכת המשפט האזרחית לעבירות סמים המבוצעות על ידי אזרחים, בכל הנוגע להחזקה או שימוש לצריכה עצמית של סמים המוגדרים כסמים קלים, לבין היחס של המערכת הצבאית בנוגע לחיילים המבצעים עבירות סמים במהלך השירות הצבאי הוא משמעותי. הפרקליטות הצבאית מתייחסת בחומרה לכל עבירה המבוצעת לפי פקודת הסמים המסוכנים, נוקטת מדיניות קשה ופועלת להגשת כתב אישום בציפייה לענישה מחמירה, אפילו בגין שימוש חד פעמי בקנאביס, בעוד אזרחים המבצעים עבירות דומות כלל לא יועמדו לדין במרבית המקרים.


מדובר בתופעה מוכרת שאינה נתפסת כעבירה קיצונית או חריגה. השימוש בסמים קלים נפוץ בקרב כל שכבות האוכלוסייה ותופעת השימוש בסמים בצה"ל אינה שונה מכך. אולם בשל המדיניות השונה כלפי נושא עבירות הסמים בצבא, כתבי אישום רבים מוגשים כנגד חיילים רבים על ידי הפרקליטות הצבאית, והרשעה בגין עישון סמים בצבא משליכה גם על חיי האזרחות. מהן זכויות החיילים בעת בדיקת סמים בצבא? האם הם זכאים לסרב לבדיקת שתן? ומהם העונשים הצפויים בגין עבירות סמים במהלך השירות הצבאי?


מהם העונשים הצפויים לחיילים הנתפסים בעבירות סמים בצה"ל?


חייל המואשם בביצוע עבירת סמים בצבא יישפט בבית דין צבאי. אם יורשע בעבירות, הוא צפוי לענישה מחמירה שיכולה לכלול הורדה בדרגה לדרגת טוראי, מאסר על תנאי ואף מאסר בפועל לתקופה ממושכת. הוא ישהה במעצר על ידי המשטרה הצבאית, ובהמשך, אחרי סיום המשפט יעמוד בפני ועדת סמים בצבא, אשר בסמכותה להורות על שחרור מצה"ל תוך שלילת ההטבות המגיעות לחיילים בעת השחרור.


האם שימוש בסמים במהלך חופשה מהצבא נחשב לעבירה קלה יותר?


התשובה לכך שלילית. חייל המשרת בשירות חובה פעיל מוגדר כחייל גם במהלך החופשות מהצבא. אם ייתפס מעשן סמים במהלך החופשה הוא יועמד לדין בדיוק כמו במקרה שייתפס משתמש בסמים בבסיס.


מלבד זאת, הדבר תקף גם לגבי חיילי מילואים בשירות פעיל במהלך חופשה. אם הם ייתפסו על שימוש בסמים בעת החופשה, הם צפויים לעמוד לדין צבאי.


מהן ההשלכות של הרשעה בעבירה פלילית בבית דין צבאי בגין שימוש בסמים?


חייל המורשע בעבירת סמים ייאלץ להמשיך את חייו גם לאחר השחרור עם רישום פלילי. זאת אחת ההשלכות החמורות של ההרשעה, משום שרישום פלילי עלול לפגוע בסיכויים להתקבל לעבודות מסוימות. על כן, מומלץ מאוד לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין צבאי, אשר יכול למזער את הנזקים העתידיים או למנוע את הפגיעה הצפויה לחייל בתום השירות הצבאי.


מהן זכויות החיילים בכל הנוגע לעבירות סמים בצבא?


חשוב לדעת שכל חייל אשר מזומן לחקירת המשטרה הצבאית החוקרת או נמצא במעצר, רשאי לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי. אם לא ניתנה לו האפשרות לייעוץ משפטי, הראיות שהושגו נגדו במהלך החקירה ייפסלו.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי


כמו כן, חייל רשאי לסרב לבדיקת שתן במקרה שמדובר בבדיקה שגרתית של מצ"ח לזיהוי סמים. הסירוב לא יירשם כנגדו ולא ייחשב להודאה באשמה. רק אם הוצא צו על ידי קצין שיפוט בכיר לביצוע בדיקת שתן, החייל מחויב לתת בדיקת שתן ואינו רשאי לסרב.