לא פעם הליך גירושין הוא למעשה שדה קרב מדמם המתנהל בין בני הזוג לשעבר, אשר מניחים את ההיגיון וקור הרוח בצד ומנהלים את ההליך המשפטי תוך השתלטות הרגש על התנהלותם. מדובר במקרים נפוצים: מי לא נוהג לספר אנקדוטות לא נעימות על בן הזוג לשעבר בפני חברים או קרובי משפחה? ומי מצליח לנהוג באיפוק וללא סערת רגשות לאורך כל הליך הגירושין הארוך והמייגע?


מדי שנה מוגשות אלפי תביעות לשון הרע לבתי המשפט. לעתים בעלי הדין כלל אינם מכירים זה את זה אך במקרים אחרים מדובר בבני זוג פרודים. כאשר הרוחות מתלהטות במסגרת הליך הגירושין והצדדים מטיחים אמירות שקריות ומעליבות זה בזה, האם מדובר בלשון הרע?
מה נחשב הוצאת דיבה ומהם הקריטריונים לתבוע בגין לשון הרע?


בהתאם לחוק איסור לשון הרע, ישנם שני קריטריונים מרכזיים לקיומה של עילה לתביעה: מדובר באמירה שעלולה לפגוע אשר פורסמה ברשות הרבים, כלומר נאמרה באוזני אנשים נוספים מלבד האדם שכלפיו כוונו הדברים הפוגעניים.


מטבע הדברים, לא ניתן לבדוק אמירות שנאמרו בין בני זוג במבחן האדם הסביר כפי שנעשה בתביעות לשון הרע מסוגים אחרים, משום שמדובר בפגיעה סובייקטיבית. כמו כן, אמירות פוגעניות אשר נאמרו במסגרת הדיונים המשפטיים באחת מהערכאות השיפוטיות, כלומר בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, זוכות להגנה מפני תביעת הוצאת דיבה, ובמקרה כזה לא ניתן יהיה לקבל פיצויים כספיים.


דברים שנאמרו במסגרת הליכים משפטיים מוגנים מפני תביעת לשון הרע


הסיבה לכך שלא משנה מה נאמר במהלך הדיונים המשפטיים במסגרת הליכי הגירושין, לא ניתן להגיש תביעה בגין לשון הרע, היא שלאמירות אלו ניתנה הגנה מיוחדת בחוק לשון הרע. הדבר נכון גם לצדדים הלוקחים חלק בהליך המשפטי וגם לשופטים הדנים בתיק.


ההגנה החוקית לאמירות בהליכים משפטיים נועדה להגן על האינטרס הציבורי, כלומר לאפשר לבעלי הדין ולשופטים להתבטא בחופשיות במהלך ההליכים המשפטיים מבלי לחשוש מפני תביעה של לשון הרע.


באילו נסיבות כן ניתן לתבוע את בן הזוג לשעבר על הוצאת דיבה?


ישנם מקרים שבהם כן ניתן להגיש תביעה בגין הוצאת דיבה כנגד בן הזוג לשעבר. דוגמה נפוצה לכך היא כאשר דברי לשון הרע נאמרים באוזני השכנים. דוגמה נוספת היא כאשר נאמרים דברי לשון הרע בפני קרובי משפחה, במקום העבודה או בפני חברים, מבלי שיש בדברים עניין ציבורי. ניתן להגיש תביעה בגין לשון הרע גם אם בן הזוג לשעבר הגיש תלונת שווא במשטרה, בניסיון להשיג יתרון טקטי במסגרת הדיונים המשפטיים.


חשוב לציין כי אף על פי שבמקרים כאלה ניתן להגיש תביעה על הוצאת דיבה, הנתבע יוכל להתגונן תחת עילות הגנה אחרות המנויות בחוק, למשל הגנת תום הלב, כלומר טענה שהדברים נאמרו בתום לב וללא כוונת זדון, וכן הגנת אמת דיברתי.


בית המשפט יבחן את הדברים שנאמרו לפי מבחן אובייקטיבי המכונה "האדם הסביר", כלומר האם האדם הסביר היה נפגע בנסיבות האמורות ולא האם בן הזוג לשעבר נפגע באופן סובייקטיבי. אם יתברר שהאדם הסביר היה נפגע, בית המשפט יקבל את התביעה ויחייב את הצד הפוגע לשלם פיצויים אשר ייקבעו לפי היקף הנזק שגרם.

 

יש לך שאלה?

פורום לשון הרע


חשוב לזכור כי סכסוכי גירושין מכוערים גורמים נזק לכל הצדדים, ובמיוחד לילדים המשותפים. מצד אחד, בית המשפט אינו סלחן כלפי אמירות משמיצות המהוות לשון הרע בין בני זוג במהלך הליך הגירושין, בייחוד כאשר מדובר בטקטיקה משפטית, ויכול לקבוע פיצויים גבוהים במקרים המתאימים. מצד שני, כל מקרה ייבחן לפי נסיבותיו, ואם לצד הנתבע קיימת הגנה בהתאם לחוק איסור לשון הרע, לא ניתן יהיה לתבוע אותו על הוצאת דיבה.