מאסר עולם הוא מאסר ללא הגבלת זמן כל עוד לא נקצב, ומוגדר כעונש השני בחומרתו לפי חוק העונשין אחרי עונש מוות. התנהגות טובה לצורך שחרור מוקדם, אינה אופציה עבור אסירי עולם והם מנועים מלצאת לחופשות מהכלא, עד שנקצב עונשם.

 

סמכות החנינה וההקלה בעונש מאסר עולם נתונה בידי נשיא המדינה. אסיר שמרצה מאסר עולם רשאי לפנות לוועדת השחרורים המיוחדת ולבקש כי תמליץ לנשיא לקצוב את עונשו, זאת בתנאי שריצה לפחות שבע שנות מאסר, ובלבד שהתקופה שתמליץ לקצוב לא תפחת משלושים שנים.

 

סעיף 29 לחוק שחרור על תנאי קובע כי אסיר שנדון לשני מאסרי עולם יוכל לפנות לוועדת השחרורים, כדי לקצר את עונשו רק לאחר שחלפו 15 שנים מהמועד שבו נגזר עליו מאסר העולם האחרון. גם במקרה זה התקופה שתמליץ ועדת שחרורים לקצוב לא תפחת משלושים שנים.

 

במקרים חריגים רשאית ועדת השחרורים לאפשר לאסיר לטעון את טענותיו, לשם גיבוש המלצתה. החלטת הוועדה אם לקצוב או לא לקצוב את עונשו של אסיר עולם, מבוססת על טיב העבירה, נסיבות ביצועה ותוצאותיה, ונסיבותיו האישיות של האסיר.

 

החלטת הוועדה משמשת כהמלצה לנשיא המדינה, שבידיו הסמכות ושיקול הדעת להכריע האם יש לקצוב את העונש של אסיר עולם, להקל בעונשו או להמירו במאסר קצוב, בהתאם לסמכות החנינה הקבועה בסעיף 11(ב) לחוק יסוד: נשיא המדינה. הנשיא רשאי לקצוב לכל אסיר תקופת ריצוי שונה לפי שיקול דעתו, ואף רשאי לסרב לבקשות לקציבת העונש.

 

מאסר עולם ועוד 31 שנה במצטבר לרוצח במצעד הגאווה

 

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר השבוע (יום א') מאסר עולם ועוד 31 שנה במצטבר על רוצח הנערה שירה בנקי ז"ל, אשר ביצע עוד שישה ניסיונות רצח ופציעה בנסיבות מחמירות במהלך מצעד הגאווה בירושלים בחודש יולי 2015.

 

הרוצח ישי שליסל, אשר סיים לרצות מאסר של עשר שנים, בגין עבירות של ניסיון לרצח, חבלה בכוונה מחמירה וחבלה ברשלנות, זאת במסגרת אירועי מצעד הגאווה שהתקיים בירושלים ביוני 2005, התכונן בקור רוח לקראת מצעד הגאווה שהתקיים בסוף יולי 2015.

 

הנאשם אשר התבטא בכמה הזדמנויות נגד קיומו של המצעד, רכש סכין והסתירה בבגדיו, ונכנס אל מתחם הצועדים. במהלך המצעד הנאשם הניף את ידו פעם אחר פעם ודקר בסכין את מי שנקרה על דרכו, במהירות, בשקט ובנחישות, מבלי לעצור לרגע ורצח נערה תמימה וחפה מפשע.

 

בית המשפט קבע כי מדובר באדם אכזרי, מסוכן וחסר לב, שאינו יכול עוד שיסתובב ברחובות ירושלים ובכל מקום אחר. הנאשם סרב לשתף פעולה עם הסנגור מטעם הסנגוריה הציבורית וחזר על עמדותיו החשוכות, שבאמצעותן ביקש להסביר את מעשיו הנפשעים.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בסופו של דבר גזר עליו בית המשפט עונש של מאסר עולם בגין הרשעתו בעבירה של רצח בכוונה תחילה, ובמצטבר עונש של 30 שנות מאסר בגין הרשעתו בשש עבירות של ניסיון רצח ובעבירה של פציעה בנסיבות מחמירות. בנוסף הנאשם יפצה את כל אחד מנפגעי העבירה, משפחת בנקי ושבעה נפגעי העבירה הנוספים, בסכום המרבי הקבוע בחוק בסך של 258,000 שקלים, ובסך הכל 2,064,000 שקלים.