גל הטרור שפוקד את כל רחבי אירופה בחודשים האחרונים, בפריז, בבריסל ולאחרונה באיסטנבול, גובה קורבנות ונפגעים ממדינות רבות בעולם, ואינו פוסח גם על תושבי ישראל השוהים בחו"ל בחופשות או לצורכי עבודה.


באופן עקרוני, מדינת ישראל מעניקה תמיכה לאזרחים שנפצעו בפעולות איבה ולבני משפחותיהם באמצעות המוסד לביטוח לאומי, ובהתאם למה שנקבע בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. התמיכה בנפגעי פעולות טרור נרחבת וניתנת לפי שיעור הנזק שנגרם לקורבנות, הן מבחינת הטבות והקלות שונות, הן עבור אובדן כושר עבודה, הן במימון הוצאות רפואיות, הן בסיוע פסיכולוגי ועוד. אך האם תושבי ישראל שנפצעו בפיגועי טרור בחו"ל זכאים לקבל את אותן זכויות? האם מגיעות להם זכויות נוספות, למשל מהמדינה שבה אירע הפיגוע?


מה מוגדר כפגיעת איבה ומי נחשב נפגע פעולת איבה?


החוק מגדיר פגיעת איבה ככל פגיעה על רקע אלימות שהתבצעה במטרה לפגוע באדם בשל השתייכותו למוצא אתני או לאומי מסוים, כל עוד הגורם לפגיעה הוא ארגון טרור, פגיעה ישירה כתוצאה מפיגוע של כוחות אויב וכן פציעה מכלי נשק שהיה קשור לביצוע פעולות טרור או למניעתן.


נפגע פעולות איבה הוא תושב או אזרח ישראלי אשר נפגע כתוצאה מפעולת איבה, הן במדינת ישראל והן בכל מדינה אחרת.


האם ישראלי שנפצע בפיגוע טרור בחו"ל זכאי לפיצויים לפי החוק, גם אם הפיגוע לא כוון כנגד ישראלים?


לאחר תיקונים שהוכנסו לחוק, כל נפגע פעולות איבה שהוא אזרח או תושב ישראלי זכאי להטבות ופיצויים, לא משנה אם הפגיעה אירעה בישראל או בחו"ל וללא קשר למהות הפיגוע ולסוגיה כלפי מי הוא כוון. התנאי היחיד לכך הוא שהנפגע היה ישראלי במשך לפחות 12 חודשים לפני פעולת האיבה.


חשוב להדגיש כי החוק כולל אזרחים ישראלים בלבד ואינו כולל יהודים שאינם אזרחי הארץ. כמו כן, במקרים מסוימים אם הנפגע זכאי לפיצויים מהמדינה שבה אירע הפיגוע או ממדינה אחרת שבה הא תושב, הוא לא יהיה זכאי לפיצויים נוספים הכלולים בחוק.


מהן הקצבאות וההטבות שלהן זכאי ישראלי שנפצע בפעולת איבה בחו"ל?


המוסד לביטוח לאומי מעניק סיוע והטבות לישראלים נפגעי פעולות איבה בארץ ובחו"ל. ניתן לקבל קצבת נכות בהתאם למידת נזקי הגוף ועל פי שיעור הנכות, סיוע במקרה שהנפגע איבד את יכולתו להשתכר והפך נזקק, מימון בדיקות, טיפולים והוצאות רפואיות, תגמולים בעקבות אובדן ימי עבודה ועוד.


האם נפגעי פעולות טרור בחו"ל זכאים לפיצויים מגורמים נוספים?


ישראלים שנפגעו בחו"ל ובני משפחותיהם יכולים להגיש תביעת פיצויים כנגד המדינות שמהן הגיעו הטרוריסטים וכן כנגד המדינות אשר מימנו את פעולות הטרור.


מבחינת כיסוי בפוליסת ביטוח הנסיעות, במרבית המקרים פעולות איבה אינן מכוסות על ידי הביטוח ולכן לא ניתן לקבל פיצויים מגורם זה. במקרים מסוימים ניתן לקבל פיצוי על אובדן כבודה.


איך מגישים תביעה לתגמולים?


יש להגיש את התביעה בתוך שנה ממועד הפגיעה למוסד לביטוח לאומי באמצעות טופס ייחודי המיועד לכך. עם זאת, מומלץ שלא להמתין יתר על המידה עם הגשת התביעה מאחר שהדבר עלול לפגוע בזכויות הנפגעים או בהכרה בהם כנפגעי פעולות טרור.

 

יש לך שאלה?

פורום אחוזי נכות


לאחר קבלת התביעה, ניתן לתבוע קצבת נכות אשר תשולם בהתאם לשיעור הנכות שקובעת ועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי. נכות רפואית בשיעור שבין 19%-10% מזכה במענק חד פעמי, ומ-20% נכות ומעלה ניתן לקבל קצבה חודשית ללא קשר לגובה ההכנסות לפני מועד הפגיעה.