מהי צוואה הדדית בין בני זוג, ומהם הסיכונים והיתרונות שבעריכתה? שאלה זו מטרידה בני זוג רבים המעוניינים לערוך צוואה, משום שלמעשה מדובר בחוזה ארוך טווח בין בני הזוג, אשר אמור להתממש במועד שבו אחד מהם יילך לעולמו. ייחודה של צוואה הדדית הוא בהחלטה המשותפת של שני בני הזוג לגבי חלוקת הירושה, ובהנחה שהתוקף המשפטי והמוסרי שלה יעמוד במבחן הזמן ולא ישתנה לאחר חתימתה.


בניגוד לצוואות מסוגים אחרים, צוואה הדדית משותפת, כשמה כן היא, לא נכתבת על ידי המוריש בלבד ואינה באה להסדיר את העברת הירושה אך ורק על פי רצונו הפרטי, אלא באה לבטא את ההסכמות המשותפות של בני הזוג גם יחד. שלא כמו סוגי הצוואות האחרים אשר מעמדם החוקי מבוסס על חוק הירושה המקורי, מעמדה המשפטי החוקי של צוואה משותפת התבסס רק לאחר תיקון לחוק הירושה משנת 2005.


כאשר בני זוג מנסחים צוואה הדדית, הם לא יכולים לדעת מתי החוזה ביניהם יבוצע בפועל ומי מהם הראשון שיילך לעולמו. יתרה מכך, לעתים מתחוללים שינויים מרחיקי לכת בחיים, אף זמן רב לאחר שהצוואה ההדדית נחתמה ואושרה, אשר לא ניתן לחזות מראש ואשר עלולים להוביל לרצון של אחד מהצדדים בביטולה של הצוואה או לכל הפחות בביצוע שינויים בה.


האם בני הזוג חייבים להיות נשואים לצורך עריכת צוואה הדדית?


חוק הירושה קובע כי בני זוג רשאים לנסח במשותף צוואה, ללא קשר לשאלה אם באו בברית הנישואין או לא, כל עוד הם מקיימים ביניהם קשר זוגי ממושך ויציב אשר נתפס בעיני שניהם כקשר מחייב.


מלבד זאת, החוק מאפשר לערוך את הצוואה ההדדית במסמך אחד משותף, או לחלופין בשני מסמכים נפרדים אשר כל אחד מבני הזוג מנסח בעצמו, כל עוד הם מתייחסים בצורה מפורשת לצוואתו של השני ומתבססים עליה. כך או כך, יינתן תוקף משפטי מחייב לצוואה המשותפת.


האם ניתן לשנות או לבטל צוואה הדדית משותפת?


כאשר עורכים צוואה אישית, אין כל בעיה לבטלה או לתקנה ככל שהמוריש מעוניין לעשות זאת, מבלי שיצטרך להגיש בקשה רשמית לבית המשפט לענייני משפחה או להסביר מדוע רצונו השתנה. לעומת זאת, אם אחד מבני הזוג רוצה לבטל צוואה הדדית לאחר שנחתמה, סעיף 12 לחוק הירושה מחייב אותו לשלוח הודעה על רצונו בביטולה או בשינויה למצווה השני.


תוקפו המשפטי של המסמך מבוטל ברגע שהצד השני קיבל את ההודעה, אולם הוראות החוק מעלות מגוון שאלות בנושא זה. למשל, האם ניתן להודיע על ביטול הצוואה המשותפת בעל פה? ומה קורה אם אחד מהצדדים מעוניין לבטל את הצוואה כאשר בן הזוג נמצא במצב רפואי שאינו מאפשר לו להבין את משמעותה של ההודעה, למשל עקב מחלה דמנטית או כאשר הוא מחוסר הכרה?


איך ניתן לבטל צוואה משותפת לאחר פטירתו של אחד מבני הזוג?


בעניין זה החוק מבחין בין שני מצבים. אם הצוואה עדיין לא מומשה והירושה טרם חולקה, בן הזוג שנותר בחיים יכול להתחרט ולסגת ממנה. במקרה כזה, הוא ויורשיו ינושלו מכל זכות בירושה שהייתה אמורה להתקבל במסגרת הוראות הצוואה ההדדית.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


אם הצוואה כבר מומשה לאחר פטירתו של בן הזוג, הצד שמעוניין בביטולה צריך להחזיר לקופת העיזבון את כל הכספים והזכויות שקיבל במסגרתה. אולם, לא פעם כבר מאוחר מדיי ובפועל הדבר אינו מתאפשר. במקרה כזה, על המבטל להשיב לעיזבון את שוויה המוערך של הירושה שקיבל.