אחת מפעולות הגבייה שניתן לנקוט כנגד חייב בהליכי הוצאה לפועל כדי לנסות ולגרום לו לשלם את חובו היא הטלת צו עיכוב יציאה מהארץ, אשר למעשה אוסר את יציאתו מהמדינה עקב חשש להברחת נכסים או להימלטות. כנגד זכות הקניין של הנושה המעוניין לקבל את החוב בחזרה, עומדת זכות היסוד של החייב לחירות אישית בכל הנוגע לכניסה ויציאה מישראל, וזאת בהתאם לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.


באילו מקרים זכותו של החייב להחליט על יציאה מהארץ גוברת על צו עיכוב יציאה מהארץ, ומה צריך לעשות כדי לקבל אישור לצאת מהארץ?


ישנן פעולות מסוימות שיש לבצע כדי לצאת מהארץ אף על פי שהוטלה על החייב הגבלה והוצא כנגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. בשלב הראשון עליו להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל, שבה ינמק באופן ברור ומפורט מהן הסיבות לכך שיש לאפשר לו לצאת מהמדינה. ללא הסבר המניח את הדעת, סתם בקשה לנפוש בחו"ל תידחה על ידי הרשם.


במסגרת הבקשה החייב יסביר מה יעד הנסיעה, למשך כמה זמן עליו להיעדר מהארץ ומדוע, לאיזו מטרה הוא מעוניין לטוס, וכן איזו ערובה הוא יספק עד שישוב לארץ, כגון המצאת ערבים או הצגת ערבות כספית.


אם רשם ההוצאה לפועל יחליט לאשר את בקשתו של החייב, הוא יידרש לחתום על כתב ערבות בנקאית ולהפקיד את הערבות בלשכת ההוצאה לפועל. את כספי הערבות יקבל חזרה לאחר שיחזור לארץ.


מהם שיקולי רשם ההוצאה לפועל בבואו להכריע האם לאשר לחייב לצאת מגבולות ישראל?


רק אם רשם ההוצאה לפועל ישתכנע כי קיימת הצדקה לכך שהחייב ייצא מישראל למרות ההגבלה שהוטלה עליו, הוא יאשר את נסיעתו. בבחינת הבקשה יביא הרשם בחשבון האם קיימת הצדקה ליציאה מהארץ, ואז ידחה את הבקשה או יאשר אותה.


לאחר אישור הבקשה יחליט הרשם האם נדרשת ערבות ושני ערבים או שאפשר לדרוש ערבים בלבד. שני הערבים למעשה ערבים חוב, ויהיה עליהם להתייצב לחתימה בלשכת ההוצאה לפועל, תוך הצגת תלושי שכר וצילום של תעודת הזהות. צו עיכוב יציאה מהארץ יחול על הערבים עש שובו של החייב לישראל.


בסופו של דבר חשוב לדעת כי יש אפשרות לצאת לחו"ל גם כאשר חל עיכוב יציאה מהארץ על חייב במסגרת הליכים שננקטים כנגדו בהוצאה לפועל. האפשרות לצאת מהארץ תלויה בהחלטתו של הרשם.


רשם ההוצאה לפועל מוסמך לקבוע האם נדרשת מהחייב הצגת ערובה לצורך יציאתו לחו"ל, אשר תמומש במקרים שבהם לא יחזור למדינה במועד שבו נקבע מראש. עם זאת ישנם מקרים שבהם הערובה לא תחזור אל החייב גם אם ישוב לארץ במועד המסוכם, וזאת מכיוון שהנושים רשאים לבקש עיקול על כספי הערבות.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ


במקרים שבהם נדרש החייב להעמיד ערבים עד שובו ארצה, הם לא יוכלו לצאת מישראל עד שישוב. אם החייב אינו עומד בחובותיו או אינו חוזר לישראל, חובו יעבור לערבים, אשר יידרשו לשלם את החוב במלואו כדי להסיר את צו עיכוב היציאה מהארץ שחל עליהם.


במקרה שמדובר בחוב מזונות, הערבים מסתכנים אף בסנקציות קשות אם החוב לא ישולם או שהחייב לא יחזור לארץ, עד כדי מאסר בפועל.
 


עודכן ב: 21/06/2018