אחד הדברים המרכזיים שיש להביא בחשבון בעת הקמת עסק חדש, הוא גיוס הון ראשוני. קיימים מגוון דרכים למימון הפעילות העסקית, כמו גיוס הון עצמי, מימון בנקאי, ופנייה למשקיעים פרטיים, או לגופים ממשלתיים. דרכי גיוס ההון קשורים לשלבי הפיתוח, סוג העסק, מורכבותו, ציפיות היזמים ועוד.

 

השקעת חסכונות פרטיים

 

עסקים רבים מגייסים את ההון הראשוני מהמעגל הקרוב, כלומר משקיעים כספי חסכונות פרטיים, או לוקחים הלוואות מחברים ומקרובי משפחה. בדרך כלל מדובר בסכומים קטנים של עד עשרות אלפי שקלים, שמספיקים למיזם הדורש מספר חודשי פיתוח בודדים.

 

גיוס הון עצמי משמש למטרות שונות, בהתאם לצרכי היזמים ולכמות הכסף שגויסה. חסכונות פרטיים משרתים לרוב את השלמת תכנון המוצר או השירות, הקמת חברה, התקשרות בהסכם מייסדים, העסקת עובדים ונותני שירותים ועוד.

 

הסיכון בהלוואות בנקאיות

 

כדי לממן את הפעילות העסקית יש צורך במסגרת אשראי בנקאית. היתרון הבולט במימון הבנק הוא החזקת החברה על ידי היזמים, מאחר שהבנק לא מקבל זכויות בעלות בנכסי החברה. יחד עם זאת הבנק דורש ברוב המקרים ערבויות ובטחונות לפני העמדת כספים לחברה. על כן, בעל עסק שלקח הלוואה, ולא יצליח להשיבה לבנק יהיה חשוף לפירעון החוב מתוך הערבויות.

 

גיוס הון מגופים ממשלתיים

 

יזמים יכולים לפנות לגופים ממשלתיים, כגון: חממות טכנולוגיה, חממות תעשייתיות, מוטות טכנולוגיה או חממות ייעודיות לביוטכנולוגיה. סכום ההשקעה של המדען הראשי הנע סביב מאות אלפי דולרים. לפני הצגת המיזם בפני חממת יזמות ממשלתית חשוב לערוך בדיקות מקיפות ולברר את תנאי ההשתלבות והאילוצים השונים בדבר ההצטרפות.

 

גיוס כספים ממשקיעים פרטיים

 

גיוס הון ממשקיעים פרטיים המכונים Angels נפוץ מאוד בארץ. Angels הם אנשי עסקים, שרובם עוסקים בסטארט אפ ועשו אקזיט, אשר משקיעים במיזמים מכספם הפרטי. ההשקעה נעשית בשלבים הראשונים של הפעילות העסקית של הרעיון או הפיתוח. הדרך להגיע למשקיעים פרטיים היא באמצעות מכרים משותפים, מתווכים עסקיים המחברים בין יזמים למשקיעים, או במהלך כנסים, אירועי יזמות ותחרויות.

 

גיוס מקרנות הון סיכון

 

קרנות הון סיכון משקיעות בחברות סטארט אפ, בתחומי התמחות שונים, סכומים של מיליוני דולרים. הקרנות מאוגדות כשותפויות מוגבלות, ומורכבת מבעלי הון, חברות, משקיעים מוסדיים וגופים נוספים. ההשקעה הכספית של קרנות הון סיכון מתבצעת בשלבים מתקדמים יותר של הפעילות העסקית, והשקעתן באה לידי ביטוי גם בניהול של החברה.

 

קרנות הון סיכון קטנות

 

קרנות הון סיכון קטנות משקיעות כספים בחברות סטארט אפ בסכום נמוך יותר בהשוואה לקרנות הגדולות. ההשקעה נועדה לסייע למיזם להניח את היסודות הראשונים של הפעילות, כמו בניית דגם או אב טיפוס, ושיווק המוצר או השירות.

 

יש לך שאלה?

פורום הקמת חברות ושותפויות | ייעוץ לחברות ושותפויות

 

גיוס הון מהציבור

 

בנוסף ניתן לנסות לגייס הון מהציבור במטרה להגיע להנפקת ניירות ערך. גיוס הון מהציבור נעשה בשלבים מאוחרים יותר של הפעילות העסקית, זאת לאחר שהחברה גיבשה את המוצר או השירות והוכיחה את עצמה. כיום ישנן פלטפורמות אינטרנטיות לגיוס הון מהציבור הרחב, שבהן יזמים חושפים את רעיונותיהם בפני הציבור הרחב ומציעים בתמורה להשקעה כספית הטבות שונות.