עריכת צוואה היא הדבר החשוב ביותר שיכול לבצע אדם כדי לדאוג לענייני הירושה לאחר מותו, לוודא שכל הרכוש שנצבר במהלך חייו יועבר ליורשים לפי בחירתו ולמנוע מצב שעזבונו יחולק שלא לפי רצונו. פעמים רבות מדובר בהליך המשפטי האחרון בחייו של המצווה, ובין היתר מסיבה זו ניתן משקל רב לצוואה לפי חוק הירושה.


חוק הירושה מגדיר ארבע דרכים שבאמצעותן ניתן לערוך צוואה בעלת תוקף משפטי בישראל: צוואה בכתב, צוואה בעל פה, צוואה בפני עדים וכן צוואה בפני רשות. בכל אחת מהדרכים ישנם חסרונות ויתרונות, בכל הנוגע לאפשרות להתנגד לצוואה לאחר מות המוריש או לפסילתה של הצוואה בערבות אי עמידה בהוראות החוק.


על פי סעיף 22 לחוק הירושה, ניתן לערוך צוואה בפני רשות מול שופט, רשם הירושות, רשם בית המשפט או בפני חבר בית דין דתי. צוואה נוטריונית היא צוואה הנערכת בפני נוטריון, שמעמדו הוא כשל שופט.


מהם היתרונות הגלומים בעריכת צוואה נוטריונית על פני צוואה מסוג אחר?


כאמור, לפי החוק דין נוטריון כדין שופט בכל הנוגע לעריכת צוואה בפני רשות. כלומר, סמכויותיו של הנוטריון זהות לאלו של שופט. נוטריון המקבל אישור לפי חוק הנוטריונים מהווה ראיה בעלת משקל רב בהליכים משפטיים, מבלי שיהיה צורך להציג ראיות נוספות.


יש לכך חשיבות מבחינת תוקפה של הצוואה הנערכת בפניו, מאחר שהדבר מספק ודאות רבה בכל הנוגע לקבילותו של המסמך והאפשרות לתקוף אותו בעתיד. גם אם מי מהיורשים הפוטנציאליים יתנגד לצוואה שנערכה בפני נוטריון, העובדה שמדובר בצוואה נוטריונית תקטין באופן משמעותי את הסיכוי שההתנגדות לצוואה נוטריונית תגרום לפסילתה.


מערכת המשפט נותנת משקל רב לכל פעולה משפטית הנערכת באמצעות נוטריון, אשר קיבל רישיון מוועדה במשרד המשפטים. שלא כמו צוואות הנערכות באופן אחר, כגון צוואה בעדים ואף צוואה בכתב, קבילותה של צוואה הנערכת בפני נוטריון כמעט אינה מוטלת בספק, והדרישות הצורניות על צוואה זו אינן גבוהות. כלומר, צוואה שקיבלה אישור נוטריוני מהווה ראיה לכך שהיא אותנטית ומייצגת את רצונו האחרון והאמיתי של המוריש.


למשל, אין דרישה שצוואה נוטריונית תיערך בכתב ידו של המוריש, וזאת בניגוד לצוואות מסוגים אחרים. כמו כן לא נדרשים להיות עדים, ופגמים צורניים מסוימים לא יובילו לביטול צוואה נוטריונית. במקרה מיוחד שנדון בפסיקה אף אושר תוקפה של צוואה שהמוריש מסר את הוראותיה לנוטריון טלפונית ולא במשרדו.


איך עורכים צוואה נוטריונית?


צוואה נוטריונית בדרך כלל נערכת במשרדו של הנוטריון, אשר רושם את הוראותיו של המצווה ולאחר מכן קורא אותן בפניו. לאחר מכן המוריש צריך להצהיר שמדובר בצוואתו, והנוטריון מאשר את המסמך ונותן לו תוקף משפטי. לאחר אישור הצוואה הנוטריונית, מומלץ להפקיד את המסמך למשמורת במשרדי רשם הירושות.


אם הצוואה נערכת בשפה שהמוריש אינו בקיא בה, הנוטריון נדרש להקריאה בשפה השגורה בפיו, וכן יש לצרף למסמך אישור על התרגום.


מתי צריך לקבל תעודה רפואית מהמצווה המעידה על כשרותו המשפטית?


לא פעם נערכת צוואה נוטריונית כאשר המצווה נמצא במצב רפואי או נפשי מורכב, או שקיים חשד כי מצבו עלול להיות מנוצל וייתכן מצב של השפעה בלתי הוגנת. במקרים כאלו הנוטריון יבדוק את כשרותו המשפטית של המוריש על בסיס תעודות רפואיות רלוונטיות.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


אדם המבקש לערוך צוואה בפני נוטריון כאשר הוא מאושפז או מרותק למיטתו, יידרש להציג מסמכים רפואיים אשר ייערכו במועד עריכת הצוואה, ויצורפו לעותק שיישמר על ידי הנוטריון. ללא מסמכים אלו, הצוואה לא תאושר.