אחת הדרכים להגיע אל משקיעים בעת הקמת חברות סטארט אפ או בהקמת מיזם עסקי, היא לפנות אל מתווכים עסקיים, שתפקידים לאתר עבור החברה עסקאות להשקעה כספים או לסוגי עסקאות אחרים, כמו הסכם שיתוף פעולה בין חברות.

 

מתווך עסקאות מנוסה, שמכיר היטב את השוק, עשוי להגדיל את הסיכוי לגייס הון ולקצר את זמן החיפוש, באמצעות הפניית היזמים למשקיעים שמחפשים להשקיע את כספם במיזמים חדשים, ושנמצאים עמו בקשרים עסקיים.

 

הקושי המרכזי בהקמת מיזם עסקי הוא גיוס הון. למרבית החברות החדשות אין משאבים לממן את פעילותן לאורך זמן והן מעדיפות לגייס כספים ממקורות חיצוניים. גיוס הון הוא עניין מורכב, בין היתר כי על מייסדי החברה רובץ נטל ההוכחה.

 

רוב המשקיעים מעוניינים לבצע השקעות מושכלות ולמזער את הסיכונים הכרוכים בהשקעת כספם. בדרך כלל ההשקעה תצא לפועל רק לאחר שהמשקיעים השתכנעו כי מדובר בכדאיות כלכלית, תוך היכרות מעמיקה עם היזמים, ואחרי שהוצגו בפניהם תכנית עסקית טובה ואב טיפוס של המיזם.

 

ניתן לאתר משקיעים במסגרת כנסים ומפגשים ייעודים, השתתפות בתחרויות, פנייה אל חממות ופנייה ישירה אל משקיעים. בנוסף ניתן להגיע אל משקיעים גם באמצעות מתווכים עסקיים (Finders), אשר עוסקים באיתור משקיעים עבור היזמים, ומקצרים משמעותית את זמן החיפוש. 


מהו גובה עמלת התיווך?

 

מתווכים עסקיים גובים עמלת תיווך עבור חיבור בין יזמי הסטארט אפ למשקיע או עבור חיבור בין חברות. עמלת תיווך משולמת לרוב מתוך כספי ההשקעה, בכפוף לחתימת הצדדים על החוזה.

 

הסכום המקובל עבור עמלת התיווך נע בין 2% ל- 5% מגובה העסקה. לרוב מקובל לשלם את העמלה בכסף, אולם ישנם מתווכי עסקאות שמבקשים לקבל תמורת עמלת התיווך אופציות או ניירות ערך של החברה.

 

בהסכם תיווך השקעה חשוב להגדיר את הזכויות והחובות של הצדדים בהתקשרות. יש לבדוק האם החברה מתקשרת אם אדם או חברה ועל מי חלות החובות והתחייבויות בנוגע להתקשרות. בנוסף חשוב להגדיר מה כוללים שירותי התיווך.


הגדרת היקף סמכויות המתווך

 

רצוי להגדיר בהסכם תיווך השקעה את היקף סמכויות המתווך, ולא לאפשר הגדרה רחבה של תפקידו. עדיף לפרט מהי שיטת העבודה שלו, אילו חומרים יועברו אל המתווך לצורך ביצוע עבודתו, אילו פעולות שיבצע יזכו אותו בתמורה, ומהי התמורה שלה יהיה זכאי.

 

מומלץ לקבוע בהסכם את תקופת התקשרות, ולהחליט האם המתווך יקבל בלעדיות בעסקת התיווך ואם כן למשך כמה זמן. ברוב המקרים מתווכי עסקאות מבקשים לאסור על החברה לפנות אל מתווכים נוספים לצורך גיוס הון, על כן לחברה עדיף לצמצם ככל הניתן את תקופת הבלעדיות, ולהגביל אותה למדינה מסוימת או לפרק זמן מסוים שלא יהיה ארוך מדי.

 

יש לך שאלה?

פורום ליווי סטארט אפ

 

חשוב להחתים את המתווך על סעיפי סודיות ואי תחרות, ויש להגדיר מהם התנאים למסירת מידע למשקיעים פוטנציאלים, כדי להימנע ממצב שבו המיזם העסקי יאבד מערכו על ידי הפיכת סודותיו המקצועיים לנחלת הכלל. כמו כן, רצוי לקבוע תנאים לביטול ההסכם והפרתו. חשוב להגדיר אילו פעולות של המתווך יוגדרו כהפרות הסכם, מהו אופן ביטול ההסכם ומה הסנקציות בגין הפרתו.