הסכם ממון הוא חוזה הנחתם בין בני זוג במטרה להגן על הזכויות הרכושיות של כל אחד מהם ולמנוע סכסוכים בעתיד, אם למשל יחליטו להיפרד ביום מן הימים. ההסכם יוצר ודאות ובכך יש לו יתרונות רבים לחיזוק הזוגיות: הוא יכול להעלות את האמון והיציבות בקשר הזוגי, להפיג רגשות של אי ודאות שלא תמיד מדברים עליהם ולהסדיר את האיזון הרכושי בחיים המשותפים, בייחוד כאשר בני הזוג הגיעו לקשר עם הבדלים משמעותיים מבחינת הרכוש שצבר כל אחד מהם.


ואולם, לא פעם חושש הצד שמעוניין להעלות את נושא הסדרת היחסים הממוניים באמצעות עריכת הסכם ממון מתגובתו של בן הזוג השני להצעה, ולא בכדי. לא תמיד קל לדבר על נושאים כספיים אשר עלולים להעיב על הקשר הזוגי, ובייחוד כאשר מדובר בתקופה שלפני הנישואין, הדבר עלול לפגוע בקשר ואפילו לגרום לפרידה.


מלבד זאת, סירוב לחתום על הסכם ממון עלול להתפרש כאילו בן הזוג שסירב לעשות זאת מונע מאינטרסים ומרצון להשתלט על ממונו של בן הזוג. כמו כן, הסכם ממון שנוסח רק על ידי אחד הצדדים, בדרך כלל זה שמגיע עם ממון לנישואין, עלול לקפח את בן הזוג שאין לו ממון במקרה של גירושין.


מכאן יתרונו הגדול של הליך גישור לעריכת הסכם ממון בין בני זוג, שבמסגרתו ניתן לדבר על האינטרסים של כל אחד מבני הזוג באמצעות צד שלישי, בהליך שיתופי ותוך ניסוח ההסכם על ידי שני הצדדים.


כמו כן, בשל חשיבותו הרבה של הסכם ממון לאחר שהוא מקבל תוקף משפטי מחייב באישורו של בית המשפט, כל מילה בו חשובה ובעלת השלכות משפטיות. על כן מומלץ לנסח את ההסכם בעזרת מגשר שהוא עורך דין, כדי למנוע אי הבנות שעלולות להוביל להתדיינויות עתידיות או לפרשנויות שונות של ההסכם.


לאילו זוגות חשוב במיוחד לחתום על הסכם ממון?


אף על פי שעריכת הסכם ממון מומלצת לכל זוג, אפשר למנות מספר סוגים של יחסים זוגיים, שבהם חשוב במיוחד להסדיר את היחסים הממוניים באמצעות הסכם ממון לפני נישואין. לדוגמה, כאשר קיימים פערים ממוניים של ממש בין בני הזוג, ואצל כל אחד מהם גובר הצורך לקבוע מראש מה יעלה בגורל הרכוש אם התא הזוגי יתפרק בעתיד.


גם כאשר מדובר בזוגיות בפרק ב' או בנישואין שלישיים, במרבית המקרים בני הזוג צברו רכוש רב עוד לפני שהקשר התחיל, ואף לכל אחד מהם ילדים מהנישואין הקודמים. על כן חשוב להסדיר מראש את נושא חלוקת הרכוש במקרה של פרידה, להבטיח את זכויות הילדים ולדאוג לביטחונם הכלכלי בעתיד באמצעות גישור הסכם טרום נישואין וניסוח הסכם ממון הוגן.


חוק יחסי ממון אינו חל על בני זוג שנישאו בחתונה אזרחית או על ידועים בציבור אשר מנהלים חיים משותפים מבלי להתחתן, ומסיבה זו חשוב שזוגות אלה יקבעו ביניהם בהסכם מהן זכויותיהם הרכושיות במקרה שיחליטו להיפרד.


אם בבעלותו של אחד מבני הזוג עסק עצמאי, כדאי לנסח בהסכם מהן זכויותיו של בן הזוג השני במקרה של גירושין, וכן מהן חובותיו אם העסק יקלע לקשיים ולחובות.


איך הסכם ממון הנחתם באמצעות הליך גישור יכול לחזק את הקשר הזוגי?


זוגות רבים מתקשים להגיע להסכם ממון בשל התחושה שהוא פוגע בבסיס שעליו בנוי הקשר, ופוגם ברגשות השיתוף והאהבה שאינם תלויים בדבר. אולם זוגות שפונים להליך גישור כדי לנסח הסכם ממון תוך הידברות הדדית והעלאת החששות על פני השטח, יכולים לגלות שרגשות אלו דווקא מתחזקים ומתעצמים.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


האפשרות לדבר על כסף מבלי להסתיר דבר מתחת לשטיח, באמצעות המגשר המהווה צד ניטרלי ומקצועי עם ניסיון בעריכת הסכמי ממון, לשוחח על העתיד ולהתמודד מראש עם תרחישים עתידיים שאינם נעימים באמצעות מציאת פתרונות מראש, יכולה להוביל את הקשר הזוגי צעד אחד קדימה בבניית הביטחון המשותף ובחיזוק הקשר הזוגי.