על פי רוב, דיני הרכוש בישראל נקבעים בהתאם לדין האזרחי, וגם כאשר מדובר בחלוקת רכוש בין בני זוג בעת התרת נישואיהם, במרבית המקרים בית המשפט לענייני משפחה אשר פוסק לפי הדין האזרחי הוא הערכאה המשפטית שתדון בהסדר איזון המשאבים.


באופן עקרוני, חלוקת הרכוש מתבצעת על פי חזקת השיתוף אשר חלה על כל בני הזוג שהתחתנו עד שנת 1974, שלפיה מלוא הרכוש אשר נצבר במסגרת חיי השיתוף במהלך הנישואין יחולק באופן שווה. לגבי בני זוג שנישאו משנת 1974 ואילך, חל חוק יחסי ממון אשר מחייב גם את בית הדין הרבני. אף במסגרת חוק יחסי ממון נקבעה מדיניות שווה בכל הנוגע לחלוקת הרכוש המשותף.


מה ההבדל בין פירוק שיתוף בבית הדין הרבני לבית המשפט לענייני משפחה?


מה עדיף מבחינת הצדדים לאחר שהחליטו להתגרש, האם לדון בענייני הגירושין השונים בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה? מדובר בשתי ערכאות משפטיות חופפות, אשר מחויבות למשפט העברי ולדין האזרחי במקביל.


ואולם, בפועל רק במקרים חריגים דן בית הדין הרבני בעניינים כמו קביעת משמורת וזמני שהות עם הילדים, אישור הסכם גירושין או תביעות רכוש. מכל מקום הכרעתו של בית הדין תתבסס על חוק יחסי ממון, אשר לא תמיד קובע חלוקה שוויונית אלא חלוקה המתייחסת גם לכשירותם הכספית של הצדדים. עם זאת, ההלכה היהודית אינה רואה בנישואין כשותפות רכושית, וזאת בניגוד לחוק יחסי ממון. על כן לעתים תיפסק חלוקת ממון לא שוויונית.


באילו מקרים מוסמך בית הדין הרבני לדון ולפסוק בחלוקת רכוש?


חוק שיפוט בתי דין רבניים מעניק לבית הדין הרבני את הסמכות לדון בתחומים הנלווים לגירושין, במקביל לסמכות הנתונה לבית המשפט לענייני משפחה, במקרים שבהם מתבצעת כריכה של תחומים אלה לתביעת הגירושין.


אמנם חלוקת הרכוש, בניגוד לקביעת משמורת למשל, אינה נושא הכרוך בתביעת גירושין מעצם טבעו, אולם בית הדין רשאי אף הוא לדון בפירוק השיתוף במסגרת כריכת הנושא לתביעת הגירושין. מטרתן של הוראות הכריכה הן לאפשר לבעלי הדין להגיע להכרעה משפטית במכלול התחומים הקשורים לגירושין במסגרת שיפוטית אחת.


חלוקת רכוש לא שוויונית עקב בגידה


על פי סעיף 8 לחוק יחסי ממון, הן לבית הדין הרבני והן לבית המשפט האזרחי יש סמכות מיוחדת להפעיל שיקול דעת ולקבוע חלוקה לא שוויונית של הרכוש, בנסיבות מיוחדות אשר מצדיקות איזון משאבים לא שוויוני בין בני הזוג. במסגרת סעיף זה ניתן לקבוע כי נכסים מסוימים לא יחולקו בין הצדדים, כי החלוקה לא תהיה על פי יחס של מחצה ומחצה ועוד.


הערכאות המשפטיות נוהגות להחיל את הסעיף רק בנסיבות חריגות. לדוגמה, בית הדין לעתים נוהג לפסוק חלוקת רכוש לא שוויונית עקב בגידה, אשר נתפסת כנסיבות חריגות לפירוק הנישואין, כאשר הצד הנבגד מחויב בעל כורחו להקים בית חדש, דבר אשר יכול לזכות אותו בהקלות מבחינת איזון המשאבים לטובתו.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


לעומת זאת, בבית המשפט לענייני משפחה אין השלכות למעשה בגידה על חלוקת הרכוש. במקרים שבהם בית המשפט יפסוק חלוקת רכוש לא שוויונית, יהיה מדובר במקרים של אלימות במשפחה או העלמת נכסים על ידי אחד מבני הזוג.