כאשר חברה מסיימת את דרכה ומפורקת, בסיום הליך הפירוק יורה בית המשפט על הוצאת צו פירוק בהתאם לבקשת מפרק החברה. מהו צו פירוק? צו זה מגדיר את החברה כמחוסלת ומאשר את סגירתה. גם הליך פירוק מרצון בפיקוח בית המשפט יסתיים במתן צו פירוק, בין שמדובר בצו פירוק זמני או בצו פירוק קבוע.


צו פירוק חברה יינתן רק אם התקיימה אחת מעילות הפירוק על פי פקודת החברות, המפרטת באילו נסיבות אפשר להגיש בקשה למתן צו פירוק בבית המשפט.


מתי ניתן צו פירוק?


במרבית המקרים, בית המשפט יוציא צו פירוק בסיום הליך הפירוק לפי בקשת המפרק, או במסגרת הליך הפירוק לפי בקשת כונס הנכסים, אם הכונס הגיע למסקנה כי המשך ההליך לא יביא למימוש זכויות הנושים או הצדדים האחרים.


במצב כזה יבחן בית המשפט את טענותיהם של הגורמים השונים לפני שיחליט אם להוציא את צו הפירוק או לא, ובסמכות בית המשפט גם למנות מפרק זמני או כונס נכסים לחברה.


חדלות פירעון כעילה להוצאת צו פירוק


העילה העיקרית לפירוק חברה ולמתן צו פירוק היא מצב של חדלות פירעון, לצורך מזעור הנזקים והחזרת החובות לנושים מבלי שתהיה העדפה לא הוגנת ביניהם.


בחקיקה ובפסיקה נקבעו תנאים שונים לתחולת המושג חדלות פירעון על חברה, וגם במצב שהוכח כי לחברה אין עוד יכולת פירעון או במצב של אי קיום החלטה שנקבעה בפסק דין, יוציא בית המשפט צו פירוק לחברה.


החלטה מיוחדת ומתן צו לפירוק חברה


עילה נוספת לקבלת צו פירוק היא כאשר התקבלה החלטה מיוחדת על ידי החברה לבצע פירוק בבית המשפט, אולם מאחר שבאותה החלטה מיוחדת יכולים בעלי המניות להחליט לבצע פירוק מרצון, שהוא הליך זריז יותר, בפועל אפשרות זו אינה מתבצעת במקרים רבים. עם זאת, כאשר יש עדיפות לבצע פירוק בכפייה, החברה יכולה לנקוט אמצעים אלה.


האם ניתן לקבל צו פירוק מטעמי צדק ויושר?


למעשה מדובר בעילה המרכזית לפירוק חברה כאשר בעלי המניות מגישים את הבקשה לפירוקה. לא מדובר ברשימה סגורה אף שנקבעו לעילה זו מספר תנאים בפסקי דין, אלא מדובר במגוון מצבים שבהם בית המשפט צריך להפעיל את שיקול דעתו בהתאם לנסיבות המקרה. לדוגמה, העילה תתקבל אם הוכחו מעשי עושק או תרמית, או כאשר נזנחו מטרות החברה הקבועות בתקנון.


צו פירוק לחברה ללא פעילות עסקית


כאשר חברה מפסיקה את פעילותה העסקית לתקופה של שנה, או אם לא החלה כלל בפעילות עסקית לאחר רישומה ברשם החברות, מדובר בעילת פירוק מוכרת.


מהן ההשלכות לאחר הוצאת צו פירוק?


אחרי שמתקבל צו פירוק לחברה, כל ההליכים נגדה מעוכבים, לרבות הליכים משפטיים עתידיים אשר אמורים להיפתח כנגד החברה. המשך ההליכים או פתיחת הליכים חדשים יתאפשרו רק לאחר קבלת אישור מבית המשפט, מלבד תביעות שהוגשו על ידי נושים מובטחים.

 

יש לך שאלה?

פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי


עובדי החברה זכאים לקבל את שכרם וזכויות נוספות שלא שולמו להם לאחר הוצאת צו הפירוק על ידי פנייה למוסד לביטוח לאומי. כמו כן בית המשפט יכול לנקוט צעדים שונים לאחר מתן צו הפירוק, כגון מינוי כונס נכסים, עיכוב ההליכים, מסירת נכסים, הכרזה על אסיפת נושים ועוד.