בתום הליך פירוק שמתבצע לחברה לא פעילה או לחברה שנקלעה לחדלות פירעון, כל פעילות עסקית שהייתה בה תיפסק, נכסיה ימומשו ויחולקו לנושים או לבעלי המניות ובכך יסתיים קיומה של החברה כישות משפטית ועסקית.


לפי החוק, קיימות שלוש דרכים לפירוק חברה: פירוק חברה מרצון, פירוק חברה על ידי בית משפט ופירוק חברה בפיקוחו של בית המשפט, כאשר בית המשפט המוסמך להכריז על פירוק החברה הוא בית המשפט המחוזי הממוקם בתחום השיפוט של החברה לפי כתובתה או פעילותה העסקית העיקרית. מהם הצעדים העיקריים שיש לבצע בהליך פירוק חברה?


הצעד הראשון: הגשת בקשה לפירוק חברה


תחילת ההליך היא כאשר מוגשת בקשה לבית המשפט לפירוק החברה, אם על ידי או ביוזמת בעלי המניות, אם על ידי העובדים ואם על ידי נושים. בשלב זה למעשה לחברה יש הזדמנות להשיב את חובותיה עוד לפני שדבר הבקשה מתפרסם ובכך למנוע את הנזקים הרבים שעלולים להיגרם לה לאחר פרסומה של הבקשה.


נוסף על כך, אם החברה אינה מסכימה על עובדות התביעות הכספיות של הגורמים שהגישו את הבקשה לפירוק, זהו הזמן שבו היא יכולה להגיש פנייה לבית המשפט ולנסות למנוע את הפרסום.


בד בבד עם הגשת הבקשה לבית המשפט, יש להגיש העתק לכונס הנכסים הרשמי ולהפקיד פיקדונות על פי החלטת הכונס או בית המשפט, אשר מהווים מקדמה לצורך תשלום הוצאות בעתיד. את ההעתק של הבקשה ניתן לבקש תמורת תשלום.


תקנות החברות מחייבות לפרסם ברשומות ובעיתונות את הגשת הבקשה לפירוק החברה לפחות שבועיים לפני הדיון שיתקיים בבית המשפט בנוגע לבקשה. מטרת פרסום הבקשה היא לאפשר לכל אדם בעל אינטרס, כגון נושים שונים של החברה, וכן לציבור הרחב, לדעת על כך שהוגשה בקשה לפירוק ולהיות נוכח בדיון בבית המשפט.


השתתפות בדיון על פירוק החברה בבית המשפט


כל מי שמבקש להיות נוכח בדיון ולהשתתף בו רשאי לעשות זאת, כל עוד הודיע על רצונו לגורם שהגיש את הבקשה לפחות שבוע לפני מועד הדיון. ללא הודעה מראש יידרש אישור מבית המשפט להשתתפות בדיון בבקשת הפירוק.


מי שהגיש את הבקשה נדרש לערוך רשימה של הגורמים המעוניינים לקחת חלק בדיון ולמסור אותה לבית המשפט.


אם ישנו גורם שמעוניין להגיש התנגדות לבקשת הפירוק, עליו להגיש את כתב ההתנגדות לפחות שבוע לפני קיומו של הדיון, בצירוף תצהיר המפרט את סיבות ההתנגדות.


פירוק חברה מרצון ותשלום אגרה שנתית


באופן עקרוני, כל חברה מחויבת לשלם לרשם החברות אגרה שנתית כל עוד לא הוכרזה כמחוסלת, אולם על פי תקנות החברות, בהליכי פירוק מרצון ניתן להגיש בקשה לקבלת פטור מתשלום האגרה, ובנסיבות מסוימות יאשר רשם החברות את הפטור.


כיצד בית המשפט מחליט אם לדחות או לקבל את בקשת הפירוק?


מהו שיקול הדעת שמפעיל בית המשפט כאשר מוגשת אליו בקשה לפירוק חברה? למעשה, הסוגיות העיקריות שאותן ישקול בית המשפט הן האם פרסום הבקשה עלול לפגוע בחברה באופן לא מידתי, והאם יש להורות על הפרסום. לאחר מכן ישקול בית המשפט את נסיבות המקרה הספציפי לצורך הכרעה.

 

יש לך שאלה?

פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי


בסמכותו של בית המשפט לאשר את הבקשה או לדחות אותה, וכמו כן הוא יכול להורות על מינוי מפרק זמני לחברה עד שימונה מפרק סופי. לאחר אישור הבקשה יודיע בית המשפט על הוצאת צו פירוק. בסופו של הליך הפירוק יודיע מפרק החברה על החלטת החיסול, ולאחר מכן תוכרז החברה כמחוסלת על ידי בית המשפט.