עמידר היא חברה ממשלתית המספקת דיור ציבורי לאוכלוסיות שונות מחוסרות דיור בכל רחבי הארץ. ההמתנה לקבלת דיור ציבורי עלולה להימשך שנים רבות עקב ירידה במלאי הדירות הציבוריות מצד אחד, ועלייה הולכת וגוברת בביקוש מן הצד השני. לא פעם מגישה עמידר תביעות לפינוי דיירים בטענה שפלשו לדירה ריקה מבלי שיש להם זכאות להתגורר בה, כאשר במרבית המקרים מדובר על ילדים של דיירים מוגנים שהמשיכו להתגורר בדירה לאחר פטירתם ומחוסרי דיור נוספים.


מהן זכויות הדיירים המוגנים בדירות עמידר?


לדיירים מוגנים המתגוררים בדירות עמידר יש זכויות שונות, אך תחילה חשוב להבין מיהו דייר מוגן. כאשר הדייר מתגורר בדירת המגורים ומשלם בקביעות שכר דירה, שילם דמי מפתח וחתם על הסכם לשכירות מוגנת, הוא נחשב דייר מוגן.


דייר מוגן ותיק בדירת עמידר זכאי לרכוש את הדירה בהנחה מהחברה, בנסיבות מסוימות, בהתאם לתנאים שנקבעו על ידי עמידר או מנהל מקרקעי ישראל, ולפי הסכום שנקבע למועד הרכישה.


כאשר דייר מוגן הולך לעולמו, הזכויות בנכס עוברות במקרים מסוימים לבן זוגו, לצאצאיו או לקרובי משפחה אחרים, כל עוד הם התגוררו עמו בדירה ואין להם דירות אחרות.


על פי חוק הגנת הדייר, עמידר תשתתף במחצית מעלות התיקונים בדירה או בבניין המשותף, וכמו כן יש אפשרות לדיירים מוגנים לבצע שינויים בנכס כל עוד קיבל על כך אישור מראש.


עילות פינוי דייר מוגן על ידי עמידר


זכותו של הדייר המוגן להמשיך להתגורר בדירה תישמר כל עוד תנאי החוזה או החוק לא הופרו, וכל עוד שכר הדירה שולם כדין. כלומר, עמידר יכולה לפנות דיירים מוגנים בגין הפרת החוזה או אי תשלום השכירות.


כמו כן, עמידר רשאית לבצע פינוי דייר מוגן למטרת בניה, פינוי בינוי, הריסה או רכישת הזכויות בנכס, ואף כאשר מבוצע פינוי דייר מוגן בהסכמה זכאי הדייר המוגן לקבל דמי פינוי.


עילה נוספת לפינוי דייר מוגן היא כאשר הדירה ניזוקה באופן קשה ובזדון על ידי הדייר, אם השימוש בדירה נעשה למטרה לא חוקית, אם הדירה מושכרת בשכירות משנה, או במקרים שבהם הדייר הפסיק להתגורר בדירה, ולמעשה נטש אותה.


חשוב לדעת שגם אם מתקיימת אחת העילות לפינוי, בית המשפט עדיין מוסמך שלא להורות על פינוי בהתאם לחוק הגנת הדייר, כאשר הוא סבור שאין זה מן הצדק לצוות על פינוי. כמו כן, בית המשפט מוסמך להורות כי יש להעמיד לדייר המוגן דיור חלופי בעקבות פינוי הדירה או שיש לשלם לו פיצויים.


לא כל תביעת פינוי דייר מוגן המוגשת על ידי עמידר תתקבל בבית המשפט


במקרה לדוגמה, נדחתה תביעת פינוי שהגישה עמידר לפינוי דייר מדירה ציבורית בבת ים, על ידי בית משפט השלום. החברה טענה שמדובר בפולש שמעולם לא התגורר בנכס, אולם בית המשפט דחה את טענתה לאחר שהתברר כי הוא דווקא התגורר בדירה מיום היוולדו להוריו שהיו דיירים מוגנים, ומסיבה זו הוא זכאי להמשיך ולהתגורר בה כדייר ממשיך.

 

יש לך שאלה?

פורום דייר מוגן | דמי מפתח


שופט בית המשפט הבהיר כי במקרה זה נדרש הדייר להוכיח לעמידר את המובן מאליו, לאחר שהוצגו בפניו הוכחות רבות על עצם מגוריו בדירה, לרבות חשבונות שונים ועדויות מפי שכנים וקרובים. הוא כינה את התביעה שערורייתית, דחה אותה וחייב את עמידר בתשלום הוצאות המשפט.