סביר להניח שגם אתם טסתם לחו"ל לפחות פעם אחת בשנה החולפת. על פי הנתונים הסטטיסטיים העדכניים, יותר ממיליון ישראלים נסעו לחו"ל בשנה האחרונה פעמיים או יותר, והיתר "הסתפקו" בפעם אחת בלבד. ואולם, אף על פי שנסיעה לחו"ל נתפסת בעיני רובנו כחופשה המושלמת, הדרך הטובה היותר להתנתק מתלאות המציאות היומיומית ופשוט ליהנות, לא פעם קורה שישראלים נפגעים בתאונות בחו"ל.


כמו בישראל, מרבית התאונות בחו"ל אשר מעורבים בהן ישראלים הן תאונות דרכים, אולם במקרים רבים מדובר פשוט בהחלקה על מדרכה, בנפילה במדרגות, בתאונת ספורט, בתאונה ימית או בתאונה אווירית. לעתים התאונה נגמרת בפציעה קלה, אולם במקרים אחרים היא עלולה להסתיים בפציעה קשה או במוות.


לא כולם יודעים זאת, אך גם אם הפציעה אירעה מחוץ לגבולות ישראל, במרבית המקרים יש אפשרות להגיש תביעת נזיקין כנגד הגורם לקרות התאונה ולקבל פיצויים בהתאם לפגיעה, וזאת על ידי מערכת המשפט הישראלית או לחלופין בבית המשפט במדינה שבה התרחשה התאונה. זו עלולה להיות תביעה מורכבת יחסית בשל העובדה שצריך להתמודד עם דין זר, אולם חשוב לזכור שגם במקרים סבוכים אפשר לתבוע ולקבל פיצויים.


מה עושים לאחר פגיעה בתאונה בחו"ל?


אם נפגעים בתאונה בחו"ל, יש לנהוג בדיוק כפי שנוהגים בתאונה בארץ. תחילה חשוב לפנות לבית חולים באופן מיידי ולקבל את הטיפול הרפואי הנדרש. לאחר מכן חשוב לאסוף ולשמור את כל המסמכים הרלוונטיים מהאירוע, למשל צילומים של מקום התאונה, תיעוד רפואי ובדיקה האם היו עדי ראייה.


את התיעוד הרפואי הכולל, לרבות ההוצאות שנדרשו לצורך הטיפול, רכישת תרופות, ימי אשפוז ונסיעות אל בית החולים, יש לשמור ולתעד. אחרי החזרה לישראל, כדאי ורצוי להמשיך את הטיפול הרפואי בהתאם לאופי הפגיעה.


את מי אפשר לתבוע?


סביר להניח שרכשתם ביטוח נסיעות לחו"ל לפני הנסיעה. במקרה של פגיעה, ניתן לפנות אל חברת הביטוח כדי לקבל החזר על כל הטיפולים הרפואיים שבוצעו מחוץ לגבולות ישראל. אם נרכשה פוליסת ביטוח מקיפה יותר, ניתן לקבל פיצויים עבור נזקי הגוף שנגרמו ולהמשיך לקבל פיצויים באופן חודשי.


מלבד זאת, אפשר לתבוע את הגורם האחראי או המארגן, כלומר להגיש תביעה כנגד הסוכנות או חברת הנסיעות שדרכה הוזמן הנופש. את התביעה הזו ניתן לנהל בבית משפט בישראל, ללא צורך בהתמודדות עם דין זר.


אם הפגיעה אירעה בבית מלון, בפארק שעשועים או בשטח הנמצא באחריותה של הרשות המקומית, אפשר להגיש תביעת נזיקין ישירות כנגד הגורם האחראי, אולם כאמור, צריך להביא בחשבון שהתביעה תתבצע בחו"ל ועלולה הימשך זמן רב, לעלות סכומי כסף גדולים ולחייב התייצבות בדיונים המשפטיים בחו"ל.


איך ניתן לצמצם את הסיכונים מראש?


עוד בזמן תכנון הנסיעה המיוחלת לחו"ל, חשוב ביותר להתקשר עם נותני שירות בארץ כגון חברת הנסיעות, אשר ניתן יהיה להטיל עליהם את האחריות על מה שמתרחש בטיול. מלבד זאת, כדאי שלא להסתפק בפוליסה הבסיסית של ביטוח הנסיעות לחו"ל אלא להרחיבה לכיסוי מקיף יותר.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


מלבד ביטוח הנסיעות לחו"ל, כדאי לשקול לרכוש במקביל פוליסת ביטוח תאונות אישיות, אשר מכסה כל מקרה של נכות או נזקי גוף חמורים ומעניקה פיצויים גבוהים וקצבה קבועה מדי חודש. רכישות של פוליסות ביטוח מתאימות יכולות למזער את הסיכונים המשפטיים המתלווים לתביעת נזיקין בגין תאונה שאירעה בחו"ל.