מקורו של צו הגנה הוא בחוק למניעת אלימות במשפחה, החוק מאפשר להוציא צו הגנה לאדם שנקט באלימות בבן משפחה, ביצע בו עבירת מין או כלא אותו שלא כדין, בסמוך לפני הגשת הבקשה.

 

במקרים של אלימות או חשש לאלימות במשפחה, רשאי בית משפט להוציא צו הגנה לבן זוג, להורה, ולכל קרוב משפחה המפעיל אלימות כלפי קרוביו. כאשר קיים בסיס סביר להניח שאדם מהווה סכנה גופנית ממשית לבן משפחתו, או שהוא עלול לבצע בו עבירת מין, או התעלל בו נפשית במשך זמן רב, או לא אפשר לו לנהל אורח חיים סביר, ניתן להוציא נגדו צו הגנה.

 

צו הגנה מאפשר להרחיק את החשוד מביתו ומסביבת מגוריו, למנוע ממנו להיכנס לדירה שבה מתגורר המתלונן או להתקרב אליה עד מרחק מסוים, ולמנוע ממנו לעשות שימוש בנכס שבו נמצא המתלונן גם אם הוא שייך לו באופן חלקי או מלא.

 

צו הגנה אוסר על אדם האלים לשאת נשק ואם הוא נושא עמו נשק, הצו מורה להחרים את נשקו לאלתר. כמו כן, הצו אוסר להטריד את בן המשפחה בכל דרך ובכל מקום. במקרה הצורך ניתן לבקש במסגרת הצו מתן ערובה להתנהגות טובה, כדי להבטיח את שלומו של המתלונן. 


מי יכול להגיש בקשה למתן צו הגנה?

 

כל בן משפחה, כולל בן זוג שהוא ידוע בציבור, בן משפחה שלהגנתו נועד הצו, הורה, בן זוג של הורה, סבים, אחים, גיסים, דודים, אחיינים וצאצאים יכולים להגיש בקשה למתן צו הגנה. גם בן זוג מאותו מין רשאי לבקש צו הגנה, כלומר גבר נגד בן זוגו ואישה נגד בת זוגה, וגם היועץ המשפטי לממשלה או נציג מטעמו, תובע משטרתי ועובד סוציאלי רשאים לבקש את הצו.

 

את הבקשה ניתן להגיש למזכירות בתי משפט השלום, בתי משפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים. בית משפט או בית הדין רשאי להוציא את הצו אם בן המשפחה נהג באלימות או ביצע עבירות מין בסמוך להגשת הבקשה, ברמה של שעות עד ימים, או כאשר קיים בסיס סביר להניח שאותו אדם מהווה סכנה גופנית ממשית לבן משפחתו.


תוקף צו ההגנה נע בין שבוע לשנה

 

צו הגנה למשך שבעה ימים יכול להינתן במעמד צד אחד. אחרי שמתקבל תסקיר על החשוד מטעם לשכת הסעד, רשאי בית המשפט לקבוע בצו הוראה כי עליו לקבל טיפול נפשי. תקופת הצו הראשונה היא שלושה חודשים בכפוף לקיום דיון נוסף במעמד כל הצדדים. ניתן להאריך את תקופת הצו עד שישה חודשים, ובנסיבות מיוחדות עד שנה אחת. לפני שתקופת הצו חולפת, חשוב להשיג צו קבוע יותר.

 

יש לך שאלה?

פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת

 

במקרה שבית המשפט מתרשם כי הבקשה הוגשה מסיבות נקמניות ולא כנות, הוא עלול לחייב את מבקש הצו בהוצאות משפט ואף להורות למבקש לפצות את הצד השני. במקרים של הפרת צו הגנה למניעת אלימות במשפחה ניתן לפנות למשטרה או לבית המשפט. הפרת הצו עלולה להביא למעצרו של האדם ואף להגשת כתב אישום פלילי.