האם תמיד חייבים לחתום על ייפוי כוח בנוכחות עורך דין נוטריון, והאם רק כאשר עורך דין חותם על ייפוי כוח ניתן לו תוקף משפטי? התשובה לכך תשתנה על בסיס סוג ייפוי הכוח הנדרש, כאשר במקרים רבים לא נדרשת נוכחות עורך דין לצורך חתימה על ייפוי כוח, אלם קיימים שני סוגים של ייפויי כוח אשר בגינם נדרשת חתימתו של נוטריון.


על פי סעיף 20 לחוק הנוטריונים, הסוג הראשון אשר דורש ייפוי כוח נוטריוני הוא מצב של ייפוי כוח כללי, כאשר יש צורך בחתימה על מסמכים שונים בשמו של אדם אחר, מהסיבה שאינו יכול לחתום עליהם בעצמו עקב מגורים בחו"ל, מחלה, אי כשרות וכדומה. במסגרת ייפוי כוח כללי, הנוטריון מאשר כי החתימה נעשתה בהסכמה ובכך נותן למסמך תוקף משפטי.


המקרה השני הדורש ייפוי כוח נוטריוני הוא במסגרת עסקת נדל"ן, כאשר יש צורך ברישום טאבו. עסקת מקרקעין מסוג זה מחייבת ייפוי כוח שייחתם בנוכחות עורך דין נוטריון, בשל ערכה הכספי הגבוה של עסקת המקרקעין.


מהם תפקידיו של הנוטריון במסגרת אישור ייפוי כוח נוטריוני?


על פי החוק, הנוטריון נדרש לאמת את החתימות המתנוססות על המסמך ולערוך את ייפוי הכוח כפי שנקבע בתקנות, ואם לא עשה כן - המסמך לא יהיה תקף. בין היתר, הנוטריון צריך לזהות את האדם החותם על פי תעודת זהות או על סמך היכרות מוקדמת עמו, ורק אז יוכל לאמת את חתימתו.


כמו כן נדרש הנוטריון לוודא כי הצדדים מבינים את ההשלכה המשפטית של החתימה, ואם עולה חשד או ספק בגל הנוגע לכשרות המשפטית של המבקש, הוא לא יאשר את המסמך.


מהי המשמעות הטמונה בעובדה שנוטריון נדרש לחתום על ייפוי כוח נוטריוני כללי או ייפוי כוח נוטריוני בעסקת מקרקעין? הלכה למעשה, החתימה על המסמך המשפטי על ידי עורך דין נוטריון מהווה ראיה לכך שהמסמך תקין וכשר, וכן נחתם לאחר שהוסברו לצדדים ההשלכות המשפטיות לאחר החתימה.


האם אפשר לבטל ייפוי כוח נוטריוני?


על פי תקנה 5 לתקנות הנוטריונים, המייפה רשאי לבטל את ייפוי הכוח הנוטריוני, אלא אם כן מדובר בייפוי כוח בלתי חוזר, באמצעות הודעה על הביטול לנוטריון אשר בפניו נחתם המסמך. את ההודעה ניתן למסור לנוטריון גם בכתב, ובלבד שנוטריון אחר יאמת אותה. כלומר, יש אפשרות לבטל את ייפוי הכוח אצל כל נוטריון, ולאו דווקא אצל הנוטריון שאצלו נערך ייפוי הכוח.


עם זאת חשוב לזכור כי כאשר ייפוי הכוח מבוטל, הביטול אינו תקף לגבי פעולות שכבר בוצעו במסגרת על ידי מיופה הכוח, לרבות התחייבויות לפעולות שיבוצעו בעתיד. כמו כן, מייפה הכוח נדרש להודיע על הביטול גם למיופה כוחו.

 

יש לך שאלה?

פורום נוטריון


אילו סמכויות נוספות יש לנוטריון? נוטריון משמש לא רק לצורך אישור ייפוי כוח נוטריוני אלא מוסמך לתת מספר סוגים נוספים של שירותים. בין היתר מוסמך נוטריון לערוך צוואה נוטריונית מסוג צוואה בפני רשות, לערוך ולאמת הסכמי ממון בין בני זוג ובכך לתת להסכמי הממון תוקף משפטי, וכן לתרגם מסמכים משפטיים שנכתבו בשפות אחרות ממדינות זרות או לאשר את נכונות התרגום.