המושג המשפטי "עזבון" מתייחס לרכוש שהותיר אדם אחריו לאחר מותו, אשר בסופו של תהליך יועבר ליורשיו. לא כולם יודעים זאת, אך אף על פי שנכסים רבים כלולים בעזבון, ובין היתר חשבונות בנק, כספים, תכשיטים, רכוש, מקרקעין ונדל"ן ועוד, כמו גם חובות שצבר המנוח לפני מותו, לא כל הרכוש שהותיר מהווה חלק מעזבונו. רכוש זה לא יחולק לפי דיני הירושה אלא בהתאם לדין הכללי. לדוגמה, פיצויי פיטורין אינם כלולים בעזבון, והם יחולקו לפי חוק פיצויי פיטורין ולא לפי חוק הירושה.


מתי צריך למנות מנהל עזבון?


לא בכל מקרה שבו אדם הלך לעולמו והותיר אחריו נכסים ורכוש, יש צורך למנות מנהל עזבון. למעשה, ברוב המקרים היורשים עצמם יכולים לשמש כמנהלי העזבון, ולנהל את חלוקתו ביניהם, מבלי שתהיה סיבה למנות אדם או גוף חיצוני שינהל את העזבון עבורם.


ואולם, במקרים מסוימים מתעורר צורך במינוי מנהל עזבון, למשל כאשר היורשים מסוכסכים ביניהם בכל הנוגע לחלוקת העזבון או אינם מסוגלים לנהלו בכוחות עצמם, כאשר בין היורשים יש נעדרים, אם יש מספר גדול של יורשים, אם מי מהיורשים הוא חסוי או קטין, כאשר הצוואה כוללת מטרות ציבוריות, ובעצם, יש צורך למנות מנהל עזבון בכל מקרה שהנסיבות מצדיקות זאת.


מהם תחומי אחריותו של מנהל העזבון?


על מנהל העזבון לדאוג לאתר ולרכז את כל הרכוש והנכסים שהותיר אחריו המנוח. לאחר מכן עליו לפרסם הודעה על דבר קיומו של העזבון, כך שאם קיימים נושים או יש חובות בעזבון, ניתן יהיה לפרוע אותם.


כמו כן, מנהל העזבון יכול להשקיע את הכספים כפי שנקבע בתקנות הירושה, להשכיר את הנכסים ולשמור עליהם, לחלקם ליורשים או לחלופין לחלק ליורשים את תמורתם, ולבסוף נדרש מנהל העזבון לבצע כל צעד אחר שהוטל עליו על ידי בית המשפט לצורך שמירה על העזבון.


האם יש משמעות להוראות שהותיר המנוח בצוואה בכל הנוגע לזהות מנהל העזבון?


באופן עקרוני, בית המשפט ימנה מנהל עזבון על פי שיקול דעתו ובהתאם לנסיבות. גם אם המנוח הותיר הוראות מדויקות על מנהל העזבון שהוא מעוניין למנות, הן אינן מחייבות את בית המשפט או את רשם הירושות.


עם זאת, אם בית המשפט יכריע כי יש צורך למנות מנהל לעזבון, הוא יתחשב בהוראות מינוי מנהל עזבון בצוואה.


למעשה, סעיף 81 לחוק הירושה אשר מתייחס להוראות המוריש, קובע כי הרשם לענייני ירושה או בית המשפט ימנו את האדם שאותו ביקש המנוח למנותו כמנהל עזבונו על פי הצוואה, אלא אם כן אותו אדם אינו מאשר או לא מסוגל לקבל על עצמו את המינוי, או לחלופין אם בית המשפט או הרשם הגיעו למסקנה כי קיימות נסיבות שלא לאשר את מינויו.


בית המשפט מוסמך על פי החוק להפעיל שיקול דעת נרחב ולהחליט באילו מקרים לא ימונה מנהל עזבון אף על פי שהמנוח הותיר הוראות לכך בצוואתו, וזאת כדי להגן על האינטרסים של כל הצדדים, לרבות צדדים שלישיים בעלי אינטרסים כמו נושים. בכל מקרה ניתן להגיש התנגדות למינוי מנהל עזבון, גם אם הוא נקבע בצוואה.

 

יש לך שאלה?

פורום עיזבון וירושה


האם יש סמכויות למנהל עזבון על פי צוואה שלא אושר על ידי בית המשפט? כל עוד מנהל העזבון לא מונה על ידי בית המשפט, הוא אינו יכול לפעול במסגרת העזבון מטעמו של בית המשפט, ואם ביצע פעולות בעזבון על פי בקשותיו של המנוח בצוואה לפני שמונה על ידי בית המשפט, הוא לא יוכל לגשת לבית המשפט כדי שייפסק לו שכר מנהל עזבון.