ביולי 2016 נכנס לתוקפו החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה, אשר ידוע יותר בשם "חוק גישור חובה". החוק החדש מחייב זוגות העומדים להתגרש, רגע לפני שהם מתחילים בהליך ממושך, יקר ובמקרים רבים מלוכלך, אשר כולל תביעות משפטיות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, לנסות קודם כל להגיע להסכמות באמצעות גישור.


חוק גישור חובה מחייב את בני הזוג להגיע לפחות לארבע פגישות מהו"ת (מידע, היכרות ותיאום) שבמסגרתן ינסו להגיע להסכם גירושין, וזאת לפני שיוכלו להגיש תביעות משפטיות. כמו כן, במהלך תקופת הגישור לא ניתן יהיה לנהל הליך משפטי מקביל. האם הליכי הגירושין בישראל עומדים לעבור מהפכה?


גישור לפני גירושין: מה נדרש מזוגות מתגרשים לפי חוק גישור חובה?


לאחר כניסתו של החוק לתוקף, כבר לא ניתן להפתיע את הצד השני ולהגיש תביעת גירושין, ובכך לנצל את מרוץ הסמכויות. מדובר בתופעה מוכרת אשר נובעת מכך שניתן להגיש תביעת גירושין הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט לענייני משפחה, כאשר בכל אחת מהערכאות ישנם יתרונות וחסרונות, תלוי בנסיבות המקרה. כך, הצד שהגיש את תביעת הגירושין קודם לכן יכול היה לזכות ביתרון משפטי עוד לפני שההליך החל.


גם הגשת בקשה משותפת לפתיחת הליך גירושין כבר אינה אפשרית. כעת, בני זוג שיבקשו להיפרד יידרשו לפנות ביחד לאחת מיחידות הסיוע מטעם בית המשפט, ולהגיש בקשה ליישוב סכסוך.


ביחידת הסיוע יקבלו בני הזוג מידע על האפשרויות הפתוחות בפניהם, לרבות מידע מקצועי בכל הנוגע להשלכות הנפשיות של הליך גירושין על הצדדים ועל ילדיהם וכיצד ניתן להתמודד עמן, ומידע אינפורמטיבי על הליכי גירושין בישראל, כולל הסברים חשובים על ההבדלים בין שתי הערכאות המשפטיות, היתרונות שבהגעה להסכם גירושין בהסכמה ועוד.


האם יש אפשרויות אחרות מלבד גישור?


בני הזוג יוכלו לבחור בשלב זה האם ברצונם לנסות הליך גישור, אם באמצעות יחידת הסיוע ואם באמצעות מגשר שיבחרו בעצמם. מטרתו של הליך הגישור היא לנסות להגיע להסכם גירושין בהסכמה בעזרתו של המגשר. מדובר בהליך זריז ויעיל שבמסגרתו אפשר לסיים את הליך הגירושין במהירות.


זוגות אחרים יעדיפו לנסות קודם טיפול זוגי, כדי לנסות להגיע לפתרונות ואולי לשקם את חיי הנישואין. גם אם יחליטו להתגרש בסופו של הטיפול, הם יוכלו להתמודד עם הליך הגירושין באופן טוב יותר.


מלבד זאת ניתן לנהל הליך גירושין בהסכמה באמצעות עורכי דין, אשר ינהלו בשמם של הצדדים את המשא ומתן מחוץ לבית המשפט.


מה עושים אם הליך הגישור לא מצליח?


על פי נתונים סטטיסטיים ממדינות שבהן הוחל חוק המחייב בני זוג לעבור הליך גישור חלופי לניהול הליך גירושין בערכאה המשפטית, אחוזים גבוהים מאוד מהמקרים הצליחו להגיע להסכם גירושין ללא צורך בהכרעתו של בית המשפט, מתוך הידברות והסכמה.


עם זאת, לא מדובר בהצלחה של 100%, ולא כל סכסוך גירושין ניתן לפתור באמצעות גישור. אם לאחר הגשת הבקשה ליישוב הסכסוך, ולכל הפחות ארבע פגישות מהו"ת ביחידות הסיוע, לא יצליחו בני הזוג להגיע להסכמות, הם יוכלו להמשיך ולנהל את גירושיהם בבית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


חשוב לדעת שגישור החובה על פי החוק החדש שונה מאוד במהותו מטיפול זוגי. מטרתו אינה לשקם את קשר הנישואין אלא להצליח להגיע לפתרונות מוסכמים בכל הנוגע לגירושין, לפתור מחלוקות ולחתום על הסכם גירושין מוסכם שיהיה מקובל על שני הצדדים.