הזוגיות הגיעה לסוף הדרך, והוחלט לפרק את החבילה. במרבית המקרים הליך הגירושין כולל הגעה להסכם גירושין, אישורו בבית המשפט והסדרת הגט בבית הדין הרבני. גם כאשר הצדדים לא נגררים למלחמות ולדיונים משפטיים קשים על כל תחום בפרידתם, הגירושין עלולים להימשך תקופה ארוכה עד שיסתיימו.


אולם גם לאחר שהגירושין הסתיימו, מוצאים עצמם הורים גרושים אשר אינם רוצים או יכולים להמשיך לנהל מערכת יחסים תקינה זה עם זה, מחויבים לעשות זאת, מהסיבה הפשוטה שהם עדיין מגדלים יחדיו ילדים משותפים.


אלפי מחקרים כבר הוכיחו את העובדה הידועה כי תקשורת לא טובה בין ההורים, פוגענית, לקויה או אלימה, פוגעת בראש ובראשונה בילדים, וזו פגיעה שעלולה לפגוע בהמשך התפתחותם התקינה ולהראות את אותותיה בכל שלבי חייהם. כדי למנוע את הנזקים שעלולים להיגרם לילדים, חשוב ליצור מנגנוני תקשורת תקינים בין ההורים גם אם הם לא מסתדרים זה עם זה. איך עושים את זה? איך ניתן לפתח מערכת יחסים מסוג חדש אחרי הפרידה?


גישור אחרי הגירושין לטובת הילדים המשותפים


ידוע כי ניתן לגשת לגישור גירושין כאלטרנטיבה לניהול סכסוך גירושין קשה וממושך בין כותלי בית המשפט, ולהגיע להסכם גירושין מוסכם מתוך הידברות הדדית ורצון לסיים את הפרידה במהירות וביעילות, מבלי להילחם זה בזה.


זוגות שנפרדו במסגרת הליך גישור יכולים להעיד כי מעבר להסכמות שהגיעו אליהן לצורך פירוק החבילה וסיום הגירושין, הם הצליחו להסדיר ביניהם גם תחומים נוספים, וקבעו כללים ומנגנונים אף בנוגע להמשך התנהלותם המשותפת הקשורה לגידול הילדים אחרי הפרידה. ההסכמות במסגרת הליך הגישור מתייחסות הן לעתיד הקרוב והן לעתיד הרחוק יותר, לאחר שהילדים יגדלו.


גם הורים שכבר סיימו את הליך הגירושין שלא באמצעות גישור, עדיין יכולים להגיע לגישור בכל שלב אחרי הסדרת הגט, אפילו שנים רבות לאחר מכן. גישור אחרי גירושין יתמקד בהגדרת ובהסדרת כללי ההתנהגות בין הצדדים, במניעת סכסוכים עתידיים ובמציאת פתרונות הולמים לבעיות שכבר צצו, והכול בדגש על אספקטים בחינוך הילדים, בגידולם, בהסדרי הראייה, באיסופם ממוסדות הלימוד וכדומה.


ההליך יכול להימשך מספר שבועות מצומצם או יותר מכך, תלוי בצדדים עצמם. בסיומו של ההליך, יוכלו ההורים הגרושים להתנהל זה עם זה בכוחות עצמם, תוך צמצום החיכוכים ביניהם, ללא עזרתו של המגשר.


מהן הנקודות החשובות שצריך להתייחס אליהן במהלך הגישור ולאחריו?


הכלל הראשון שחשוב לזכור תמיד הוא לשמור על כבודו של ההורה האחר ליד הילדים, ולדאוג שלא להסית אותם או לערב אותם בכל אופן. כך ילמדו הילדים בין היתר גם כיצד הורים צריכים להתנהג.


כדאי להגיע לפגישות עם הצד השני כשיודעים על מה רוצים לדבר, מהן הנקודות הרגישות ומה סדר העדיפויות. צריך להשתדל לנטרל רגשות שליליים כגון כעס ועלבון, ולשאוף להגיע ליחסים סבירים לטובת הילדים.


בתחילת הליך הגישור, עדיף להימנע מחילופי דברים מיותרים, ולדבר רק בשלבים מאוחרים יותר כשהצדדים מרגישים בנוח. כדאי לוודא שהתקשורת נשארת פתוחה, בייחוד בכל הנוגע לנושאים מהותיים על הילדים. כמו כן, עדיף להימנע מניסוחים לא ברורים ולא להשאיר מקום לפרשנויות.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


לסיכום, להיות הורים זה לא קל, ולהיות הורים גרושים לילדים קטנים זה קשה שבעתיים. אך דווקא מסיבה זו חשוב לבסס מערכת יחסים תקינה עם ההורה השני, ולהגיע להסכמות כבר בהסכם הגירושין או בהסכם גישור לאחר הגירושין.