חייב לפי חוק ההוצאה לפועל הוא מי שנדרש לשלם סכום כסף או לבצע דבר מה עבור אדם אחר על פי מסמך או חוזה, ומי שניתן נגדו פסק דין חלוט. הליכי הוצאה לפועל מתחילים כאשר החייב מקבל לביתו מכתב דרישה או מכתב אזהרה.

 

חייב שלא שילם את החוב או לא מילא את הוראות פסק הדין שבגינו נפתח התיק תוך פרק הזמן המצוין באזהרה, ולא הוכיח את מידת יכולתו לפרוע את החוב בחקירת יכולת מול רשם הוצאה לפועל, ולא נתן לרשם הסבר סביר להתנהלותו, נחשב לחייב בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו.

 

חייב נחשב למשתמט גם אם לא הציג בפני הרשם מידע רלוונטי ומסמכים הדרושים לשם בחינת יכולתו הכלכלית לפרוע את החוב, ואם לא התייצב לחקירת יכולת למרות שאינו יכול לעמוד בצו התשלומים שנקבע לו, או לא התייצב לבירור אצל הרשם לאחר קבלת זימון.


אילו סנקציות ניתן להטיל על החייב?

 

בעקבות התנהלות זו רשאי רשם ההוצאה לפועל, להטיל על חייב הגבלות וסנקציות שונות, כמו: צו עיכוב יציאה מן הארץ, הגבלה מלהחזיק או מלחדש רישיון נהיגה, הגבלה על שימוש בכרטיסי אשראי, הגבלה מלקבל דרכון או תעודת מעבר, והגבלה מלייסד תאגיד או מלהיות בעל עניין בתאגיד.

 

כמו כן, ניתן להטיל על החייב הגבלה כלקוח מוגבל בבנק, כך שהוא לא יוכל למשוך שיקים מחשבונותיו ולא יוכל לפתוח חשבון בנק חדש. במקרה של השתמטות מתשלום חוב מזונות, ניתן להוציא נגד החייב צו מאסר.

 

רשם ההוצאה לפועל רשאי לזמן את החייב לבירור בלשכה עקב אי תשלום חוב, כדי לבדוק מדוע הוא אינו עומד בתשלום חובותיו, ולדרוש מגופים חיצוניים כמו בנקים ומשרדי ממשלה מידע על מצבו הפיננסי וחובותיו.

 

כיצד ניתן לבטל את ההגבלות?

 

במעמד הבירור החייב יכול לנסות לשכנע את הרשם כי הוא אינו משתמט מתשלום חובותיו, ולשתף עמו פעולה בדרך של הצעת דרכים לביצוע פסק הדין, מתן הצהרה על יכולתו, וחתימה על כתב ויתור סודיות.

 

חייב שהוטלו עליו הגבלות וברצונו לבטלן נדרש לפעול מידית, כאשר האפשרות הטובה ביותר להסרת ההגבלות היא לשלם את מלוא החוב בתוך 30 ימים וכך ההגבלה לא תיכנס לתוקף. חייב המעוניין להגיע להסדר עם הנושים ולשלם את החוב בתשלומים חודשיים, יכול להגיש בקשה לחקירת יכולת כדי להוכיח כי הוא אינו מסוגל לשלם את החוב באופן מידי.


יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

לאחר החקירה החייב רשאי להגיש בקשה לרשם לביטול ההגבלה. את הבקשה יש להגיש על גבי טופס עיכוב, ביטול, חידוש הליכים (טופס 214) ולציין מהי ההגבלה שאותה הוא מעוניין לבטל בצירוף פירוט הנימוקים לבקשה. ההגבלה תבוטל אם החוב או לפחות חלק ממנו שולם, או אם הרשם השתכנע כי החייב עומד בצו תשלומים שנקבע לו, או מקיים כל הסכם אחר שנחתם בינו לבין הנושים עבור פירעון החוב.