לא פעם שומעים בחדשות על מבצעים של רשות המסים לאיתור והענשת משכירי דירות, שהעלימו את הכנסותיהם משכר הדירה ולא שילמו מס הכנסה כדין. נכון להיום, השקעה בדירת מגורים נחשבת משתלמת בשל העלייה השנתית בערך הנכס בתוספת לדמי השכירות שמקבלים בעלי הנכס. כמו כן, על הכנסה משכר הדירה, שלא כמו המס שיש לשלם על הכנסות מעבודה למשל, משלמים מס בשיעור נמוך.


עם זאת, רבים ממשכירי הדירות לא משלמים את המס, אם בשל חוסר התמצאות בסיסית בחוקי המס ואי ידיעת החוק, ואם בשל רצון מכוון להעלים את ההכנסה. לכן, הדבר הראשון שחייבים להבין הוא כי החל מסכום מסוים, חובה לשלם מס הכנסה על הכנסה מהשכרת דירת מגורים.


ניתן לשלם את המס באמצעות שלושה מסלולי מס אפשריים, בהתאם לתנאים שמציע כל מסלול. למשכירי הדירות יש את האפשרות לבחור בעצמם את מסלול המס המועדף עליהם, וכך לחסוך או להקטין את עלויות המס הצפויות. לטובת כל מי שמשכיר דירה ורוצה לדעת פרטים על דיווח ותשלום המס, להלן הנתונים שצריך לדעת על מסלולי המס ודרכי הדיווח לרשות המסים.


מסלול המס הנפוץ ביותר: פטור מלא או חלקי


מה המס על השכרת דירה יחידה? מרבית בעלי הדירות משכירים דירת מגורים אחת, ולכן זכאים לפטור מלא או חלקי על הכנסתם. כדי לקבל פטור מלא מתשלום מס הכנסה, יש לעמוד בכמה תנאים: המשכיר מחזיק בדירת מגורים אחת בלבד, והכנסתו מדמי השכירות אינה גבוהה מכ-5,000 שקלים בחודש. סכום התקרה מתעדכן בכל שנה, והיום עומד על 5,070 שקלים.


תנאי נוסף הוא כי הדירה משמשת אך ורק למגורים, כלומר השכרת דירה לעסק אינה מזכה בפטור ממס הכנסה. בעל הדירה צריך להמציא הצהרה של השוכר על השימוש למגורים בלבד או להבהיר בהסכם השכירות כי ייעוד הדירה הוא רק למגורים.


מלבד זאת, דירת המגורים צריכה להיות מושכרת לאנשים פרטיים, ולא לעסק או עמותה, וכן אסור שתהיה רשומה בספרי העסק של בעליה.


ניתן לקבל פטור חלקי ממס על השכרת דירת מגורים כאשר דמי השכירות גבוהים מתקרת הפטור אך נמוכים מעשרת אלפים שקלים. כדי לחשב את שיעור הפטור יש להפחית מדמי השכירות את סכום הפטור המקסימלי, כלומר כ-5,000 שקלים, ולהפחית מסכום תקרת הפטור את התוצאה. ההפרש הוא הסכום שניתן לקבל עליו פטור ממס. כדי לחשב את הסכום החייב במס, יש להפחית את הסכום הפטור מגובה דמי השכירות החודשיים.


כדי להסדיר את הדיווח והתשלום לרשות המסים במקרה של זכאות לפטור חלקי ממס, יש לפתוח תיק במס הכנסה. כנגד הסכום החייב במס הכנסה, ניתן לנכות הוצאות שוטפות הנובעות מדירת המגורים, למשל תיקונים, פחת או שכר טרחה ששולם לעורך דין לצורך עריכת חוזה שכירות.


מסלול מס מופחת בשיעור 10%


אם דמי השכירות גבוהים מעשרת אלפים שקלים, כבר לא זכאים לפטור וצריך להתחיל לשלם מס. בתנאים מסוימים יכול בעל הנכס לבחור במסלול מס קבוע ומופחת בשיעור 10% מההכנסות המתקבלות מדמי שכירות.


ואולם, כדי לבחור במסלול המס המופחת חובה שהדירה תשמש למגורים ושההכנסה מדמי השכירות לא תיחשב הכנסה מעסק. במסלול המופחת אין אפשרות לנכות הוצאות הקשורות לדירה, ויש לשלם את המס בתוך פרק זמן של חודש מתום שנת המס שבה התקבל שכר הדירה.


מס בשיעור רגיל


ניתן לשלם מס על השכרת דירה אשר יחושב לפי כלל הכנסותיו של בעל הנכס, בשיעור מס שולי. מדרגת המס הראשונה היא 30%, וניתן לנכות הוצאות שוטפות במסלול זה. המסלול מתאים להכנסה מדמי שכירות שאינה הכנסה מעסק.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


בחירה של מסלול המס הנכון יכולה לצמצם באופן משמעותי את המס שצריך לשלם על השכרת דירה. העלמת מס כמובן אינה אפשרות מומלצת. חשוב לזכור שמדובר בעבירה פלילית שיכולה לגרור עונשים חמורים, קנסות בסכומים לא מבוטלים ואף מאסר בפועל.