עיקול בהוצאה לפועל הוא צעד המופנה נגד חייב שנפתח נגדו תיק, במטרה להגביל את יכולת השימוש שלו בנכס או ברכוש, כדי שלא ינסה להבריח אותו, או למסור את הזכויות לצד שלישי, ובכך לסכל את האפשרות של הזוכה להיפרע מהנכס עצמו.

 

קיימים מספר סוגי עיקולים: מקרקעין, מיטלטלין, רכב, משכורות, חשבון בנק וכדומה. ניתן להטיל עיקול על מקרקעין הרשומים על שמו של החייב או על זכויות במקרקעין הרשומות על שמו. במקרה שהחייב לא פורע את חובו בתוך 30 ימים מיום רישום העיקול, רשאי רשם ההוצאה לפועל להורות על מכירת המקרקעין.

 

העיקול הנפוץ ביותר הוא עיקול מיטלטלין. הזוכה רשאי לעקל רכוש שאינו דירה או מקרקעין של החייב, כמו: כסף מזומן, תכשיטים, מחשב ועוד, ולמכור אותם תוך 14 ימים מיום הטלת העיקול, כדי לפרוע את החוב.

 

הדרך הבטוחה והמהירה לביטול העיקול היא לשלם את החוב. לאחר תשלום החוב בתיק, הרשם מורה על ביטול העיקול. אולם אם למרות התשלום, הרשם לא ביטל אותו מסיבה כלשהי, החייב יכול להגיש בקשה לביטול העיקול.

 

חייב שהוטל עיקול על נכסיו רשאי להגיש בקשה לביטול העיקול גם ללא תשלום מלוא החוב, זאת בנסיבות מוצדקות, כשהבקשה נתמכת בתצהיר ומסמכים מתאימים. החייב נדרש לפעול במהירות, תוך פרקי הזמן שנקבעו בהחלטות רשם, ולהגיש בקשה לביטול צו עיקול על גבי טופס מתאים.

 

מהן העילות לביטול צו עיקול?

 

יש לפרט את נימוקי הבקשה, ולהסביר מדוע הנכסים המעוקלים חיוניים לחייב לצורך מחייתו או לצורך החזרת החוב לנושים. לדוגמה, כאשר הוטל עיקול על רכב וחייב הוא נהג הסעות או הובלה, הוא יכול לנמק כי הרכב משמש לפרנסתו. כאשר מדובר בעיקול חשבון בנק, החייב יכול לטעון כי מדובר בפגיעה קשה בפרנסת בני משפחתו שתלויים בו.

 

החייב יכול לטעון כי נפלו פגמים כלשהם בהליך קבלת בקשת העיקול, שבגינם הזוכה לא עמד בתנאים הנדרשים על ידי החוק כדי לקבל את בקשתו. אם למשל הבקשה ניתנה במעמד צד אחד בלבד, מבלי לשמוע את טענות החייב. או כאשר הזוכה לא צירף תצהיר לבקשתו המוכיח כי קיים חשש סביר שאי מתן העיקול עלול להכביד על יכולתו לפרוע את החוב.

 

כמו כן, החייב יכול לטעון כי הנושה התנהל בחוסר תום לב, תוך שימוש לרעה בהליכי הוצאה לפועל, אולם עליו לצרף תצהירים וראיות התומכים בטענה זו לצורך ביטול העיקול.

 

הרשם רשאי לאשר את הבקשה או לדחותה. במקרה שהבקשה אושרה החייב צריך להמציא בתוך שלושה ימים את הבקשה לביטול העיקול לידי הזוכה, ובתוך שבעה ימים הזוכה צריך להגיש את תגובתו, אם הזוכה לא הגיש את תגובתו בזמן הרשם רשאי לבטל את העיקול. במקרה שהזוכה הגיש את תגובתו, הרשם רשאי לזמן את הצדדים לדיון בבקשה, ולהחליט בהתאם לטענות הצדדים האם לבטל את העיקול.


יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

במקרה שהבקשה נדחתה על ידי הרשם, ניתן להגיש ערעור לבית משפט השלום בתוך 20 ימים ממועד המצאת ההחלטה לחייב, או בתוך 15 ימים אם מדובר בתיק בענייני משפחה, ואז יש להגיש ערעור ישירות לבית המשפט לענייני משפחה.

 

כאשר מדובר בעיקול מקרקעין, והרשם או בית המשפט הורו על ביטול העיקול, החייב נדרש לגשת למשרדי לשכת רישום המקרקעין, או לחברת השיכון שבה רשומות הזכויות בנכס, ולמסור העתק מההחלטה, כדי למחוק את העיקול מהרישומים.