במסגרת הליך גירושין הצדדים נדרשים לחלק את הרכוש המשותף ולקבוע את סכום המזונות לילדים ובמקרים רבים גם לאישה. כאשר מדובר בגירושין ללא הסכם ממון מוסדר, הנכסים, הרכוש והמשאבים שנצברו במהלך החיים המשותפים מתחלקים בין הצדדים באופן שווה, טרם חלוקתם לנושים.

 

אדם שנקלע לחובות קשים ואינו מסוגל לפרוע אותם רשאי לפנות להליך פשיטת רגל ולפתוח דף כלכלי חדש בחייו תוך כינוס נכסיו לטובת קופת הנושים. מאז שנכנסה הרפורמה החדשה בחודש ספטמבר 2013, הליכי פשיטת רגל מוגבלים בזמן לארבע שנים וחצי, על כן תוך זמן קצר יחסית, יכול החייב לקבל הפטר מלא מחובותיו.

 

כאשר גירושין ופשיטת רגל מתרחשים בו זמנית, ההתנהלות בשני הליכים הופכת לקשה ומסורבלת, והכרזה על פשיטת רגל יכולה להשפיע רבות על סוגיות שונות הנובעות מהליכי גירושין כמו חיובי מזונות וחלוקת הרכוש בין הצדדים.

 

כמו כן, פשיטת רגל במהלך הגירושין עלולה לעלות חשד לגבי התנהלות במרמה. על כן בעת הליך פשיטת הרגל, נבחן תום לבו של החייב, כדי לשלול את האפשרות של הברחת נכסים באמצעות הליכי גירושין. בהליך פשיטת רגל נכסי החייב מוקנים לטובת פירעון חובותיו. ההליך נועד לחלק נכסים באופן שווה בין נושים שאינם נושים מובטחים, ולכן מעוגנים בחוק מספר אמצעים להתמודדות עם בן זוג שמנסה לנצל את ההליך לרעה.

 

פקודת פשיטת רגל קובעת כי על החייב יחול הכלל של ביטול הענקות, שמטרתו למנוע הברחת נכסים. הפקודה מפרטת שורה של מקרים שבהם העברות רכוש שבוצעו על ידי חייבים נחשבות להעברות בטלות, לרבות העברות שנעשו בעת גירושין ובין קרובי משפחה. על פי הוראות החוק הענקה שבוצעה בידי חייב שהעניק נכסים, לאחר שנתיים ממועד פשיטת רגל, אך פחות מעשר שנים, היא חסרת תוקף, אלא אם הוכח שהיה ביכולתו של החייב לפרוע את החוב גם ללא הנכס.

 

חישוב סכום מזונות בפשיטת רגל

 

דמי מזונות נועדו להבטיח את קיומם ומחייתם של הילדים והאישה לאחר הגירושים, על כן נקבעו כללים ייחודיים הנוגעים לאופן שבו יגבו מזונות מחייב המצוי בהליכי פשיטת רגל. חישוב הסכום במקרה של פשיטת רגל תלוי בעת היווצרות חוב המזונות.

 

חוב מזונות שנוצר לפני שניתן צו כינוס נחשב לחוב בר תביעה, לפיכך ניתן להגיש תביעת חוב ולתבוע את חוב המזונות שהצטבר עד למועד מתן צו הכינוס. האם זכאית לקבל את סכום המזונות שנקבע בפסק הדין או בהסכם הגירושין. חוב מזונות נחשב לחוב בדין קדימה, בעל עדיפות ביחס לנושים אחרים, ולא ניתן בגינו הפטר, כך שגם אם החייב קיבל הפטר מחובותיו, הוא עדיין יהיה מחויב לפרוע את חוב המזונות שצבר.


יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

במקרה שמועד פירעון החוב נוצר לאחר מתן צו כינוס, חוב המזונות יהיה כלול בחובות האחרים, ויוקצה סכום מסוים מקופת הכינוס לתשלום המזונות, כדי לייצר איזון בין זכותם של הילדים לקבל מזונות לבין הזכויות של שאר בעלי החוב. מזונות שוטפים שמועד תשלומם הוא לאחר מועד צו הכינוס ניתן לקבל באמצעות הגשת בקשה לקצבת מזונות בבית המשפט, לפי סעיף 128 לפקודת פשיטת הרגל.