החוק בישראל יוצר הבחנה בין שימוש והחזקת סמים לצריכה עצמית, לפעולות שאינן מיועדות לצריכה עצמית. החומרה שבהפצת סמים היא גדולה הרבה מעצם צריכתם, לכן נקבעו איסורים חמורים על כל הפעולות הקשורות בהפצת הסמים.

 

החוק קבע סף מלאכותי שעל פיו כמות מסוימת שנתפסה תיחשב לצריכה עצמית שבגינה ניתן להיאסר לתקופה של עד שלוש שנים, בעוד שמעל לסף הקבוע ייתכן כי מדובר בסחר והעונש יכול להגיע עד 20 שנות מאסר.

 

פקודת הסמים מגדירה החזקת סמים שלא לצריכה עצמית ככל פעולה המעידה על אופי מסחרי בסמים מסוכנים, כמו ייצוא, ייבוא, מסחר, אספקה, תיווך, הובלה וכדומה. אדם שמחזיק בסם מסוכן בכמות העולה על הסף הקבוע בפקודה נחשב למי שמחזיק בסם לא רק לשם צריכתו העצמית.

 

סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים אוסר על ייצוא וייבוא של סמים מסוכנים, ועל ביצוע עסקאות סחר בסמים בין בתמורה ובין שלא בתמורה. לפיכך גם העברת סמים לאדם אחר ללא קבלת תשלום, עדיין עלולה להוביל להגשת כתב אישום.

 

הסף לצריכה עצמית בסמים מסוג קנאביס וחשיש הוא עד 15 גרם, בקוקאין 0.3 גרם ובאקסטזי הסף עומד על 0.2 גרם. אולם כדי להרשיע חשוד בעבירה יש צורך בהבאת ראיות נוספות כדי להוכיח כי מדובר בכוונת סחר, מלבד כמויות הסם שנתפסו.

 

סעיף 31(3) קובע כי אדם שהחזיק סם מסוכן העולה על הכמות המפורטת חזקה עליו שהחזיק את הסם שלא לצריכתו העצמית. כדי להרשיעו יש להוכיח כי התקיים סחר בין המחזיק לקונה ויש צורך בהוכחת המחשבה הפלילית, כלומר שהמחזיק היה מודע לכך שברשותו סם אסור. העונש בגין עבירה של החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית הוא מאסר בפועל עד 20 שנה. בנוסף, בית המשפט יכול לגזור על הנאשם קנס כספי, ולהורות על חילוט רכוש ושלילת רישיון נהיגה.

 

אדם שנתפס עם כמות סמים שנחשבת לפי החוק שלא לצריכה עצמית, ומבקש לטעון כי ההחזקה נועדה לשימושו העצמי, נדרש לסתור את חזקת הכמות מעבר למאזן ההסתברויות. הפרמטרים לסתירת החזקה הם: כמות מול תדירות השימוש, עלות החומר שנתפס מול מקור מימון הסם, יכולתו הכלכלית של החשוד, אופן ההחזקה וטיבה ונסיבות נוספות שעשויות לחזק את הטענה כי מדובר בהחזקה לצריכה עצמית.


חמישה חודשי עבודות שירות על אחזקת 5 גרם קוקאין

 

בית משפט השלום בתל אביב - יפו הרשיע לאחרונה אדם שהחזיק סם מסוג קוקאין במשקל של כחמישה גרם בעבירה של החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית. בית משפט התחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם וגזר עליו חמישה חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, קנס בסך 2,500 שקלים ופסילת רישיון הנהיגה לשנה על תנאי למשך שלוש שנים.

 

על פי עובדות כתב האישום, הנאשם כבן 38, אב לשתי בנות קטנות, ללא עבר פלילי, עובד בעבודה מסודרת בקו חלוקה מסחרי. בתחילת שנת 2014, הוא ירד מביתו כדי לבדוק מדוע הופעלה אזעקת קטנועו, ונתפס עם חמש מנות קוקאין בכיסו בעת שנערך עליו חיפוש מתחת לביתו, ויתרת הכמות נמצאה בארון בביתו.

 

הנאשם הורשע בהחזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית לאחר שלא הצליח לסתור את החזקה הקבועה בפקודת הסמים המסוכנים. התביעה עתרה לעונש שנע בין 8 ל- 18 חודשי מאסר בפועל. מנגד עתר הסנגור להטלת מאסר בפועל בעבודות שירות לתקופה קצרה משישה חודשים.


יש לך שאלה?

פורום סמים

 

בסופו של דבר קבע בית המשפט כי הנסיבות האישיות של הנאשם מצדיקות הטלת עונש מאסר בפועל הנמצא בקצה התחתון של מתחם הענישה, על כן גזר עליו חמישה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי שלא יבצע כל עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים, שלילה על תנאי וקנס.

 

ת"פ 46051-06-15