נושה הוא אדם פרטי או תאגיד שחייבים לו כסף או רכוש. למשל: כאשר לקוח לווה כסף מהבנק - הבנק מוגדר כנושה של הלקוח, וכאשר בעל נכס משכיר את דירתו הוא מוגדר כנושה של השוכר עבור חוב שכירות עתידי.

 

נושה מובטח הוא נושה בעל עדיפות מיוחדת על פני הנושים האחרים, מאחר שיש בידיו ערובה כלשהי לחוב שמגיע לו מהחייב, כמו שעבוד של דירה, והוא רשאי לממש את הערובה כדי לגבות במהרה את החוב שחב לו החייב. נושה מובטח הוא בדרך כלל מלווה או תאגיד פיננסי שבתמורה למתן כספי ההלוואה החייב שיעבד לטובתו נכסים משלו.

 

אחד העקרונות הבסיסיים של הליכי פשיטת רגל הוא שוויון בין נושים. על פי עיקרון זה, כל נושה אמור להיפרע באופן שוויוני ביחס ליתר הנושים ובהתאם לגובה החוב של החייב המצוי בהליך. הוראה זו חלה כאשר מדובר בחובות רגילים שאין לגביהם הוראות מיוחדות, והכלל שונה לגבי נושים מובטחים, שפירעון חובותיהם קודם לחובות של נושים רגילים ולחובות בדין קדימה.

 

מיהו נושה מובטח?

 

קיימים שלושה סוגים נושים עיקריים: נושים מובטחים, נושים בדין קדימה ונושים רגילים. בראש סדר העדיפויות עומדים נושים מובטחים, שכאמור יש בידיהם ערובה כלשהי. אחריהם נמצאים נושים בדין קדימה שהם נושים שבעל החוב חייב להם כספים כגון: שכר עבודה, דמי מזונות, שכר דירה ומיסים מוגנים כמו ארנונה, ולאחר החובות בדין קדימה, נמצאים הנושים הרגילים של החייב.

 

נושה מובטח מוגדר כמי שיש בידיו שעבוד או עיכבון על נכסי החייב או על חלק מהם בחזקת ערובה המגיעה לו מהחוב. הערובה יכולה להיות שעבוד של נכס כמו משכנתא, או זכות עיכבון על נכס שמצוי בידי הנושה.

 

על פי פקודת פשיטת רגל נושה מובטח הוא בעל משכנתא או בעל משכון, כאשר משכון הוא ערובה שאינה מקרקעין לחוב והוא נוצר בין החייב לנושה במסגרת חוזה, והוא חייב ברישום או בהפקדה פיזית של הנכס אצל הנושה.

 

מטרת רישום המשכון ברשם המשכונת היא להעניק פומביות, בעיקר כלפי הנושים האחרים. נקודת המוצא של פעולת הרישום היא שאם הנושים לא ידעו שהחייב מסר משכון כאשר הנושה התקשר עמו בחוזה, ייתכן שלא יהיה ניתן להשתמש בערובה כדי לזכות בחיסיון של נושה מובטח. גם מיסים מסוימים הנזכרים בפקודת המיסים נחשבים לחובות מובטחים בהליכי פשיטת רגל.

 

נושה מובטח הוא בעל זכות עיכבון, המוגדר כבעל זכות על פי דין לעכב מיטלטלין כערובה לחיוב, עד שיסולק החוב. כמו למשל ספק המספק סחורה לבעל עסק רשאי להחזיק את הסחורה אצלו עד לתשלום החוב, או בעל מוסך שקיבל רכב לתיקון, רשאי לעכב את החזרת הרכב עד לתשלום החוב, כאשר בעל החוב הוא גם פושט רגל, הספק ובעל המוסך יחשבו כנושים מובטחים.


יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

נושה מובטח שתובע את חובו מחייב המצוי בהליכי פשיטת רגל רשאי לממש את הערובה שנמצאת בידיו, לאחר מתן אישור מבית משפט, ויכול לגבות את חובו באופן מהיר יחסית, ללא השפעה של צו כינוס הנכסים ועיכוב הליכים לפני מתן צו כינוס. במקרה שקיים הפרש בין התמורה לבין החוב, רשאי הנושה להגיש תביעת חוב על ההפרש, אולם אז הוא הופך להיות נושה רגיל שאינו מובטח.