כיצד ניתן למנוע הליך גירושין מכוער, ארוך וקשה, ולהתגרש באמצעות דרך ההסכמה והגישור? התשובה פשוטה: אפשר להגיש תביעה ליישוב סכסוך או בקשה ליישוב סכסוך בבית המשפט לענייני משפחה. מדובר בהליך משפטי המקביל לתביעת גירושין, אשר מאפשר להיפרד בקלות ובמהירות יחסית, תוך חיסכון בעלויות ובעוגמת הנפש המתלוות להליך הגירושין. באילו נסיבות ניתן להגיש בקשה ליישוב סכסוך, ולמה מדובר בשיטת הפעולה המומלצת לזוגות העומדים להיפרד?


מהו הליך הגשת בקשה ליישוב סכסוך?


תקנות סדר הדין האזרחי מסדירות הליך זה, אשר באמצעותו מגישים בקשה לסיוע מבית המשפט ביישוב מחלוקות שנוצרו בין בני הזוג, לצורך סיום הקשר ופירוק התא המשפחתי בהסכמה ובהבנה הדדית ולא בדרכי מלחמה והגשת תביעות הדדיות בבית המשפט.


שורה של אנשי מקצוע הפועלים במסגרת יחידת הסיוע מטעם בית המשפט נועדה לסייע ולהכווין את בני הזוג המצויים במשבר לפתרון מוסכם בתוך פרק זמן קצר, וזאת ללא עלות, ועד שיגיעו לפתרון הטוב עבורם. לצורך קבלת סיוע יש להגיש את הבקשה באמצעות טופס ייעודי במזכירות בית המשפט ולשלם אגרה.


מה כוללת בקשה ליישוב סכסוך ובאילו מקרים אפשר להגיש אותה?


במסגרת הבקשה ליישוב סכסוך המוגשת על גבי טופס 26א וטופס 26ב, יש לפרט את הרקע למחלוקת שצמחה בין בני הזוג, ואת הרצון להגיע לפתרון המוסכם על שניהם. בניגוד לתביעת גירושין, אין צורך לפרט את נסיבות הסכסוך הזוגי אלא מספיק לתאר אותו במספר שורות.


כל אחד מהצדדים יכול לבחור בהליך יישוב סכסוך לפני נקיטת הליך משפטי, אך גם אם כבר הסתיים ההליך המשפטי אפשר להסתייע בהליך זה לצורך יישוב מחלוקות הנובעות מהסכם הגירושין שנקבע בין בני הזוג, דרך יישומו, הפרתו על ידי אחד מבני הזוג או הסדרת נושאים בתוכו.


מהו תפקידה של יחידת הסיוע?


שופט בית המשפט יעיין בבקשה ויעביר את המשך הטיפול בתיק ליחידת הסיוע, אשר מטרתה לעזור בכל מקרה של סכסוך משפחתי להתמודד עם המשבר וליישב אותו.


יחידת הסיוע מורכבת מאנשי מקצוע שונים כגון עובדים סוציאליים, מגשרים, שמאים ופסיכולוגים, לצורך מתן סיוע נפשי, הדרכות בנושאי גירושין לבני הזוג וילדיהם, טיפול זוגי לבירור האם ניתן להציל את הנישואין, גישור לצורך הגעה להסכם באמצעות פשרה ואיתור פתרונות אפשריים, הערכת ההון המשותף של בני הזוג לצורך קביעת חלוקתו, קביעת משמורת וזמני שהות ועוד.


היתרון המרכזי: להתגרש בדרכי שלום והסכמה


להליך זה מספר יתרונות משמעותיים על פני הליך התביעה המקביל, כגון עצירת מרוץ הסמכויות בין בני הזוג. הכוונה לניהול תחרות בין הצדדים לגבי זהות הערכאה המשפטית: האם הליך הגירושין יתברר בבית הדין הרבני או בבית המשפט האזרחי לענייני משפחה. מהרגע שבו הוגשה בקשה ליישוב סכסוך, בית המשפט הוא זה שידון במחלוקת המשפחתית. ואולם, מרוץ הסמכויות ייפסק אך ורק במקרה שתביעת יישוב הסכסוך הוגשה בתום לב, וגם זאת רק לתקופה מוגבלת.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


כמו כן, ההליך יכול לחסוך זמן וכסף עבור שני הצדדים. בעוד תביעת גירושין יכולה להימשך תקופות ארוכות ואף שנים, גישור באמצעות יישוב סכסוך יכול להביא לסיום ההליך בפרק זמן קצר, מבלי לשלם שכר טרחה לעורכי דין והוצאות בית משפט.