המסלול המקוצר של הוצאה לפועל הוא מסלול רשות שחוסך זמן יקר והוצאות מיותרות, וחל על חובות שאינם עולים על 10,000 שקלים. הזוכה רשאי לבחור במסלול מקוצר לביצוע החוב או לבחור במסלול הרגיל של הוצאה לפועל.

 

יתרונו המרכזי של ההליך המקוצר הוא שגביית החוב מתבצעת תוך זמן קצר יחסית של עד שמונה חודשים, ללא בירוקרטיה וללא הוצאות נלוות. לאחר פתיחת התיק הזוכה לא צריך לבצע שום פעולה והרשם נוקט את ההליכים הנדרשים ביוזמתו. עם זאת לא ניתן לגבות חובות של תיק מזונות במסלול המקוצר וההליך מוגבל לעיקול ומימוש כספים הנמצאים בידי החייב ועיקול ותפיסת רכב.

 

זוכה המעוניין לגבות חובות או שיקים חוזרים נדרש לפנות טלפונית אל לשכת הוצאה לפועל ולבקש לנהל הליכי גבייה נגד החייב במסלול המקוצר בהתאם לסוג החוב. הזוכה יכול לפתוח את התיק בכל לשכות ההוצאה לפועל ברחבי הארץ על פי בחירתו ובהתאם לצרכיו.

 

ניתן לפתוח תיק במקרה של פסק דין הצהרתי, לביצוע פסק דין כספי, או במקרה של שיק חוזר או שטר חוב בסכום קצוב, כאשר הסכום המרבי לתביעה הוא עד 10,000 שקלים, בתנאי שהחייב לא הוכרז כמוגבל באמצעים ולא נפתח נגדו תיק איחוד.

 

בעת פתיחת התיק הזוכה נדרש לשלם אגרה על פי סוג החוב עבור כל הליך הגבייה. תהליך איתור החייב והמצאת האזהרה באחריות המסלול המקוצר, כולל מסירה אישית והזוכה לא נדרש לשאת בעלויות נוספות. לאחר גביית החוב, החייב נדרש לשאת בכל ההוצאות הנלוות בפתיחת התיק, פרט לתשלום האגרה.

 

לאחר ביצוע הפנייה, הלשכה מאתרת את החייב ושולחת לו אזהרה בדואר רשום, כדי ליידעו שנפתח נגדו תיק, ולהזהירו שעליו להגיע להסדר טרם נקיטת הליכי גבייה והפעלת סנקציות שונות, כמו עיקול כספים או רכב, צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלת חשבון בנק וכדומה.

 

החייב רשאי להגיש כל בקשה שניתן להגיש במסלול הרגיל כגון: התנגדות לביצוע שטר, טענת פרעתי וכדומה. במקרה של הגשת התנגדות יתקיים דיון בטענות החייב באותו אופן שהיה מתקיים אילו היה מדובר במסלול הרגיל.

 

גביית החוב תוך שמונה חודשים ללא בירוקרטיה

 

זמן הטיפול המשוער בתיק הוא עד שמונה חודשים מהמועד שבו נשלחה אזהרה לחייב. ישנה אפשרות להאריך את הליך הגבייה ולהגיע להסדר תשלומים עם החייב בכפוף להסכמת הצדדים. ואף ניתן להאריך את משך הטיפול במצבים שבהם קיימים כספים או נכסים שעדיין לא ננקטו לגביהם הליכי גבייה. כאשר מדובר בגביית שיקים חוזרים, ניתן לתבוע אותם בתוך שבע שנים מהמועד שהם חזרו.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

במסלול המקוצר של הוצאה לפועל אין קבלת קהל ולא מתקיימים דיונים, אלא אם החייב הגיש התנגדות. זוכה הבוחר במסלול המקוצר יכול לקבל את כל המידע הנחוץ במרכז הטלפוני או בלשכות. החוב נגבה על ידי הלשכה בתוך שמונה חודשים, ולא מצטברות ריביות נוספות. ברוב המקרים, החייב לא נדרש לשלם שכר טרחת עורך דין, מאחר שהלשכה מבצעת את כל הליכי הגבייה.