באמצעות הטכנולוגיה המשוכללת של ימינו, הפכה עבירת הזיוף לקלה לביצוע, ובשל כך הופכת לנפוצה יותר ויותר. אף על פי שיחסית לעבירות פליליות אחרות כגון רצח או אונס, עבירת הזיוף נתפסת קלת משקל בעיני הציבור, למעשה מדובר בעבירה שהחוק מתייחס אליה בחומרה רבה, ובהתאם לכך גם הענישה בגינה מחמירה.


עבירת זיוף מסמכים מתייחסת למגוון זיופים, ולא רק למסמכים רשמיים. בין היתר כוללת העבירה זיוף תעודות אקדמיות או תעודות בגרות, זיוף מסמכים רפואיים, זיוף חתימה, רישיונות נהיגה, חוזים והסכמים, דרכונים ותעודות זהות, חפצי אמנות ודברי ערך, שטרות ומטבעות ועוד ועוד. באילו מקרים מוגש כתב אישום פלילי בגין עבירת זיוף מסמכים, ומהם העונשים בגין זיוף תעודות? האם כל מי שמשתמש במסמך מזויף עלול להיות מואשם?


מה נחשב לזיוף מסמכים ותעודות?


ישנם שלושה סוגים של זיוף מסמכים: הסוג הראשון הוא עריכת מסמך מזויף שלא היה קיים לפני כן, השני הוא זיוף של מסמך מקורי או קיים ושינוי הפרטים המופיעים עליו, והשלישי הוא זיוף חתימה על גבי המסמך. הרשעה בזיוף בכל אחד מהסוגים הללו עלולה להסתיים במאסר מאחורי סורג ובריח לתקופה שבין שנה ועד מספר שנים, תלוי במהות הזיוף והאם הוא נעשה לשם הונאה או קבלת דבר מה במרמה.


מהי עבירת שימוש במסמך מזויף?


לא רק הזיוף עצמו, אלא גם שימוש שנעשה במסמך מזויף הוא עבירה פלילית. מדובר בכל קריאה, הנפקה, נשיאה וכדומה של המסמך, ואף ניסיון לשימוש במסמך אשר לא בוצע בפועל.


מהם העונשים בגין זיוף מסמכים, ובמה מתחשב בית המשפט?


למעשה, קיים מנעד גדול של ענישה בגין עבירת הזיוף בהתחשב בגורמים רבים. למשל, מהו גילו של הנאשם, מה הייתה מידת מעורבותו בזיוף, האם ידע על כך שהמסמך מזויף, האם הזיוף בוצע למטרת הונאה או מרמה, מהו עברו הפלילי של הנאשם, האם מדובר בזיוף קל דוגמת זיוף תעודת זהות לצורך כניסה לדיסקוטק או זיוף תלוש שכר לצורך קבלת כספים במרמה, ועוד. בכל מקרה של כתב אישום בגין זיוף מסמך, חשוב לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי.


במקרים המתאימים, אם ניתן יהיה להוכיח כי השימוש במסמך המזויף לא נעשה מתוך ידיעה, כאשר הנאשם אינו בעל עבר פלילי, ניתן יהיה אפילו למחוק את כתב האישום ולסיים את התיק ללא הרשעה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


כמובן, יינתן משקל רב לאופיו של הזיוף ומהותו, למשל האם זויף כרטיס אשראי לצורך משיכת כספים במרמה, או בזיוף מינורי יותר, למשל לצורך קבלה לעבודה. גם היקפו של הזיוף וחומרתו, מהי השכלתו של הנאשם ומה הייתה מטרתו, מהו האינטרס הציבורי ומהוה אינטרס האישי ישפיעו על גזר הדין. פנייה לעורך דין כבר בשלב החקירה או הגשת כתב האישום יכולה להקל בענישה, ולסיים את התיק בעונשים קלים יותר כגון קנס כספי או עבודות שירות.