במסגרת הליך פשיטת רגל הנושה יכול לקבל חלק משמעותי מהחוב, באמצעות מימוש נכסי החייב. ההליך מתאים לנושה המחזיק פסק דין חלוט או צו נגד חייב לתשלום סכום כסף, או שיש בידו שטר חוב או צ'ק שהוגשו לביצוע ללשכת ההוצאה לפועל, והחייב לא הגיש התנגדות לביצועם או שהתנגדותו נדחתה.

 

נכון לשנת 2016, כדי להגיש בקשה לפתיחת הליך פשיטת רגל נגד החייב, החוב צריך להיות מעל סך של 86,532 שקלים. במקרה של חוב הנמוך מהסכום הקבוע, יש צורך באישור מיוחד מהכונס הראשי או מבית המשפט. כמו כן, יש צורך שהסכום יהיה קצוב בכסף, שניתן לשלמו מיד או במועד קבוע בעתיד.

 

המצאת התראה לחייב על פתיחת הליך פשיטת רגל

 

הליכי פשיטת רגל שננקטים ביוזמת נושה, נפתחים בבקשה מבית המשפט להמציא לחייב התראה. ההתראה נועדה להזהיר את החייב ולאפשר לו לפעול לפני שמוגשת נגדו בקשת פשיטת רגל. חייב שקיבל את ההתראה נדרש לשלם את החוב במלואו, או להציע לזוכה הסדר פשרה, או להגיש התנגדות להתראה בתוך שבעה ימים ממועד קבלתה.

 

במקרה שהחייב אינו ממלא אחר הדרישות שבהתראה ולא מגיש התנגדות להתראה תוך פרק זמן נקוב, הנושה רשאי להגיש נגדו בקשת פשיטת רגל. גם במקרה שהחייב הגיש התנגדות להתראה וההתנגדות נדחתה, והוא לא פרע את החוב, ניתן להגיש בקשה לצו כינוס.

 

בקשה לצו כינוס נכסי החייב

 

משמעותו של צו כינוס היא שכל נכסי החייב הניתנים למימוש מועברים לפיקוחו של הכונס הרשמי עד שיושג הסדר פשרה בין הצדדים, או עד שהחייב יקבל הפטר מחובותיו. במסגרת ההליך החייב פורע באופן חלקי את חובותיו באמצעות מימוש נכסים, ולאחר מכן הוא עשוי לקבל הפטר.

 

את הבקשה לצו כינוס יש להגיש לכונס הרשמי, על גבי טופס תביעת חוב בהליך פשיטת רגל, בצירוף ראיות להוכחת החוב ופיקדון על סך 1,600 שקלים לטובת קופת הכונס הרשמי. רק לאחר קבלת אישורו של הכונס הרשמי, הנושה יכול לפנות לבית המשפט המחוזי, במחוז מגורי החייב או מקום עיסוקו העיקרי או נכסיו.

 

כעבור מספר חודשים ממועד מסירת הבקשה לחייב, יתקיים דיון בבית המשפט בנוכחות הנושה, החייב והכונס הרשמי. החייב רשאי להגיש התנגדות לבקשת פשיטת רגל, ובית המשפט רשאי להחליט אם לתת צו כינוס לנכסי החייב או לדחות את הבקשה.

 

אם הראיות שהביא הנושה לא שכנעו את בית המשפט כי יש עילה לקבלת הבקשה, או אם החייב שכנע שהוא יכול לשלם את חובותיו, בית המשפט רשאי לדחות את הבקשה או לעכב את הדיון בה. אם במהלך הדיון, בית המשפט השתכנע שיש לקבל את הבקשה, הוא יכול להוציא צו כינוס נכסים ובדרך כלל ימנה מנהל מיוחד לטיפול בהליך. עם צו הכינוס יוטלו על החייב חובות ומגבלות, כגון: צו תשלומים חודשיים, צו עיכוב יציאה מהארץ וחובת הגשת דוחות תקופתיים על מצבו הכלכלי.


יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

לאחר שניתן צו כינוס, הנושה רשאי להגיש בקשה לתשלום הוצאותיו מתוך נכסי החייב וכדי לקבל דיבידנד מנכסי החייב, עליו להגיש בתוך חצי שנה תביעת חוב. ההליך מסתיים בהסדר פשרה בין הצדדים או במתן הפטר לחייב מתשלום חובותיו.