התמודדות עם מחלת הסרטן היא מלחמה יומיומית הן במחלה עצמה והן בתופעות הלוואי של הטיפולים הקשים הכרוכים בכך, הן של החולים עצמם והן של בני משפחתם. לא פעם, המחלה הקשה, הטיפולים הכימותרפיים והטיפולים האחרים, הניתוחים, התפתחות המחלה לאיברים אחרים והתדרדרות המצב הרפואי, גורמים לחולים לאבד מתפקודם ומכושר העבודה שלהם, לעזוב את מקום העבודה ולהזדקק לסיוע מקרובי המשפחה.


גם במצב של "אחרי הסרטן", פעמים רבות המחלימים נותרים עם נזקים גופניים שאינם מאפשרים להם לשוב באופן מידי לעבודה ולשגרת יומם. גופים שונים מטעם המדינה וגופי סיוע מסייעים לחולים ולמחלימים מהמחלה הקשה להתמודד עם החיים בצל הסרטן ולאחר מכן, ומעניקים להם זכויות והטבות שונות. באילו זכויות מדובר ואיך ניתן לקבל אותן? על כך במדריך שלפניכם.


פטור מהוצאות רפואיות בקופות החולים


קופות החולים מעניקות פטור לחולי סרטן בגין הוצאות רפואיות לרכישת תרופות ייעודיות, תרופות הכלולות בסל, פנייה למרפאות חוץ, מכונים וביקורי רופא, נסיעות וטיפולים כימותרפיים. הפטור ניתן עד לגובה סכום מקסימלי שנקבע על ידי קופות החולים.


קצבת נכות וגמלאות נוספות במוסד לביטוח לאומי


המוסד לביטוח לאומי מעניק לחולים אונקולוגיים קצבת נכות בהתאם לשיעור הנכות אשר נקבע. במרבית המקרים נקבעת גמלת נכות בשיעור מלא לפרק זמן מסוים, ולאחר סיום הטיפולים נבחנת הזכאות לקצבה מחדש.


כמו כן, במקרים שבהם יש קשר ישיר בין מחלת הסרטן למקום העבודה, הביטוח הלאומי ישלם קצבת נכות מעבודה, והחולה יהיה זכאי לשירותים רפואיים נרחבים ושיקום רפואי. נוסף על כך, חולים אונקולוגיים יכולים לקבל גמלת שירותים מיוחדים מהביטוח הלאומי, בהתאם לשיעור התלות בעזרת הזולת לצורך ביצוע פעולות פשוטות.


זכאות לקצבת נכות ממקום העבודה


עובדים שחלו במחלת הסרטן זכאים לקבל קצבת נכות מקרן הפנסיה, במקרה של אובדן כושר עבודה, ובלבד שנגמרה מכסת ימי המחלה שהם זכאים להם. חשוב להדגיש שקצבת הנכות משולמת מקרן הפנסיה בד בבד עם המשך זכויות הצבירה לפנסיית הזקנה.


זכאות לפטור ממס הכנסה


רשות המסים מעניקה פטור ממס הכנסה לחולי סרטן, על פי שיעור הנכות שנקבע להם. חולים אונקולוגיים עם נכות בשיעור של 90% ומעלה זכאים לפטור מלא ממס, וכן חולים העוברים טיפולים, במקרים שבהם התגלו גרורות ובמקרים שבהם בוצע ניתוח להסרת גידול.
הקלות ופטורים ממס הכנסה זכאים החולים והמחלימים לקבל גם בדיעבד, כמו גם לקבל החזרים על מס הכנסה ששולם ביתר.


פוליסת ביטוח בריאות פרטית ופוליסת ביטוח סיעודי


חולים אונקולוגיים זכאים לכיסוי ביטוחי מצד חברות הביטוח הפרטיות אם רכשו ביטוח בריאות פרטי לפני שהמחלה פרצה, בהתאם לתנאי הפוליסה. בפוליסות ביטוח רפואי שבהן נרכש גם סעיף גילוי מחלות קשות, יש זכאות לקבלת פיצוי חד פעמי.


פוליסת ביטוח סיעודי מכסה הוצאות לחולים שהפכו סיעודיים או איבדו, גם אם בצורה זמנית, את היכולת לבצע פעולות בסיסיות כגון להתקלח, לשכב, לקום, להתלבש או לאכול ולשתות.


מימוש זכויות רפואיות לאחר החלמה מהמחלה


התקופה שלאחר החלמה ממחלת הסרטן מתייחסת לפרק הזמן שבו האדם אמנם הבריא, אך טרם חזר לתפקוד וסובל מפגיעות שונות, נפשיות ופיזיות, כתוצאה מהמחלה או מהטיפולים שניתנו לו בגינה.

 

יש לך שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות


גם חולים שהחלימו זכאים לזכויות רפואיות, משפטיות וכלכליות שונות, אולם במקרים רבים הם לא מודעים לכך. רוב האנשים שהחלימו יפסיקו לקבל את הקצבאות השונות מהמוסד לביטוח לאומי, מקרנות הפנסיה או מחברות הביטוח הפרטיות. אולם אם הם עדיין אינם מסוגלים לחזור לתפקוד מלא, ניתן לפעול אל מול הגופים השונים כדי להמשיך ולקבל את הזכויות גם לאחר ההחלמה.