הליכי הוצאה לפועל נועדו לסייע לזוכה להביא למימוש פסק דין שניתן לטובתו על ידי בית משפט. ההליכים משמשים ככלי למימוש מסמכים ושטרות המקנים לנושים זכויות כספיות. כדי לייעל את הליכי המימוש, המחוקק העניק ללשכת ההוצאה לפועל שורה של כלים וסנקציות אשר באפשרותה להפעיל נגד חייבים סרבנים.

 

מאסר בהוצאה לפועל הוא צעד הננקט נגד החייב כדי להפעיל עליו לחץ רב לשלם את חובו. החל מחודש מאי 2011 לא ניתן להוציא צו מאסר בתיקים שאינם תיקי מזונות. מדובר בסנקציה קשה וחמורה שאינה מופעלת באופן אוטומטי. מאסר בהוצאה לפועל, בניגוד למאסר בגין הרשעה בעבירות פליליות, אינו סנקציה עונשית אלא כלי לשם כפיית תשלום חובות.

 

סעיף 70(א)(1) לחוק ההוצאה לפועל, קובע כי הזוכה רשאי להגיש לרשם בקשה למתן צו מאסר נגד חייב. על פי הוראות החוק, הזוכה רשאי להגיש בקשה למתן צו מאסר נגד החייב, כאשר מדובר בחוב מזונות שעל החייב לשלם לבת זוגו או לילדיו או להוריו, והחייב אינו משלם את החוב.

 

תקופת המאסר לא תעלה על 21 ימים

 

הרשם רשאי לצוות על מאסר של חייב בתיק מזונות לתקופה שלא תעלה על 21 ימים, רק אם הוא סבור שאין אפשרות לגבות את החוב באמצעות הליכי גבייה אחרים או באמצעות הטלת הגבלות. הצו יבוצע רק לאחר שנשלחה לחייב התראה והוא לא שילם את החוב בתוך שבעה ימים ממועד קבלת ההתראה.

 

בטרם הוצאת הצו, הרשם חייב לבחון את יכולתו הכלכלית של החייב, עליו להתחשב בפגיעה האפשרית, בהליכים האחרים שננקטו נגדו, ובהגבלות אחרות שיכולות לאיין את הצורך במאסרו. אם הרשם הגיע למסקנה כי החייב יכול לשלום את החוב אך הוא אינו עושה כן ללא הסבר סביר, הוא רשאי להוציא נגדו צו מאסר, ובלבד שטרם עברה חצי שנה מהיום שבו הובא לפני הרשם לבירור.

 

צו מאסר לא יבוצע אם החייב משרת בשירות סדיר או במילואים, אם המאסר עלול להזיק לבריאותו, או אם הוא סובל ממוגבלות אחרת שבגללה לא ניתן לבצע את הצו. כמו כן, לא ניתן להוציא צו מאסר נגד קטין או נגד חייב פסול דין.

 

הצו יקבל תוקף לאחר שליחת התראה לחייב בדואר, על ידי מנהל לשכת ההוצאה לפועל, שבה הוזהר כי הרשם הורה על מאסרו וכי צו המאסר יבוצע במועד שלא יקדם משבעה ימים מיום המצאת ההתראה, אלא אם החייב ייפרע את החוב. הרשם רשאי להשהות את ההחלטה על המאסר לתקופה שתאפשר לחייב למנות לעצמו עורך דין.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות

 

ביצוע הצו יועבר למשטרה, אשר נדרשת לבצע את הצו תוך 90 ימים מהיום שהועבר הצו לידיה. סעיף 72(א) לחוק קובע כי החייב יכול להשתחרר ממאסר על ידי פירעון החוב או שיעור התשלום אשר בגינו ניתן הצו, או על פי בקשת הזוכה שרשאי לבקש את שחרורו של החייב ממאסר. כמו כן, החייב יכול לשאת בערובה שנקבעה על ידי הרשם בהתאם לשיקול דעתו, ובכך להביא לשחרורו או לביטול צו שטרם יצא אל הפועל.