הליך פשיטת רגל מיועד לחייב שאינו מסוגל לשלם את חובותיו לנושים, במטרה לפרוע אותם באופן חלקי באמצעות מימוש נכסיו ופרישה לתשלומים. במשך תקופה מסוימת החייב נדרש לשלם כמיטב יכולתו, ולאחר מכן הוא רשאי לפתוח דף חדש בחייו הכלכליים באמצעות קבלת צו הפטר.

 

תכנית פירעון מגדירה את האופן שבו יפרע החייב את חובותיו, באמצעות תשלומים חודשיים המתפרשים על גבי שלוש שנים והכנסות ממימוש נכסיו. לאור הרפורמה החדשה בפשיטת רגל, ההליך עשוי להתקצר משמעותית, ולהסתיים בתוך 18 חודשים מיום הגשת הבקשה. 

 

התכנית רלוונטית במקרים של בקשות פשיטת רגל המוגשות על ידי חייבים, להבדיל מבקשות המוגשות על ידי הנושים והיא מיועדת להליכי פשיטת רגל שנפתחו החל מספטמבר 2013. את תכנית הפירעון מגבש המנהל המיוחד בהתאם ליכולתו הכלכלית של החייב בתקופת ההליך. ברוב המקרים תקופת הפירעון לא אמורה להימשך יותר משלוש שנים, פרט למקרים מיוחדים המצדיקים קביעת תכנית ארוכה יותר.

 

עם מתן צו כינוס מוציא בית המשפט לחייב צו תשלומים הקובע תשלום חודשי שאותו נדרש לשלם לטובת פירעון חובותיו. המנהל המיוחד נדרש להגיש את התכנית הפירעון לכונס הרשמי בתוך 15 חודשים ממועד מתן צו הכינוס ולקבל את אישורו טרם הפנייה לבית משפט.

 

הפטר מותנה בשלב הכרזת פשיטת רגל

 

לאחר מכן התכנית מוגשת לאישור בית המשפט לקראת הדיון בבקשת פשיטת הרגל. אם בית המשפט מאשר את התכנית, החייב עשוי לקבל הפטר מותנה כבר בשלב הכרזת פשיטת רגל, כאשר התנאי הנפוץ ביותר הוא עמידה בתשלומים החודשיים. אולם אם החייב לא ממלא אחר התנאים שנקבעו, רשאי בית המשפט לבטל את צו ההפטר המותנה.

 

צו תשלומים חודשי מסדיר את החיוב החודשי שעל החייב לשלם לקופת הנושים לצורך פירעון חובותיו תוך בחינה והתחשבות במצבו הכלכלי. סכום התשלום החודשי נקבע על סמך שיעור הכנסות החייב ובני משפחתו התלויים בפרנסתו, היקף ההוצאות ההכרחיות ופוטנציאל השתכרותו.

 

ואולם לא ניתן לזקוף את כל שכרו של החייב לטובת התשלום החודשי לנושים, ויש להשאיר בידיו, לכל הפחות, את הסכום הקבוע בחוק, שהוא סכום מינימלי שאינו גבוה משיעור של 80% משכר הנטו, שאותו יש להשאיר בידי החייב ולא ניתן לממשו.

 

חייב שעומד בתשלומים ומשלם לקופת הכינוס בכל חודש סכום קבוע כמיטב יכולתו הכלכלית, מוגן מפני הנושים, והם אינם יכולים לפעול נגדו כל עוד הוא מצוי בהליך פשיטת רגל. אי עמידה בתשלומים החודשיים או פיגור בתשלום עלול ליצור התנגדות מצד הכונס הרשמי והמנהל המיוחד להכרזתו של החייב כפושט רגל, ואף להביא בסופו של דבר לביטול הליך פשיטת הרגל.

 

לפיכך, חייב שנקבעה לו תכנית פירעון נדרש להקפיד ולשלם במועד את התשלום החודשי. אם החייב יעמוד בכל מועדי התשלומים שנקבעו בתכנית, וישתף פעולה באופן מלא, הוא יקבל בסוף ההליך הפטר סופי מחובותיו ויוכל לפתוח דף כלכלי חדש בחייו.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

כדי לקבל הפטר החייב נדרש לעמוד בשלושה תנאים: א, כאשר בעלי התפקידים הגיעו למסקנה כי החייב מיצה את יכולתו לשלם לנושים ואין ביכולתו לשלם יותר, והוא נחשב לחדל פירעון. ב, מחקירתו עלה כי חובותיו נוצרו בתום לב, והוא לא פעל במרמה או בקלות דעת ביצירתם. ג, לאורך כל ההליך החייב פעל בתום לב, עמד בצו התשלומים והגיש דוחות תקופתיים על הכנסותיו והוצאותיו השונות.