הליכי פשיטת רגל מבוססים על שיתוף פעולה מלא של החייב עם הגורמים המוסמכים ועל תום לב בעת צבירת החובות ובהתנהלותו לאורך כל ההליך. על החייב מוטלת חובת גילוי נכסים ומימושם. הוא נדרש למסור מידע אמין ומלא על הכנסותיו והוצאותיו ולפעול בהתאם להוראות בעלי התפקידים. הפרת החובה מהווה עבירה פלילית שדינה מאסר.

 

כדי שהחייב יוכרז בסוף ההליך כפושט רגל ויהיה זכאי לקבלת צו הפטר, מוטלת עליו חובת תום לב. לשם כך עליו לשתף פעולה באופן מלא עם כונס נכסים הרשמי, עם המנהל המיוחד, הנאמן, הנושים ובית המשפט.

 

החייב נדרש לחשוף את כל נכסיו בפני הכונס הראשי מבלי להעלים או להבריח נכסים, לרבות באמצעות הענקות מרמה ועסקאות פיקטיביות. עליו להתייצב לכל הדיונים שאליהם הוא מזומן, להציג את כל המסמכים הרלוונטיים, להגיש דוחות תקופתיים, ולמסור מידע אמין ומלא כדי לסייע לניהול מהיר של ההליך ומימוש הנכסים.


באילו מקרים יוציא בית המשפט צו מאסר?

 

סעיף 57 לפקודת פשיטת הרגל מקנה לבית המשפט את הסמכות להוציא צו מעצר נגד החייב בנסיבות מסוימות, אם ישנו יסוד סביר לכך שהוא עומד להימלט כדי להשתמט מחובותיו, או בשל העברה או הסתרה של נכסים, או בשל אי התייצבות לחקירה או חשש להימלטות.

 

במקרה שחייב אינו עומד בתנאי צו הכינוס, מתחמק מתשלום חובותיו על ידי הימלטות, הסתרה או העברת נכסים, רשאי בית המשפט להורות על מעצרו. בית המשפט יכול להוציא צו המורה למשטרה להוביל את החייב למעצר, לתפוס מסמכים, כסף ונכסים שמצויים ברשות החייב, ואף להחזיק את החייב ואת הרכוש התפוס עד למתן הוראה אחרת.

 

את הצו ניתן להוציא לאחר שניתנה לחייב התראת פשיטת רגל, או לאחר שניתן צו כינוס לנכסיו, או לאחר שהוגשה בקשת פשיטת רגל, במקרה שבית המשפט השתכנע כי החייב נמלט, או עומד להימלט במטרה להשתמט מתשלום החוב, או כדי להשתמט או להכביד על הליך פשיטת רגל.

 

ניתן להוציא צו מעצר נגד חייב אם הוא לא התייצב לחקירה שהורה עליה בית המשפט ללא נימוק סביר, וגם אם בית המשפט השתכנע כי החייב העביר, הסתיר, או עומד להעביר או להסתיר או להשמיד נכסים, פנקסים או מסמכים שעשויים להועיל לנושים במסגרת ההליך.

 

סעיף 179 לפקודת פשיטת רגל, עוסק בהוצאת צו מאסר נגד חייב בשל אי ציות והפרת צו הכינוס. לפי הוראות סעיף זה, במקרה שנאמן, חייב או כל אדם אחר שלא מילא אחר צו או הוראה שנתן בית המשפט או הכונס הרשמי, רשאי בית המשפט, לפי בקשת הכונס או מורשה אחר, לצוות למלא את הצו או ההוראה, ואף רשאי לצוות על מאסרו של הסרבן, בנוסף על כל זכות ותרופה אחרות לגבי הסירוב.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

סעיף 214 לפקודה קובע כי חייב שנמנע במזיד מלגלות את כלל נכסיו צפוי לשלוש שנות מאסר. סעיף 216 קובע כי במקרים שבהם החייב נמנע מלגלות את כלל נכסיו, לא מסר את נכסיו והמסמכים הרלוונטיים לידי הגורמים המוסמכים, או העלים נכסים או חובות או הבריח נכס מנכסיו במהלך השנה אשר קדמה לבקשת פשיטת הרגל צפוי לארבע שנות מאסר.