כונס הנכסים הרשמי הוא יחידה באגף האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי במשרד המשפטים, והוא הגורם המופקד על הטיפול בהליכי חדלות פירעון המתקיימים בבתי המשפט המחוזיים. הכונס רשאי למנות מנהלים מיוחדים ונאמנים כדי שיוכלו לפעול בשמו.

 

הכונס הרשמי אחראי על חקירת החייב, הגשת דו"חות ועמדות לבית המשפט ופיקוח על עבודת המנהלים המיוחדים. בעקבות הרפורמה בתחום פשיטת הרגל התווה הכונס הרשמי מתכונת עבודה חדשה לטיפול וקידום תיקי פשיטת רגל, ומאז ספטמבר 2013, במעמד מתן צו כינוס, הכונס הרשמי ממנה מנהל מיוחד לניהול נכסי החייב, מתוך רשימה סגורה של עורכי דין פרטיים שנבחרו במכרז.

 

המנהל המיוחד פועל בשם הכונס הרשמי, באחריותו לחקור את החייב, לגבש חוות דעת על מצבו בדבר יכולתו הכלכלית לפרוע את חובותיו לנושים, להגיש דוח מסכם אודות החייב ולקבוע תכנית פירעון בהתאם לנסיבותיו המיוחדות, במטרה להתוות את הדרך לסיום הליך פשיטת הרגל על ידי מתן הפטר. שכר טרחה עבור עבודת המנהל המיוחד משולם בדרך כלל על ידי הכונס הרשמי מתוך הכספים המצויים בקופת הכינוס.

 

במסגרת הליכי פשיטת רגל, המנהל המיוחד מפקח על אופן התנהלותו וקיום התחייבויותיו של החייב. הוא נדרש לחקור את החייב על מצבו הכלכלי, לברר האם חובותיו נוצרו בתום לב, ועליו להגיש לבית המשפט חוות דעת על החייב, המפרטת את אופן הסתבכותו בחובות ועמדתו בדבר הכרזתו כפושט רגל.

 

חקירת החייב היא תוספת לדו"ח הנלווה לבקשה להכרזה על פשיטת רגל, והיא אמורה לחשוף פרטים מהותיים שלא התגלו בדו"ח. מטרת החקירה היא בחינת גרסת החייב בדבר הסתבכותו בחובות, מצבו הפיננסי הנוכחי ומידת עמידתו בצו התשלומים.

 

במסגרת החקירה, המנהל המיוחד מברר מה גובה ההכנסות וההוצאות הנוכחיות של החייב. מהו פוטנציאל השתכרותו, היקף נכסיו, מה מצבו הבריאותי והסוציאלי, וכיצד יוכל לעמוד בחובת הגשת דוחות תקופתיים ולשאת בתשלומים השוטפים לקופת הכינוס.

 

המלצה לתת צו הפטר לאלתר או לבטל הליכים

 

ממצאי החקירה משמשים כבסיס לחוות דעת ולתכנית הפירעון שמוגשות לבית המשפט ולעמדת המנהל המיוחד באשר לשאלת עתידו של החייב בהליך והכרזתו כפושט רגל. המנהל עשוי להמליץ לתת לחייב הפטר לאלתר, אם סבר כי המשך החזקת החייב בהליך פשיטת הרגל לא תניב תועלת לנושים, ובמצבים מסוימים רשאי להמליץ על ביטול הליכי פשיטת רגל, אם הגיע למסקנה שהחייב יצר את חובותיו בחוסר תום לב, או התנהל במסגרת הליך פשיטת הרגל בחוסר תום לב וניצל אותו לרעה.

 

המנהל המיוחד נדרש לבדוק את תביעות החוב שמוגשות על ידי הנושים ולגבש תכנית פירעון למשך שלוש שנים, בהתאם ליכולתו הכלכלית של החייב בתקופת הליך פשיטת רגל. המנהל המיוחד מוסמך לאשר תביעות חוב באופן מלא, חלקי או לדחות אותן לגמרי. להכרעותיו בעניין תביעות חוב יש השפעה רבה הן על מעמדו ומצבו הכלכלי של החייב, והן על מצבו של הנושה שתביעתו הוכרה.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

במקרים מסוימים של חילוקי דעות בתביעות חוב, רשאים הצדדים להביא לכך שהכרעת המנהל המיוחד תיבחן מחדש. לנושים עומדת זכות הערעור לבית המשפט המחוזי, בתוך 45 ימים מיום המצאת ההחלטה, ואף החייב רשאי להביא את ההכרעה לבחינה מחודשת באמצעות ערעור או עתירה לבית משפט.