מדוע ישנם אנשים עם אלרגיה למזון מסוים שעלולה לסכן את חייהם עוד מיום היוולדם, בעוד לאחרים לא יקרה דבר אם יטעמו את אותו מזון? אלרגיה היא למעשה תגובה חריפה של מערכת החיסון בגוף כלפי גורם זר המפורש באופן שגוי כגרום המהווה סכנה לגוף.


תפקידה של המערכת החיסונית הוא להגן על הגוף מפני גורמים זרים אשר עלולים להזיק למערכות הגוף. כך, ברגע שמזוהה גורם מזיק על ידי מערכת החיסון, היא תוקפת אותו באמצעות נוגדנים שונים עד שהוא מסולק מהגוף ואינו מהווה עוד איום.


כאשר המערכת מזהה באופן שגוי מזון כלשהו כגורם מסכן, היא לוחמת בו בכל הכוח כדי לסלקו מהגוף. בשל הטעות בזיהוי, מתפתחת תגובה חריפה של הגוף שיכולה לגרום לקשיים בנשימה או הפרעות במערכת העיכול כגון הקאות, שלשולים וכאבי בטן ועוד.


תגובה אלרגית קשה של המערכת החיסונית כתוצאה מחשיפה למזון באופן חוזר ונשנה עלולה לסכן את הבריאות באופן משמעותי, ובמקרים מסוימים אף לגרום לסכנת חיים של ממש. כאשר מדובר בילדים, תגובות אלרגיות חריפות עלולות לגרום להם לנזק בלתי הפיך, ובשל רגישותם הרבה, האלרגיה יכולה להופיע אפילו בעקבות חשיפה למזון באמצעות נשימה או מגע.


אילו זכויות מגיעות לילדים הסובלים מאלרגיה קשה בביטוח לאומי? מהם אחוזי הנכות שייקבעו בגין אלרגיה לחלב או אגוזים? מתי ילדים עם אלרגיה מסכנת חיים זכאים לסייעת?


האם ניתן לקבל גמלת ילד נכה מהביטוח הלאומי, וכיצד הוועדה הרפואית קובעת את אחוזי הנכות?


המוסד לביטוח לאומי מסייע לילדים הסובלים מאלרגיה קשה ולהוריהם, באמצעות העמדת קצבת ילד נכה. מדובר למעשה בסיוע כספי להתמודדות היומיומית של הילד האלרגי בסביבת הלימודים, לרכישת מזון מיוחד או לכל הוצאה רפואית הקשורה למצבו של הילד, תוך התייחסות לכך שמדובר בילדים אשר נאלצים להתמודד עם קשיים ייחודיים.


תקנות המוסד לביטוח לאומי קובעות כי כל ילד הסובל מבעיה רפואית קשה זכאי לקבל גמלת ילד נכה, החל מגיל 91 ימים ועד גיל 18. גם ילד הסובל מאלרגיה קשה למזון זכאי לקבל קצבה זו. יש להבהיר כי גמלת ילד נכה מועברת לידי ההורים בכל חודש, וזאת בשונה מקצבת נכות כללית המועברת לבעל הנכות עצמו.


כדי לקבל את הגמלה, יש להוכיח את הזכאות של הילד לקצבה. תחילה יש להגיש פנייה לביטוח הלאומי באמצעות טופס ייעודי, ולצרף את כל המסמכים הרפואיים אשר מוכיחים מהו מצבו הבריאותי של הילד.


בשלב השני תבדוק את הילד ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, ותחליט האם מצבו הבריאותי אכן מחייב גמלה חודשית. אם קיימת סבירות גבוהה כי האלרגיות החריפות יחלפו עם הזמן, הוועדה הרפואית יכולה לקבוע בגינן אחוזי נכות זמניים, וזאת לתקופה שלא תהיה ארוכה יותר מ-12 חודשים. לאחר תום התקופה, יבוטלו אחוזי הנכות הזמניים והקצבה תופסק.


סייעת לילד אלרגי: מי זכאי לסייעת רפואית במסגרת החינוכית?


ילד הסובל מבעיות רפואיות ומאלרגיות קשות אשר מזכות אותו בקצבת ילד נכה, זכאי לקבל הטבות נוספות מלבד הגמלה. בין היתר, זכאי ילד הלומד במערכת החינוך הרגיל לסייעת מקצועית שתלווה אותו בגן הילדים או בבית הספר.

 

יש לך שאלה?

פורום ועדה רפואית


באופן עקרוני, סייעת רפואית תלווה ילדים אשר זקוקים להשגחה צמודה עקב מצב בריאותי קשה, ובין היתר עקב אלרגיה המוגדרת כמסכנת חיים למזונות אשר עלולים להימצא במוסד החינוכי ולגרום לתגובה קשה, כגון חלב, שקדים, שומשום, אגוזים, בוטנים, דגים, ביצים ועוד. כמו כן, גם אסתמה אלרגית מזכה בליווי של סייעת רפואית.