הרחוב וסביבת המגורים מספקים שפע של מקורות רעש, אשר לעתים הופכים להפרעה של ממש. אמנם לא כל רעש שנשמע בסביבה יגרום לפגיעה בשמיעה כפי שרמקולים במועדונים רועשים עלולים לגרום, אולם גם רעש בדציבלים נמוכים יותר עלול לגרום להשפעה שלילית מצטברת על מערכת העצבים.


לשם מניעת המטרד חוקק החוק למניעת מפגעי רעש, ונוסף על כך חוקקו תקנות המתייחסות למטרדי רעש ספציפיים, אשר קובעים מה בדיוק נחשב לרעש סביבתי, מהו רעש חזק או רעש בלתי סביר, ובאילו שעות ניתן להשמיע מוזיקה רועשת או לבצע שיפוצים.


רעש חזק ורעש בלתי סביר: מה מותר ומה אסור לפי חוק הרעש ותקנות הרעש?


רעש בלתי סביר עלול להיגרם מכל מקור מרעיש, וייקבע בהתאם למדידת דציבלים, סוג האזור שבו נגרם הרעש, כלומר האם מדובר בשכונת מגורים או באזור תעשייתי, כמה זמן הוא נמשך והאם הוא נגרם בשעות היום או הלילה.


רעש חזק עלול להיגרם ממקורות שונים, בעיקר כאשר מדובר על סביבת מגורים. על פי התקנות, ישנם רעשים שלא ניתן להשמיע כלל, ואילו רעשים אחרים ניתן להשמיע אך ורק בשעות מוגדרות.


למשל, רעשים הנובעים מרכב, כגון צופרים, אזעקה או רעשי אגזוז אופנוע, אסורים מעבר למידה הדרושה להמשך הפעילות התקינה של כל הרכב. השימוש בצופר מותר רק לצורך מניעת סכנה או אזהרה. כמו כן, אזעקת רכב יכולה לפעול רק במשך דקה בכל פעם שהיא מושמעת, ולאחר חמש דקות שמתוכן הופעלה האזעקה שלוש דקות מצטברות, על הצופר להפסיק. בעל רכב שלא ידאג להפסיק את פעולת האזעקה בתוך שש דקות, עלול לקבל קנס על גרימת מטרד רעש.


רעשים הנובעים ממכשירים כגון כלי נגינה, רדיו, רמקולים, חבטות על שטיחים וכן צעקות רמות המפריעות לשכנים, אינם מותרים בין 14:00 ל-16:00 אחר הצהריים, וכן לאחר 11 בלילה ועד שבע בבוקר למחרת. רק בימים חריגים הקבועים בתקנות, כגון ערבי שישי, מוצאי שבת, פורים ויום העצמאות, ניתן להשמיע מוזיקה רועשת עד חצות.


בכל הנוגע לשיפוץ, עבודות תיקון או רעשים ממשאית זבל, חל איסור לבצע עבודות מרעישות, לטלטל פחי אשפה, להרעיש באמצעות טלטול בלוני גז או מיכלים או לבצע עבודות שיפוצים בין עשר בלילה ועד שבע בבוקר. כמו כן, לא ניתן לבצע עבודות אלו בימי המנוחה. חשוב לדעת שגם אם הרשות המקומית לא מקפידה על התקנות, ישנם צעדים משפטיים שניתן לנקוט נגדה.


רעש חזק או בלתי סביר שנגרם ממזגן אשר עלול לגרום למטרד לשכנים, אסור בכל שעות היממה, כמו גם רעש שנגרם מבעלי חיים.


מהי הענישה בגין עבירה על חוק הרעש?


עבירה על תקנות הרעש מהווה עבירה פלילית אשר גוררת קנס אוטומטי שגובהו נקבע בהתאם לאופי העבירה. למשל, אדם פרטי עלול לשלם קנס של 250 שקלים על מזגן רועש, או כ-400 שקלים על הפעלת מוזיקה בווליום גבוה. כאשר מדובר על עבירה שנייה או עבירה המבוצעת על ידי חברה, הענישה תהיה מחמירה יותר.


ניתן לבקש להישפט במקום לשלם את הקנס, אולם בבית המשפט הנאשם עלול למצוא עצמו משלם בסופו של דבר קנס בסכום של אלפי שקלים. העונש המקסימלי על עבירת רעש הוא קנס בסך 450 אלף שקלים לאדם פרטי או 900 אלף שקלים לחברה, או לחלופין מאסר בפועל לתקופה של שלוש שנים.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איכות הסביבה ורגולציה סביבתית


כל מי שסובל ממטרד רעש באזור מגוריו או בכל מקום אחר, יכול להגיש תלונה במשטרה, בעירייה או במשרד להגנת הסביבה. האחריות לאכיפת החוק מחולקת בין השלושה, כאשר חשוב לדעת שבידי המשטרה אין את הכלים למדוד את עוצמת הרעש, כך שאם נדרשת מדידה מדויקת יש לפנות לרשות המקומית. כאשר העירייה אינה מטפלת בבעיה או כאשר מדובר ברעש הנובע מתחבורה בין עירונית כגון רכבות או מטוסים, יש להגיש את הפנייה אל המשרד להגנת הסביבה.