אחד השלבים ביזמות עסקית הוא צירוף שותפים. מצד אחד יזם שפועל לבדו צפוי לקבל נתח גדול יותר מהרווחים ומההכנסות, אולם מצד שני המלאכה לעתים מורכבת מדי עבור אדם אחד, וככל שיותר אנשים עובדים על פיתוח המוצר, ניתן להשלים את יישום הרעיון מוקדם יותר ואף להגיע לתוצאות איכותיות יותר.

 

כאשר בוחרים מועמד פוטנציאלי לשותפות, מומלץ לצרף אדם בעל ערך מוסף וחיוני, שיוכל לסייע בהליך גיוס הכספים, להיות בעל קשרים עם אנשי מפתח ומנהלים בכירים מהתחום, ואף רצוי לבחור מומחה מקצועי בתחום הרלוונטי של המיזם. עדיף לבחור מישהו שיכול לספק למיזם את הנתונים הנדרשים לבניית התכנית העסקית ומסוגל לתרום לקידום הסטארט אפ לאחר שיגויס סכום הכסף הראשוני. אולם קודם לכן, חשוב להבין מהו המצב הפיננסי של השותף לפני שמתחלים לעבוד ביחד, ולבדוק האם הוא מעורב בסכסוכים משפטיים או אם נכסיו מעוקלים.

 

כדאי לברר כמה זמן השותף מתכוון להשקיע במיזם, והאם משהו בחייו עשוי לגרום לו לשים את העסק בעדיפות שנייה. הדבר החשוב ביותר בבחירת שותף הוא מידת האמון שניתן לתת בו והיכולת להסתדר איתו בעבודת צוות. מעבר לכך, רצוי שהשותף יהיה מנוסה בביצוע תפקידים בכירים, ויהיה חשוף גם לנושאים המקצועיים בתחום הרלוונטי.

 

לאחר שנמצא מועמד פוטנציאלי, חשוב להחליט מראש לגבי נקודות מרכזיות בהתנהלות המשותפת, כדי למנוע בעיות וחיכוכים עתידיים. יש להגדיר את מהות התפקיד ומה בדיוק צפוי לעשות כל אחד מהצדדים לעשות בסטארט אפ, וחשוב לדבר על טווח קצר ועל טווח ארוך וכמה אחוזים בחברה כל אחד הולך לקבל עבור התרומה שלו.

 

הסכם מייסדים או הסכם שותפות?

 

בעת צירוף שותף אחד או מספר שותפים, חשוב להסדיר את מערכת היחסים בין הצדדים בכתב, באמצעות עריכת הסכם מייסדים, הסכם שותפות או כל חוזה מתאים אחר. בהיעדר חוזה מוסכם שאלות רבות עשויות להישאר ללא מענה ונתונות למחלוקות.

 

ההבדל בין הסכם מייסדים להסכם שותפות, הוא שהסכם מייסדים מתייחס לניהול עסקים במסגרת שותפות, והסכם שותפות מתייחס לניהול עסקים במסגרת החברה. על הסכם מייסדים רצוי לחתום כבר בשלבים הראשונים של הקמת הסטארט אפ ותכנון הפעילות העסקית. על הסכם שותפות אפשר לחתום בשלבי ההקמה או כאשר מצטרף שותף חדש למיזם קיים.

 

כדי לנסח חוזה שיספק הגנה טובה על זכויות הצדדים ויעניק יציבות משפטית, חשוב לשים לב למספר דגשים, לרבות: הגדרות תפקידים, משך זמן השותפות, אופן ניהול הפעילות העסקית של החברה, התנאים לצירוף שותף נוסף, קניין רוחני של פעילות עסקית כמו: פטנטים, סימני מסחר, זכויות יוצרים ועוד, חתימה על סודיות, אופן מימון הפעילות, חלוקת רווחים בשותפות ומנגנונים של זכות הצטרפות למכירה או זכות סירוב ראשונה.

 

יש לך שאלה?

פורום ליווי סטארט אפ

 

מומלץ להסדיר בהסכם את אופן סיום היחסים במקרה של פירוק שותפות ולקבוע מראש מנגנונים ליישוב סכסוכים. כדי למזער את הסיכונים ולשפר את התנאים יש להחליט אילו פעולות ייחשבו להפרת הסכם. רצוי לפנות לייעוץ מקצועי של עורך דין העוסק בדיני חברות כבר בשלב הראשוני של עריכת החוזה.