בשנים האחרונות חלה מגמה של החמרת הענישה על ידי המשטרה בגין עבירות תעבורה, ומספרם של נהגים שביצעו עבירות תנועה ונשלחו למעצר הולך ועולה מדי שנה. אמנם עבירות תעבורה אינו נתפסות כעבירות פליליות חמורות בעיני הציבור, אולם לאור העלייה במספר תאונות הדרכים הקטלניות שמסתיימות למרבה הצער בפצועים ובהרוגים, פרסמה לאחרונה המשטרה את החלטותיה על החמרת האכיפה בגין עבירות תעבורה חמורות.


על אילו עבירות מדובר ובאילו מקרים תדרוש התביעה המשטרתית כי הנהג שביצע עבירות חמורות יישלח למעצר עד תום ההליכים?


נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת או ללא רישיון: אילו העבירות שיסתיימו במעצר


נהיגה בשכרות, לרבות נהיגה תחת השפעת סמים, היא אחת מעבירות התנועה החמורות שהמשטרה החליטה להחמיר את האכיפה בגינן באופן משמעותי. נהג שייתפס על ידי המשטרה בחשד שנהג שיכור, יבצע בדיקת ינשוף ויתגלה בגופו אלכוהול בכמות משמעותית הגדולה פי 2.5 ממה שמתיר החוק, ימצא עצמו במעצר גם אם זו הפעם הראשונה שביצע עבירה זו.


כמו כן, נהיגה בשכרות על ידי נהג שכבר הורשע בעבר פעמיים בגין עבירה זו תסתיים במעצרו, וזאת ללא קשר לאחוז האלכוהול שיימצא בגופו. הוא אף עלול לשהות במעצר עד תום ההליכים שיינקטו נגדו, בהתאם לבקשת התביעה המשטרתית להשאירו במעצר.


עבירת נהיגה במהירות מופרזת אף היא תטופל באמצעות אכיפה מחמירה ועלולה להוביל למעצר. כך, נהג שייתפס במהירות הגבוהה ב-70 קמ"ש מהמהירות המותרת בכביש עירוני, כמו גם נהג שייתפס נוסע בכביש בין עירוני במהירות הגבוהה מ-180 קמ"ש, יישלח למעצר.


עבירה נוספת שתוביל למעצר היא נהיגה ללא רישיון, ובעיקר כאשר מדובר בנהגים שמעולם לא הוציאו רישיון נהיגה, עבירה המבוצעת במקרים רבים על ידי נערים שטרם קיבלו רישיון. עם זאת, המשטרה תגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים המשפטיים רק אם אותו נהג נתפס בפעם השנייה בגין ביצוע עבירה זו.


מעצר עד תום ההליכים יתבקש על ידי התביעה המשטרתית גם במקרים שבהם הנהג אמנם מחזיק ברישיון, אולם הרישיון אינו מתאים לסוג כלי הרכב שבו נהג. למשל, נהג שייתפס נוהג ברכב ציבורי, במשאית או ברכב מסחרי אף על פי שהוא מחזיק ברישיון נהיגה לרכב פרטי בלבד, או נהג שייתפס נוהג במכונית אף על פי שהוציא רישיון לרכב דו גלגלי בלבד.


עבירות תעבורה נוספות שהוחלט להחמיר את האכיפה בגינן ועלולות להסתיים במעצר הן נהיגה בזמן פסילת רישיון, עבירה חוזרת של נסיעה ברמזור אדום, ביצוע עקיפה מסוכנת וכן נהיגה במשאית הנושאת מטען חורג בשיעור של מעל 30%. נוסף על כך, במרבית העבירות הללו תפעל המשטרה לשלילת רישיון הנהיגה עד תום ההליכים.


מלבד זאת, הוחלט לבטל את דוחות האזהרה אשר המשטרה נהגה לרשום לנהגים. במקום דוח האזהרה, שוטרי התנועה יחליטו בזמן אמת ובהתאם לשיקול דעתם אם לשחרר את הנהג ללא דוח או לרשום לו דוח אמת.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


לסיכום, חשוב לדעת כי אם עולים על הכביש תחת השפעת אלכוהול או סמים, נוהגים במהירות מופרזת, ללא רישיון נהיגה או חרף קיומה של שלילה, עלולים להישלח לבית המעצר גם אם לא מעורבים בתאונת דרכים אלא נתפסים במסגרת ביקורת שגרתית שמבצעת משטרת התנועה. המעצר עלול להימשך עד תום ההליכים המשפטיים שייפתחו עקב עבירת התנועה החמורה.